خبرگزاری کار ایران

آیت الله خلجی:

حق همه جا به فرموده امام علی(ع) طرفینی است

asdasd
کد خبر : ۹۰۲۶۰

جامعه ای که خدا را ناظر می بیند، جامعه ای پاکیزه و الهی است/آبروی افراد را بردن، درجامعه رایج شده است/ اسلام اقرار به شهادتین است.

ایلنا: سخنران مراسم ویژه ماه رمضان دفتر آیت الله العظمی صانعی، گفت: به تعبیر امیرالمومنین یکی از مباحث مربوط به حقوق بشر است که بالاترین از این کسی نگفته است؛ امام علی(ع) می فرماید حق همه جا طرفینی است؛ زن در قبال شوهر و شوهر در مقابل زنش؛ برادر با برادر، پدر و فرزند، شاگرد و استاد، رعیت با حاکم، حاکم با رعیت و بعد می فرماید فقط یک جا حق یک طرفه است در ارتباط با خداوند متعال است؛ ما چه حقی و چه طلبی از خدا داریم اما خداوند تفضلاً آمده برای بندگانش هم حق قائل شده فرموده خلقتان کردم و رزقتان می دهم.

آیت الله محمدتقی خلجی، ظهر امروز در مراسم روزانه ماه رمضان دفتر آیت الله العظمی صانعی، با اشاره به فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی، اظهار داشت: امام سجاد(ع) اشاره دارند آفریدگار ما خدایی که هرگاه بخواهیم می توانیم بدون هیچ واسطه ای با او خلوت کرده و ارتباط برقرار کنیم و او نیز ما را اجابت می کند.

وی افزود: البته هیچ کس حتی عزیزترین بنده ی خدا حضرت محمد مصطفی (ص) بنا به فرموده خودشان آنچنان که باید نمی توانند حق متعال را حمد و ثنا بگویند اما در حد ظرفیت وجودی خودش هر انسانی می تواند خدا را بستاید.

این مفسر قرآن کریم با بیان این که ذات حضرت حق در هیچ علمی نمی تواند محل بحث شود، گفت: نه دل عارف می تواند آنجا را شهود کند و نه دست عقل حکیم به آنجا می رسد؛ آنجا موضوع هیچ دانشی هم نیست؛ حتی در عرفان نظری که ظریف ترین و لطیف ترین دانش بشری است، آنجا هم از آن ذات مقدس سخن نمی گوید؛ در هر حال هیچ کس نمی تواند خدا را آنچنان که بایسته ی ذات خداوندی است تسبیح و ستایش بگوید اما در حد خود می تواند.

آیت الله خلجی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که اسلام اقرار به شهادتین است، گفت: اقرار به اسلام و اینکه گاهی ممکن است عمل بکند به آنچه که مقر است و گاهی هم عمل نمی کند و ایمان هم آن باور قلبی است؛ آن باور قلبی که از قلب به همه وجود انسان سرازیر می شود و انسان را در قبال فرمان های الهی و نواهی الهی تسلیم می کند و متعبد می شود و اما احسان در حقیقت ثمره اسلام و ایمان است؛ فرمود «الاحسان ان تعبد ربك»؛ احسان این است که پرودگارت را عبادت کنی «كانك تراه» گویی که او را می بینیم شهودش می کنیم.

وی افزود: اگر کسی واقعا حضور پروردگار متعال را درک کند طبیعتا اصلا ح می شود و اصلا راه و روش زندگی اش عوض می شود.

سخنران مراسم ویژه ماه رمضان دفتر آیت الله العظمی صانعی، تأکید کرد: جامعه ای که به خدا ایمان دارد و خدا را ناظر بر خودش می بیند خدا را در همه جا حضورش را احساس می کند این جامعه یک جامعه پاکیزه منظم به اصطلاح تطهیر شده و بدون آلودگی است؛ گناه در این جامعه نیست، دورغ نیست، تهمت نیست، بی حرمتی نیست، جنایت وجود ندارد این جامعه جامعه ای الهی است.

آیت الله خلجی با بیان این که کسی که خداوند به عظمت در دل او بنشیند و همه جای وجود او را اشغال بکند جایی برای غیر نمی گذارد، خاطرنشان کرد: ما اسم خدا را می بریم خیلی هم سبک، در بازار هر کاری می خواهیم بکنیم به راحتی قسم می خوریم؛ در حالی که امام زین العابدین (ع) در دادگاه ناگزیر شد سوگند یاد کند برای اینکه حقش را احقاق کند؛ اما از حقش به حرمت نام خداوند گذشت.

وی با بیان این که خداوند همواره ناظر اعمال ما انسان هاست، گفت: از امام صادق (ع) پرسیدند: «سبحان الله» و« الحمد لله» اینها ذکر خداست فرمود بله اینها ذکر خداست ولی اینها سهم زبان است «ذِکرُاللهِ عِندَما اَحَلَّ وَ حَرَّمَ » یاد خداوند در حلال و حرام خداست آنجا که دستت می خواهد به حرام خدا دراز شود به محض اینکه خدا را یاد کردی دستت را عقب بکشی پایت را عقب بکشی آنجا که می خواهی آبروی کسی را به ببری که امروز خیلی در جامعه ما رایج است؛ در این روزنامه ها نگاه کنید، آبروی مردم را عین آب روان به راحتی می برند؛  آبروی مؤمن خیلی مهم است کعبه خیلی عظمت دارد اما امام کاظم (ع) فرمود مومن حرمتش را بیشتر از کعبه است.

مترجم صحیفه سجادیه تصریح کرد: چطور ما دهانمان را باز می کنیم و قلمان را روی کاغذ می کشیم و هر لجنی را روی کاغذ می کشیم و کسی نیست که اعتراض کند که اینجا جامعه دینی و مردم به نام اسلام در آن زندگی می کنند. اینها به خاطر این است که کسی حضور خدا را درک نمی کند و توجهی ندارد که خدایی هست. در ارتباط با بیت المال اگر خدایی نباشد چه کسی می تواند تضمین کند.

آیت الله خلجی خاطرنشان کرد: حضرت رضا به یکی از عالمان اهل سنت گفت علمای شما چه می گویند گفت مربوط به آب و نان و غذا حضرت داد کشید به تعبیر من خدای را داری پایین می آوری؛ خدای متعال خلق کرده و ملتزم شده رزق بندگانش را برساند به تعبیر امیرالمومنین یکی از مباحث مربوط به حقوق بشر است که بالاترین از این کسی نگفته است؛ امام علی(ع) می فرماید حق همه جا طرفینی است؛ زن در قبال شوهر و شوهر در مقابل زنش؛ برادر با برادر، پدر و فرزند، شاگرد و استاد، رعیت با حاکم، حاکم با رعیت و بعد می فرماید فقط یک جا حق یک طرفه است در ارتباط با خداوند متعال است؛ ما چه حقی و چه طلبی از خدا داریم اما خداوند تفضلاً آمده برای بندگانش هم حق قائل شده فرموده خلقتان کردم و رزقتان می دهم.

خاطرنشان می شود، مراسم ویژه ماه رمضان دفتر آیت الله العظمی صانعی، همه روزه بعد از نماز ظهر و عصر، با حضور شخص آیت الله العظمی صانعی، در دفتر معظم له، در قم برگزار می شود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز