خبرگزاری کار ایران

آیت الله مصباح یزدی:

دلیل ندارد کسی که سال‌ها به انقلاب و امام خدمت کرده، هر چه گفت گوش کنیم

asdasd
کد خبر : ۹۱۸۶۰

امیدواریم در سایه تدابیر مقام معظم رهبری بر بصیرت ما افزوده شود/فرهنگ عوام فریبی و بُت کردن افراد در جامعه شیعه هم ظهور کرده است/صلح امام حسن (ع) با معاویة بهترین راه برای حفظ اسلام و تشیع بود.

ایلنا: رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: اگر فردی روزی خدمتی کرده اما اکنون بد شده است، باید کنارشان گذاشت و دلیل نمی‌شود که کسی که سال‌ها به اسلام و انقلاب و امام خدمت کرده هر چه گفت گوش کنیم؛ نه عقل می‌گوید و نه شرع؛ و بسیاری از بلاهایی که بر سر مسلمانان می‌آید بر اثر همین تفکر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، شب گذشته در ادامه سلسله سخنرانی‌های خود در ماه رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم، اظهار داشت: خوشبینی مردم زمان امام حسن (ع) نسبت به افرادی که برای خود نام و نشانی به پا کرده و از آن سوء استفاده می‌کردند هم آفت دیگری بود که گریبانگیر جامعه شده بود. اگر امروز می‌بینیم که تکفیری‌های سلفی با این ذهنیت که صحابه پیامبر (ص) همگی در حکم معصومند و چون شیعیان نسبت به برخی از آن‌ها حرف دارند، پس باید کشته شوند، برگرفته از‌‌ همان تفکر است. این در حالی است که خود صحابه در زمان خود به جان هم افتادند و یکدیگر را کشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: فرهنگ عوام فریبی و بت کردن افراد به خاطر خدمتی که در گذشته شاید انجام داده باشند، در جامعه شیعه هم ظهور و بروز پیدا کرده و برای مثال کسی که یک روزی خدمتی کرده را رفته رفته بت می‌کنند. در حالی که باید به این‌ها گفت شمر زمانی در رکاب علی (ع) در جنگ صفین شمشیر زد اما در کربلا بر علیه امام حسین (ع) شد و حالا باید این سؤال را پرسید که باید برای شمر احترام قائل بود؟ گاهی انسانی خوب بوده و بعدا بد می‌شود و گاهی انسان بدی خوب می‌شود.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) گفته‌اند که ملاک حال فعلی افراد است، گفت: اگر فردی روزی خدمتی کرده اما اکنون بد شده است، باید کنارشان گذاشت و دلیل نمی‌شود که کسی که سال‌ها به اسلام و انقلاب و امام خدمت کرده هر چه گفت گوش کنیم؛ نه عقل می‌گوید و نه شرع؛ و بسیاری از بلاهایی که بر سر مسلمانان می‌آید بر اثر همین تفکر است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: امیدواریم خداوند توفیق دهد در سایه تدابیر مقام معظم رهبری بر بصیرت ما افزوده شود.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به میلاد دومین امام شیعیان امام حسن مجتبی (ع) و جریان صلح ایشان با معاویة ابن ابی سفیان اظهار داشت: راهی که امام حسن (ع) انتخاب کرد، بهترین راه برای حفظ اسلام و تشیع بود.

وی افزود: به طور قطع باید گفت که اگر این رفتار امام حسن (ع) نبود، شهادت امام حسین (ع) چنین آثار و برکاتی برای عالم نداشت و از این رو باید گفت که آنچه که از تشیع داریم، مرهون رفتار حکیمانه و مدبرانه امام حسن (ع) بود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: البته ما معتقدیم که ائمه اطهار (ع) نور واحدند و هر کدامشان جای یکدیگر بودند،‌‌ همان کار‌ها را انجام می‌دادند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه ائمه (ع) همه وظیفه‌شان را می‌شناختند و در انجام آن کوتاهی نداشتند، گفت: حتی بعید نیست که دو شخصیت بزرگ عالم اسلام همچون امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) در یک زمان مشخص دو وظیفه متفاوت از یکدیگر را نشان دهند. یعنی زهرا (س) رفتاری با متصدیان خلافت داشت که امام علی (ع) نداشت و سکوت کرده بود.

وی در بیان علت انجام صلح با معاویة از سوی امام حسن مجتبی (ع) گفت: در‌‌ همان زمان حیات پیامبر اسلام (ص) مسلمانان به سه دسته مخلصین و گوش به فرمانان پیامبر (ص)، منافقین و ریاکاران و ظاهر سازان و در ‌‌نهایت قشری که از نظر ایمان در درجه پایین قرار داشتند، تقسیم می‌شدند؛ بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) هم امتحان بزرگی برای مسلمانان پیش آمد که عده‌ای مسئله بیعت با امیرالمؤمنین اما علی (ع) را مطرح کرده و دلایل محکمی هم برای آن را مطرح کردند و عده‌ای هم بر اساس تصمیم گیری در ثقیفه عمل کردند. یعنی دو نوع برداشت پس از رحلت پیامبر (ص) در جامعه اسلامی به وجود آمد؛ یک عده گفتند دوران نبوت و رسالت تمام شده و اکنون باید مدیری توانمند در رأس حکومت باشد اما عده دیگر معتقد بودند که حکومت اسلام برای احیای ارزش‌های اسلامی است و ریاست و خلافت فقط ابزار آن است. اما در ‌‌نهایت ۲۵ سال مسیر به سمتی رفت که در تاریخ همه آن را دیده‌ایم. اما مردم بعد از ۲۵ سال به سراغ امام علی (ع) آمده و به دلایل مختلف او را مناسب حکومت جامعه اسلامی می‌دیدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در میان درخواست کنندگان از امام علی (ع) برای پذیرش خلافت، برخی از صحابه پیامبر (ص) و باقیماندگان جنگ بدر حضور داشتند و از طرفی آمادگی پذیرش حکومت امام علی (ع) به دلیل اقداماتی که در دوره خلیفه سوم عثمان رخ داده بود، در تمام مردم وجود داشت.

آیت الله مصباح یزدی گفت: اما در گوشه دیگر جامعه اسلامی یعنی سرزمین شام که محل حکومت معاویة بود، وضع به گونه دیگری بود و مردمی که با اصل اسلام آشنایی نداشتند حکومت معاویة را می‌دیدند. امام علی (ع) هیچ چاره‌ای ندید جز اینکه با او بجنگد و حتی گفته می‌شود که در جنگ صفین ۶۰ نفر از صحابه پیامبر (ص) در سپاه امام علی (ع) کشته شدند.

وی یادآور شد: البته در دوران ولایت امام حسن مجتبی (ع) شرایط جامعه کاملا تغییر کرده بود و دیگر بزرگان و صحابه‌ای از پیامبر (ص) حضور نداشتند. یک نسل جوانی بود که کم کم علاقه‌ای به جنگ و جهاد در آن‌ها باقی نمانده بود و حتی عده از از خواص جامعه هم با توطئه معاویه و دادن وعده‌های مالی، جذب او شده بودند و قسمتی از نزدیکان امام حسن (ع) هم دل خوشی از ایشان نداشتند و جذب معاویه شدند. گذشته از این‌ها حتی اصحاب نزدیک ایشان حاضر به ترور ایشان شدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: معاویه امام حسن (ع) را در چنین غربتی قرار داده بود و حتی در خود مدینه کاری کرده بود که در بعد از نمازهای جماعت و در نمازهای جمعه امام علی (ع) را لعن و نفرین کنند و ایشان را یک بی‌نماز بی‌دین معرفی می‌کرد.

آیت الله مصباح یزدی گفت: امام حسن (ع) چاره‌ای نداشت جز اینکه صلح کند و با صبر و تحمل کاری کند تا بالاخره مردم بفهمد که این‌ها که هستند و هویت واقعی خود را نشان دهند.

وی افزود: امام حسن (ع) صلح نامه را طوری تنظیم کرد که از‌‌ همان ابتدا مخالفت معاویه شروع شد و با اینکه علاوه بر شرع، عقل نیز حکم می‌کند که حداقل در ظاهر باید پایبند به عهد بود، اما معاویه در یک سخنرانی گفت که من صلح با حسن (ع) را بر اساس مصالح انجام دادم و بعد عهد نامه را جلوی چشم مردم پاره کرد و این آغاز بیداری مردم نسبت به هویت واقعی بنی امیه بود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: تدبیر امام حسن (ع) این بود که اول ماهیت واقعی بنی امیه را به مردم بشناساند تا مردم آگاه شوند. امام حسن واقعا شرایط را برای شناخت هویت واقعی بنی امیه فراهم کرد و الا اگر شرایط آماده نمی‌شد، قیام حضرت سیدالشهداء (ع) این قدر جلوه نمی‌کرد و شاهد برکات وسیع آن نبودیم. چنان که بعد از شهادت امام حسین (ع) ورق برگشت و مردم آرام آرام به مخالفت با حکومت بنی امیه پرداختند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: در این شرایط فرصتی پدید آمد تا اسلام ناب به مردم شناسانده شده و این مرهون تدبیر امام حسن (ع) است و از این رو می‌توان گفت که قیام کربلا، قبل از اینکه حسینی باشد حسنی است.

وی تأکید کرد: با اینکه زنده ماندن اسلام مرهون تدبیر و صبر امام حسن (ع) بود، اما واقعا ایشان کمتر شناخته شده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام حسن (ع) یکی از بارز‌ترین الگوهای صبر برای انسان هاست، گفت: درسی که باید از تدبیر امام حسن مجتبی (ع) بگیریم این است که بزرگ‌ترین آفت جامعه اسلامی ضعف شناخت و بی‌بصیرتی مردم است و این است که با جعل حدیث و تبلیغات، امام علی (ع) که هر شب نماز شب می‌خواند را بی‌نماز معرفی می‌کردند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: باید با بی‌بصیرتی خواص جامعه و ضعف فرهنگ مردم مبارزه کنیم و از آن طرف آگاهی مردم را بالا ببریم.

وی گفت: این اصراری که رهبر معظم انقلاب روی بحث تریبون‌های آزاد دارند برای همین است که مردم حرف‌های خود را بزنند تا قضایای سال ۸۸ تکرار نشود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: خوشبینی مردم آن زمان نسبت به افرادی که برای خود نام و نشانی به پا کرده و از آن سوء استفاده می‌کردند هم آفت دیگری بود که گریبانگیر جامعه شده بود. اگر امروز می‌بینیم که تکفیری‌های سلفی با این ذهنیت که صحابه پیامبر (ص) همگی در حکم معصومند و چون شیعیان نسبت به برخی از آن‌ها حرف دارند، پس باید کشته شوند، برگرفته از‌‌ همان تفکر است. این در حالی است که خود صحابه در زمان خود به جان هم افتادند و یکدیگر را کشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز