خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

آیا حمید رسایی محاکمه می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۳۱۴۶۰

مصونیت در قانون اساسی جمهوری اسلامی، صرفا آزادی اظهارنظر و رأی در مقام ایفای وظایف نمایندگی است که خود را در قالب اصل ۸۶ نشان می‌دهد.

روز گذشته پاسخ کتبی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به گفته اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، در صورت فراهم بودن زمان مناسب، به احتمال زیاد این پاسخ امروز در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.

پاسخ آیت الله هاشمی رفسنجانی به نطق توهین آمیز نماینده تهران، روز گذشته توسط قدرت‌الله علیخانی، مشاور پارلمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تقدیم هیات رئیسه مجلس شده بود.

گفتنی است هفته گذشته یکی از نمایندگان تهران با سخنرانی در صحن علنی مجلس، اتهاماتی را به هاشمی رفسنجانی و فرزندش مهدی هاشمی وارد کرد که با واکنش شدید نمایندگان مجلس، دادستانی تهران و بسیاری دیگر از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا واقع شد.

دادستانی در بیانیه خود آورده بود: دادستانی تهران با عنایت به مجرمانه بودن برخی اظهارات آقای رسایی، مراتب را جهت رسیدگی به دادستان محترم ویژه روحانیت اعلام نموده است.

آیا حمید رسایی محاکمه می‌شود؟

در اصل ۸۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است: «نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آن‌ها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‏اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‏اند تعقیب یا توقیف کرد‏».

مصونیت پارلمانی، مجموعه‌ای از تدابیر قانونی است که نماینده پارلمان را زیر پوشش حمایت خود می‌گیرد و از تعقیب قضایی یا اعمال پلیسی پاسداری می‌کند.

اصل مصونیت، استثنایی بر اصل تساوی همگان در برابر قانون است و از آغاز برای دفاع از کارهای پارلمانی در مقابل اهل قدرت وضع شده است. هدف این مصونیت آن بوده که مثلا پادشاه نتواند با به دادگاه کشاندن نمایندگان، اهداف خود را به پیش ببرد. به همین دلیل، به نمایندگان در مقام ایفای وظایفشان مصونیت داده می‌شد.

 مصونیت در قانون اساسی جمهوری اسلامی، صرفا آزادی اظهارنظر و رأی در مقام ایفای وظایف نمایندگی است که خود را در قالب اصل ۸۶ نشان داده و چند نکته مهم نیز در آن جلسات مجلس خبرگان اتفاق افتاده است: نخست این که برخی از نمایندگان مجلس خبرگان، از جمله آیت‌الله سبحانی و آیت‌الله خزعلی صراحتا ایرادهای شرعی به مفهوم مصونیت گرفته‌اند و دوم آن که یک دلیل مورد استناد برای محدود کردن امکان تعقیب قضایی، ترس از توطئه و یا استقلال نداشتن قاضی در راستای از کار انداختن یک نماینده مجلس بوده است. این احتمال داده می‌شده که جلوگیری از حضور نماینده در مجلس، راهی برای جلوگیری از روشنگری وی باشد.

ماجرای حسین لقمانیان در مجلس ششم

حسین لقمانیان نماینده همدان در مجلس ششم در پی یک نطق پارلمانی در دادگاه به سیزده ماه حبس تعزیری محکوم و سپس دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. برخی از نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی، با استناد به مفهوم مصونیت پارلمانی به دستگیری وی اعتراض کرده و فضای کشور دچار تنش شد.

در این میان  چهل نفر از نمایندگان آن روز مجلس، که حاجی‌ بابایی‌، حداد عادل‌، سیدمحمود دعایی‌، قشقاوی‌ و امیدوار رضایی‌ از آن جمله بودند در نامه‌ای از آیت‌الله شاهرودی خواستند با درخواست عفو لقمانیان از جانب رهبر انقلاب بر پایه اصل ۱۱۰ قانون اساسی، به رفع مشکل کمک کند. این مسأله با عفو لقمانیان از جانب رهبر انقلاب و بازگشت وی به مجلس پایان پذیرفت.

حال این پرسش در مقابل افکار عمومی قرار دارد که آیا اعلام جرم دادستانی تهران علیه حمید رسایی، به محاکمه و محکومیت احتمالی وی می‌انجامد یا این مساله با استناد به قوانین جاری و بالادستی کشور مسکوت می‌ماند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز