خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار با نخبگان سودان؛

ایران در عراق با شیعه، سنی و کرد ارتباط دارد

asdasd
کد خبر : ۴۰۲۷۱

وقوع بیداری اسلامی فرصت مناسبی برای همگرایی جریان‌های اسلامی است/پارلمان‌ها باید نقش بیشتری در کار سیاست خارجی داشته باشند.

رئیس مجلس همگرایی جریان‌های اسلامی با توجه به بروز شرایط بیداری اسلامی در منطقه را زمینه‌ساز تقویت وحدت مسلمانان توصیف و تصریح کرد: تمامی مسلمانان برادران ما هستند، اما جریان‌های تندرو به دنبال از بین بردن وحدت مسلمانان بوده و این نفع مسئله تنها به استکبار می‌رسد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری خانه ملت علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با جمعی از نخبگان سودان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار قطبی المهدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سودان گفت: ما همیشه در مورد مشکلات و برخورد‌ها با امید حرکت می‌کنیم و به دنبال همبستگی‌ها هستیم، اما محاصره‌های سختی اعمال شده است.

وی همچنین افزود: در مورد تحولات مصر، تونس و لیبی نیازمند بهره‌گیری از تجربیات ایران هستیم.

همچنین در این دیدار ربیع احمد حسن عضو کادر رهبری حزب حاکم گفت: مقاومت و ایستادگی شما نشان داد که ما می‌توانیم با توکل بر خدا که او تثبیت‌کننده همه امور است، رو به جلو حرکت کنیم.  انقلاب اسلامی ایران موتور محرکه همه انقلاب‌ها است.

ربیع احمد حسن با اشاره به اینکه دنیا به قطب‌های سیاسی، اقتصادی و مذهبی تقسیم می‌شود، گفت: برجسته‌ترین قطب دنیا، قطب و محور اسلامی است که این قطب اقتصادی یا سیاسی نیست، بلکه قطبی برای دعوت جهان به تغییر آن است و این دعوت را ندا می‌دهد.  این مسئله باعث می‌شود که همه نیرو‌ها به ستیز برخیرند و به دنبال تضعیف این حرکت اسلامی به هر روشی باشد.

این مقام مسئول کشور سودان با تاکید بر ضرورت حرکت رو به وحدت نیروهای اسلامی گفت: حضرت امام خمینی گفته است که وحدت یک مسئله تمام شده است و از اساس ما مسلمانان با باور‌ها، خدا و کتاب واحد هیچ اختلافی با یکدیگر نداریم.

وی ادامه داد: امروز نیازمند تقویت و پایداری این وحدت هستیم و باید به سمتی حرکت کنیم که بعد از این گفته نشود مسلمانان فرقه فرقه هستند و عملکرد ما باید به شکلی باشد که این حرف با واقیعات موجود نخواند.

ربیع احمد حسن همچنین تصریح کرد: امروز تمامی کشمکش‌ها در کشورهای اسلامی بین مسلمانان و کسانی است که با اسلام دشمنی دارند و نگاه همه ما باید بر منابع مسلمانان و وحدت آن‌ها متمرکز شود.

این مقام مسئول کشور سودان با تاکید بر لزوم وحدت مسلمانان گفت: سودان کشوری است که در صف اول این دعوت قرار دارد چرا که خود نیازمند این مسئله است که مسلمانان با او باشند.

 وقوع بیداری اسلامی فرصت مناسبی برای همگرایی جریان‌های اسلامی است

به گزارش ایلنا همچنین در این دیدار دکتر عبدالرحیم علی محمد ابراهیم مدیر سازمان تربیت، فرهنگ و علوم عربی با تاکید بر اینکه مسلمانان از یک مدرسه واحد فکری و اندیشه‌ای اسلامی هستند، گفت: مسلمانان همه باید با این نگاه حرکت کنند که با وجود دیدگاه‌های مختلف در صحنه اسلامی اما همگی از یک مدرسه فکری بوده و با این دیدگاه وحدت بسیار نزدیک است.

وی ادامه داد: با وقوع انقلاب‌های بهار عربی (بیداری اسلامی) تصوری برای ما به وجود آمد که فرصت مناسبی برای نزدیک شدن جریان و تفکرهای اسلامی به وجود آمده است و در دیداری که رهبری ایران داشتیم مطرح کردیم که دوران غربت ایران به پایان رسیده است، چرا که معتقدیم تمام جریان‌هایی که به قدرت رسیده‌اند، جریان‌های اسلامی با آگاهی بر لزوم وحدت هستند.

این مقام مسئول کشور سودان با اشاره به چالش‌های موجود در این کشور گفت: مسئله‌ای که باعث پیچیدگی شرایط در سودان شده است، درگیری با ریشه اختلافات سیاسی و مذهبی است و بعضا سیاستمداران از این اختلافات سیاسی سوءاستفاده می‌کنند و آینده مورد نظر ما که مملو از وحدت باشد هنوز زاییده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه جهتگیری ایران و سودان موجب وحشت برخی کشور‌ها در دنیا است، گفت: در دنیا کشورهایی هستند که از ایران و سودان به دلیل جهتگیری آن‌ها می‌ترسند، در نتیجه تلاش می‌کنند تا این جهتگیری افزایش نیافته و با سوءاستفاده از اختلافات گذشته این اختلافات را سوخت کشمکش‌ها قرار می‌دهند.

عبدالرحیم علی محمد ابراهیم همچنین تاکید کرد: با اطمینان احساس می‌کنم که در جهان تلاشی برای این مسئله است که دنیای اسلامی به دو قدرت شیعه و سنی تقسیم و از طریق این کشمکش‌ها راه‌حلی برای کنار زدن اسلام پیدا شود.

وی افزود: آغاز این اختلافات در بحرین، سوریه و تا حد زیادی عراق است و ما در سودان چنین مشکلی نداریم، اما مشکلات دیگر کشور‌ها در این‌خصوص بر ما تاثیر می‌گذارد.

این مقام مسئول کشور سودان خواهان همکاری با ایران برای ممانعت از بروز این درگیری‌ها در سودان شد و گفت: باید تلاش‌ها ادامه یابد تا این مسائل رخ ندهد، اما بدون کمک دیگران توان ما در این‌خصوص محدود می‌ماند، در نتیجه باید دایره همکاری با کسانی که این دیدگاه‌ها را دارند، توسعه یابد.

عبدالرحیم علی محمد ابراهیم با بیان این مطلب که با حرکت امام خمینی در ایران مسلمانان در سودان صاحب عزتمندی شدند، گفت: امیدواریم بتوانیم دستاوردهای این اندیشه‌ها و ثمرات آن را مورد بهره‌برداری قرار داده و همگی شاهد پایان کار اسرائیل باشیم.

 پارلمان‌ها باید نقش بیشتری در کار سیاست خارجی داشته باشند

همچنین در این دیدار احمد عبدالرحمان محمد دبیرکل وزارت خارجه دوستی مردمی با ابراز مسرت از این دیدار گفت: تصور من این است که ماهیت واقعی درگیری‌ها در سوریه جنگ بین قدرت‌های بزرگ است و بد‌ترین پایانی که می‌توان برای سوریه متصور شد، پایان این درگیری‌ها با شکل‌گیری و تفکیک کامل گروه‌های طایفه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه منطقه و زمان حاضر فاقد ثبات و قابل اشتعال است، افزود: هرگونه کشمکش و توسعه آن هیچ نتیجه‌ای جز گسترش حضور آشکار آمریکا در منطقه ندارد.

این مقام مسئول کشور سودان همچنین تصریح کرد: بسیاری از کشور‌ها با سیاست به تعویق انداختن اختلافات و تنش‌ها، وقت‌گذرانی کرده و مانع از پاک شدن مشکلات می‌شوندو نمونه این مسئله را در چین درخصوص مشکلات این کشور با هنگ‌کنگ می‌بینیم.

وی ادامه داد: در این برهه از زمان در منطقه ما را از نزدیک شدن به شیعیان می‌ترسانند و من با وجود اینکه نزدیک به ۱۰ سال در منطقه خلیج‌فارس زندگی کرده‌ام، هرگز ترسی از شیعیان نداشته و به نظر می‌رسد بعد از بروز انقلاب اسلامی این ادعا علیه ایران و شیعه شروع شده است.

احمد عبدالرحمان محمد با تاکید بر لزوم افزایش همکاری‌ها بین ایران و سودان گفت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران به هیچ وجه همکاری مشخصی حس نکرده‌ایم و ما زمینی را برای فعالیت ایران اختصاص دادیم که فعالیتی بر روی آن صورت نگرفت، در حالی که دیگر کشورهای آسیایی از این زمین‌ها استفاده و پیشرفت‌های خوبی نیز داشتند.

این مقام مسئول کشور سودان با تاکید بر اینکه پارلمان‌ها باید نقش بیشتری در سیاست خارجی اعمال کنند، گفت: ارتباطات تنها نباید به وزیر امور خارجه کشور‌ها به‌خصوص در رابطه با آفریقا محدود شود.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که از اینکه مجلس تنها به صحنه‌ای برای سخنرانی تبدیل شود، ممانعت کرده و در این‌خصوص باید از تجربیات شما استفاده کنیم.

ظرفیت‌های جهادی دنیای اسلام در کنار بیداری اسلامی کمر اسرائیل را شکسته است

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان با بیان اینکه امروز فرصت‌های خوبی برای دنیای اسلامی ایجاد شده است، گفت: چند قطبی شدن صحنه بین‌الملل، بالا رفتن سطح تحصیلات مسلمانان و صاحب تکنولوژی شدن آن‌ها، همچنین تجربیات مهم دموکراتیک شدن دنیای اسلام، ظرفیت‌های بسیار مهمی است که در کنار آن‌ها ظرفیت جهادی در دنیای اسلام یعنی حزب‌الله و حماس به وجود آمده که در کنار مسئله بیداری اسلامی کمر اسرائیل را شکسته است.

نماینده مردم قم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه وضعیت کشورهای اسلامی همچون سال‌های گذشته نیست، افزود: این کشور‌ها ظرفیت‌های اقتصادی، تکنولوژیک، مردمی و سیاسی دارند که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

لاریجانی همچنین تاکید کرد: در کفنرانس بین‌المجالس نیز مطرح کردم که در شرایط موجود کشورهای اسلامی دو حالت پیش‌رو دارند و نخستین وضعیت این است که متفرق باشند که وضعیت شبیه جنگ سرد به وجود آمده و ضمن افزایش اختلافات هیچ نتیجه‌ای عاید مسلمانان نشده و بهره این ظرفیت را استکبار می‌برد.

وی ادامه داد: حالت دوم این است که از شرایط امروز دنیا که قطب‌ها متفرق شده‌اند، برای اتحاد جهان اسلام در جهت یک قطب واحد حرکت کرد و زمان این حرکت نیز امروز است.

رئیس قوه مقننه همچنین گفت: لازمه این امر برداشتن اختلافات دینی و رقابت‌های بی‌مورد و توجه به همبستگی اقتصادی و تقویت قدرت‌های جهادی و همکاری برای ارتقای توان تکنولوژیکی است و این حالت دستاورد بزرگی است که حضرت امام خمینی (ره) نیز بر آن تاکید داشت.

ایران به دنبال دعواهای مذهبی نیست و همه مسلمانان را برادر خود می‌داند

رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان با تاکید بر اینکه ایران به دنبال دعواهای مذهبی و کوچک نیست، تصریح کرد: رفتار ما موید این مسئله است که به دنبال دعواهای مذهبی نیستیم.

وی افزود: ما از حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی حمایت کردیم و مسئله ما شیعه و سنی نیست و ما امروز در عراق با شیعه، سنی و کرد ارتباط داریم.

لاریجانی همچنین تصریح کرد: من اطلاع دارم که عده‌ای در منطقه برخی از مسائل را مورد بازی و شیطنت قرار می‌دهند که با وجود این مسائل اما حرکت‌های اسلامی رو به جلو است و وضعیت امروز ما در قیاس با ۳۰ یا ۴۰ سال قبل پیشرفت زیادی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب‌های مصر، تونس و لیبی مورد حمایت ما هستند، ادامه داد: ما از انقلاب‌های مصر و تونس و لیبی در حالی حمایت می‌کنیم که این کشور‌ها شیعه نبوده، اما برادران اسلامی ما هستند.

رئیس قوه مقننه کشورمان تاکید کرد: اسلامیت حکومت و مردمی و دموکراتیک بودن آن دو نکته مهم در دیدگاه‌های امام خمینی (ره) است که استراتژی ما نیز بر این مبنا برنامه‌ریزی شده است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه در بحرین دموکراسی وجود ندارد و شیعیان و سایرین برابر نیستند، گفت: وضعیتی که در بحرین وجود دارد دموکراسی نیست و باعث دعوا می‌شود و مثل این است که در خارطوم افراد تقسیم و بین آن‌ها درگیری شود که ما این مسائل را عاقلانه نمی‌دانیم.

وی بیان کرد: ما با دخالت نظامی در بحرین نیز مخالفیم و معتقدیم بحرینی‌ها همچون سوری‌ها باید خود تصمیم گرفته و اصلاحات را از درون اعمال کنند.

* جریان‌هایی در عرصه بین‌الملل و منطقه به دنبال شکست سوریه هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان با اشاره به نخستین درگیری‌ها در کشور سوریه گفت: بعد از نخستین درگیری‌ها در سوریه در شهر درعا، بشار اسد براساس پیشنهادات ارائه شده مسئول امنیت و استاندار خود در این شهر را عزل کرد و در‌‌ همان زمان نیز به ایشان توصیه برگزاری انتخابات و تغییر قانون اساسی داده شد، اما بعد از اینکه آقای اسد در درعا این اقدام را انجام داد از خارج از سوریه نیروهای مسلحی به درعا فرستاده شد و جنگ داخلی در حالی شروع شد که بشار اسد گام‌هایی برای تغییر شرایط برداشته بود.

لاریجانی تاکید کرد: باید قبول کرد که جریان‌هایی در عرصه بین‌الملل و منطقه به دنبال شکست سوریه هستند و البته این مسئله به این معنی نیست که سوریه مشکل ندارد، اما برای اصلاحات سیاسی باید بستر امنیتی مناسب فراهم شود.

نماینده مردم قم در مجلس نهم، سوریه را یکی از قطب‌های مقابل رژیم صهیونیستی توصیف و تصریح کرد: افرادی که سلاح و پول به این کشور می‌فرستند می‌خواهند با کمک غرب یکی از قطب‌های مقاومتی در برابر اسرائیل را از بین ببرند.

رئیس نهاد قانونگذاری ضمن ابراز مخالفت قاطع با دخالت نظامی در سوریه گفت: در سوریه یک جریان افراطی در حال شکل‌گیری است که این جریان افراطی برای کل منطقه مشکل‌ساز می‌شود.

وی تصریح کرد: در مورد سوریه اصلاحات سیاسی را ضروری می‌دانیم اما آدم خامی نیز نیستیم که باور کنیم و شاهد باشیم که با اسم دموکراسی کمر مقاومت را بشکنند و با اعمال اصلاحات سیاسی بدون دخالت نظامی موافق هستیم.

لاریجانی با تاکید مجدد بر اینکه استراتژی جمهوری اسلامی جنگ طایفه‌ای نیست، افزود: شافعی، مالکی، حنبلی، جعفری، حنفی و اهل طریقت برادران ما هستند، اما باید توجه داشت که جریان‌های تندرو در دنیای اسلام درست شده است که مرتب بر طبل کافر بودن دیگران می‌کوبند.

وی با تاکید بر اینکه با ادامه این اختلافات نمی‌توان در دنیا ظهور مناسبی داشت، گفت: ما امروز در تمامی جریانات اسلامی در مجلس شورای اسلامی کشورمان نماینده داریم و حتی یهودیان، ارامنه و مسیحیان نیز در مجلس کشور ما در مجلس نماینده دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی هدف جریان‌های تندرو را بر هم زدن وحدت مسلمانان توصیف و تصریح کرد: جریان‌های تندرو به دنبال برهم زدن وحدت هستند که البته کاری نیز پیش نمی‌برند و تنها هزینه‌ها را زیاد می‌کنند و در عراق از این دست اقدامات زیاد انجام شده که البته موفق نیز نبوده است.

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پایان این دیدار از نخبگان کشور سودان برای حضور در ایران و گفت‌وگو پیرامون مسائل مختلف دعوت کرد. /

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز