خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام رییسی:

قضات سیاست حبس زدایی در پیش گیرند

کد خبر : ۸۸۶۵۵

معاون اول قوه قضاییه از مجتمع ندامتگاه تهران و اردوگاه كاردرمانی در حال ساخت فشافویه بازدید كرد.

معاون اول قوه قضاییه با حضور درمجتمع ندامتگاه تهران از نزدیک با بخش‌های مختلف فرهنگی، تربیتی و امنیتی این مجتمع آشنا و با مددجویان ندامتگاه صمیمانه گفتگو و نیز از اردوگاه در حال ساخت کاردرمانی فشافویه بازدید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفا ت قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی در دومین روز از ماه مبارک رمضان و در بازدیدی که رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی و برخی از مدیران فرهنگی و تربیتی این سازمان وی را همراهی می‌کردند از نزدیک و رو درو با مددجویان و کارمندان ندامتگاه گفت‌و‌گو و سخنان آن‌ها را شنید.

معاون اول قوه قضاییه در بازدید از اندرزگاه‌ها که در آن اغلب زندانیان به فراگیری و تلاوت قران در ماه مبارک رمضان مشغول بودند خطاب به آن‌ها گفت: مسیر رستگاری قرآن است، گذراندن در زندان و چهار دیواری سخت است ولی باید فرصت فرهنگی و تربیتی که مسئولان زندان‌ها برای شما فراهم کرده‌اند را غنیمت شمرد و به عنوان فردی مفید و سالم به جامعه بازگشت.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی خاطر نشان کرد: فضا برای رشد و تعالی شما که به هر دلیلی به زندان آمده‌اید مهیا است و قرار نیست که شما همیشه در زندان باقی بمانید و بهرحال دوره محکومیت شما به پایان خواهد رسید و یا بخاطر نظم و انضباط و کارآیی که ازخود نشان می‌دهید مورد عفو قرار خواهید گرفت و امیدوارم بدور از هر مشکلی به دامان خانواده خود بازگردید.

معاون اول قوه قضاییه در جمع مددجویان نوجوان و جوا ن که در حال قرائت جمعی قرآن بودند نیز اظهار داشت: زندان برای خودیابی و برگشتن به جامعه است، شما که جوان هستید می‌توانید ‌‌نهایت بهره را از آیات الهی ببرید و ماه رمضان ماه برگشتن به سمت خداست.

وی خطاب به مددجویان نوجوان و جوان ندامتگاه گفت: باید مراقب نفس خود باشیم، بچه‌های هم سن و سال شما در دوران جنگ به جبهه هارفتند و شهید شدند یکی برای تامین امنیت دیگری شهید شده و جان خود را درکف دست قرار می‌دهد ودیگری با رعب و وحشت امنیت را به خاطر مال دنیا از مردم می‌گیرد، کدامیک از این‌ها ارزشمند است اینکه با دادن جان خود به هموطنت امنیت و آسایش را هدیه کنید یا به خاطر مال دنیا از او امنیت را سلب کنید.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: ماه رمضان زمان مناسبی است که به تزکیه نفس و اخلاق پرداخت و با توجه به آنکه مسئولین فرهنگی زندان‌ها محیط مناسبی را برای شما فراهم کرده‌اند می‌توان تحول را در خود ایجاد کرد و در بازگشت به جامعه مفید واقع شد.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی در حاشیه بازدید از مجتمع ندامتگاه تهران هدف از حضور در مراکز اصلاح و تربیت را اینگونه بیان کرد: زمینه این بازدید توسط رییس محترم سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور فراهم شد تا با زحمت کشان درون زندان‌ها که حقیقتا سربازان گمنام امام زمان هستند دیدار و نحوه فعالیت‌هایشان را از نزدیک مشاهده کنیم.

معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: مدیران و زحمت کشان زندان‌ها تلاش می‌کنند دوران حبس زندانیان، دارای اثر بخشی باشد و آنان به جامعه سالم برگردند، این تلاش، کار طاقت فرسایی است و چنانچه حتی یک نفر بهبود یافته وبه جامعه سالم برگردد برای آن عزیز تلاش کننده در خصوص اصلاح و تربیت حایز اهمیت است.

وی با ابراز قدردانی از رییس، معاونین، مدیران و کارکنان سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به برنامه‌های درون ندامتگاه اشاره کرد و گفت: به نظرما برنامه‌های زندان به نحوی برنامه ریزی شده است که مددجوی زندان بتواند از وقتش به عنوان یک فرصت استفاده کرده و درخود تحول ایجاد کند که درواقع مددجو دوره‌ای اثر بخش را داشته باشد و از گذشته خود احساس ندامت کند و تصمیمی برای زندگی سالم بگیرد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی در زندان‌ها برنامه‌های قابل توجهی است اظهارداشت: هدف دیگر حضور، از نزدیک دیدن وضعیت زندان‌ها و زندانیان است، چه وضعیت غذایی، محکومیت‌ها و بازداشت و زندگی درون زندان که با محدودیت‌هایی برای مددجویان به لحاظ قانونی همراه است.

وی به طبقه بندی زندانیان در مجتمع ندامتگاه تهران اشاره کردو گفت: یکی از آرزوهای ما و دست اندرکاران زندان‌ها برا ی تسهیل در امور تربیتی مددجویان زندان‌ها طبقه بندی شدن آنان در ندامتگاه‌ها است و اکنون زندانیان دراین مجتمع تا حدود زیادی طبقه بندی شده و این موضوع در خصوص آن‌ها رعایت شده است.

وی بااشاره به اینکه مدیریت عالی زندان‌ها کارکردهای فرهنگی و تربیتی را به خوبی مد نظر قرار داده‌اند افزود: همانگونه که مشاهده می‌شود از وقت زندانیان چه در مسایل فرهنگی و همچنین بحث کار و تلاش و حرفه آموزی به خوبی استفاده می‌شود و امیدوارم هر روز زندانیان کمتر شوند. بدین معنا امیدواریم خیانت، لغزش و کجی از افراد به دور باشد و سرو کارشان به زندان نیفتد.

معاون اول قوه قضاییه به موضوع جمعیت کیفری زندان‌ها اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم که جمعیت کیفری زندان‌ها کاهش یابد و تمام سیاست‌های دستگاه قضایی از جمله نظر ریاست محترم قوه قضاییه بر این قضیه است و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم که روزی در زندانهای ما کمترین جمعیت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی به این موضوع اشاره کرد که کاهش جمعیت کیفری به عواملی بستگی دارد ازجمله اینکه بسترهای اجتماعی به نحوی پایه ریزی شوند که افراد کمتر مرتکب جرم شوند.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: اگر به هر دلیلی سرو کار فردی به دادگستری افتاد قضات محترم تا جایی که امکان دارد از مجازات‌های غیر حبس استفاده کنند مگر هنگامیکه قانون آنان را موظف به حبس کند.

وی خطاب به قضات گفت: تا جایی که می‌توانید حتما سیاست حبس زدایی را پیشه کنید توصیه و تاکید مقام معظم رهبری در جلسات مختلفی که باایشان داشته‌ایم همین موضوع بوده است که سیاست حبس زدایی وکاهش جمعیت کیفری مورد نظر باشد و ریاست محترم قوه قضاییه نیز همین نظر را دارند.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: حبس علاوه بر مشکلاتی که برای زندانی دارد، خانواده زندانی را هم به چالش می‌کشد و لازم است در صدور آرا خانواده زندانیان را هم ببینیم و مشکلاتی که برای جامعه پدید می‌آید را لمس کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی در پایان سخنان خودبه بسته‌ای اشاره کرد که بر حبس زدایی تاکید می‌کند و گفت: اخیرا کار خوبی از سوی رییس محترم سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور ارایه شده که حاوی پیشنهاداتی در خصوص راه‌های کاهش جمعیت کیفری و حبس زدایی است که مورد بررسی کار‌شناسان قرار گرفته و به امضای رییس محترم قوه قضاییه رسیده است. امید است این بسته موردتوجه همه بخش‌ها و اجزا دستگاه قضایی قرار گیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه معاون اول قوه قضاییه قبل از بازدید از مجتمع ندامتگاه تهران به اردوگاه کاردرمانی فشافویه که ظرفیتی ده هزار نفری و در زمینی به مساحت صد هکتار در حال ساخت است رفت و از نزدیک با نحوه ساختن این اردوگاه که قرار است آذرماه به بهره برداری برسد آشناشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز