خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور منتخب:/كامل/

نباید یك گروه خود را مساوی ولایت فقیه، انقلاب و اسلام و گروه مقابل را ضد آن معرفی كند

asdasd
کد خبر : ۸۶۵۲۸

خطر آن زمانی است که خدایی ناکرده یک گروه خود را مساوی اسلام، انقلاب و ولی فقیه بداند و گروه مقابل را ضد دین،ضد انقلاب و ضد ولایت فقیه بداند.

رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران گفت:خطر آن زمانی است که خدایی ناکرده یک گروه خود را مساوی اسلام، انقلاب و ولی فقیه بداند و گروه مقابل را ضد دین،ضد انقلاب و ضد ولایت فقیه بداند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران در جمع علما و روحانیون در تالار وزارت کشور به نقش علما و روحانیون در خلق حماسه سیاسی اشاره كرد و گفت: از مراجع، علما و روحانیت گرفته تا خطبا و همه کسانی که از تریبون‌های مختلف مردم را به حضور در حماسه مورد تاکید مقام معظم رهبری دعوت کردند و نقش بسیار ارزشمندی را در انتخابات شکوه‌ند ریاست جمهوری ایفاکردند،تشكر می‌كنم.

وی با اشاره به اینکه در آستانه ماه مقدس رمضان؛ ماه نزول قران، برکت، رحمت و مغفرت هستیم، افزود: بی‌تردید این ماه رونق خاص خود را خواهد داشت و به این مناسبت فرصت سخن گفتن با روحانیون معظم و وعاظ محترم را مغتنم می‌شمارم.

وی مسئولیت اندیشمندان مذهبی، علما و خطبا و سخنرانان درماه رمضان را بیش ازهمیشه دانست و افزود: در این ماه درهای رحمت خداوند باز، دل‌های مردم از همیشه‌آماده‌تر، گوش‌ها شنوا‌تر است و طبعا ذهن، فکر و زبان ما نیز باید مسئول‌تر باشد.

روحانی بابیان اینکه بنده یک طلبه هستم و به یافته‌ها و دانش‌های طلبگی خود افتخار می‌کنم، افزود: اعتماد اکثریت مردم ایران به این طلبه، آن هم در سایه و پرتو حماسه سیاسی سرنوشت سازی که مدنظر مقام معظم رهبری بود برای من مایه مباحات و افتخار از یک سو و موجب سنگینی بار مسئولیت از سوی دیگر است.

وی خاطرنشان کرد: ازهمین رو از بزرگان، مراجع، علما و یکایک روحانیون محترم برای توانایی جهت تحمل این بار سنگین امانت استمداد می‌طلبم و خودرا به دعا، نصیحت، حمایت و حتی نقد دلسوزانه محتاج می‌بینم.

روحانی بااشاره به تخریب‌هایی که در طول سال‌های گذشته نسبت به روحانیت معظم شد، افزود: به رغم این تخریب‌ها، البته تخریب نه از سوی آنهایی که از دین به ظاهر فاصله دارند بلکه عمدتا تخریب از سوی آنهایی که گاهی در قرابت به دین و اهل بیت دوآتشه بودند و سنگ دین را بر سینه می‌کوبیدند صورت گرفت و آنها اصل روحانیت، بزرگان روحانیت و بسیاری از آنهایی که در انقلاب نقش اساسی داشتند را مورد حملات ناجوانمردانه و تخریب قرار دادند.

وی بااشاره به اینکه مردم در این انتخابات به این تخریب‌ها پاسخ دادند؛ افزود: مردم خواستند بگویند ما روحانیت را ورای مسائل سیاسی می‌نگریم آن‌ها را امنا الرسل می‌بینیم وآن‌ها را واسطه برای فهم بهتر دین و رسالت انبیا و پیامبر ائمه خدا می‌دانیم.

رییس‌جمهور منتخب باتاکید بر اینکه جایگاه روحانیت همواره در جامعه محفوظ است، گفت: از امتیازهای ویژه نهاد روحانیت مردمی بودن روحانیت است چراکه این نهاد از دل ایمان و خواست مردم برآمده و همواره مردم را تکیه‌گاه خود قرار داده است.

دکتر روحانی در دیدار جمعی از علما و روحانیون تصریح کرد: در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، در دفاع مقدس، در فراز و نشیب‌های بعد از انقلاب همواره تکیه امام و روحانیت پس از لطف و عنایت حق تکیه به حضور، ایثار و فداکاری مردم بوده است و امروز نیز اساس قدرت ملی ما را مردم تشکیل می‌دهند.

وی باتاکیدبراینکه هویت روحانیت در مردمی بودن آن است، افزود: روحانیت باید همواره مستحضر به اعتماد و حمایت مردم باشد زیرا ادامه جایگاه روحانیت و پایداری آن در سایه قرابت و نزدیکی این نهاد با مردم است.

روحانی تصریح کرد: امروزه حساسیت این مساله از همیشه بیشتر است ازهمین رو اعتماد متقابل بین مردم و روحانیون باید همواره برقرار باشد.

وی روحانیت را زبان مردم و نهاد واسط بین مردم و حکومت دانست وافزود: روحانیت باید سخنگوی حرمت، عزت و حقوق اساسی مردم باشد و خواست جامعه برای اصلاح، بهبود معیشت، ارتقای اخلاق و منزلت شهروندان را به حاکمان منتقل کند.

روحانی باتاکیدبراینکه ما همه باید پاسخگوی نیاز‌ها و پرسش‌های مردم باشیم، افزود: کارهای ما به عنوان مسئولان نظام اسلامی کم و بیش به پای روحانیت نوشته می‌شود ازهمین رو نباید شکاف و گسستی میان حکومت، روحانیت و مردم آن هم در شرایطی که امروز مردم به تغییر و تحول امید بسته‌اند، وجود داشته باشد.

رییس‌جمهور منتخب تصریح کرد:ما همه انسانیم و احتمال خطا و اشتباه در اعمال و رفتار ما هست اما این مساله هیچ اشکالی ندارد؛ بلکه حتی لازم و مفید هم است که حکومت اسلامی به مردم بگوید چه موفقیت‌ها و ناکامی‌هایی داشته است، حتی به مردم بگوید کجا برنامه را توانسته است به خوبی اجرا کند و کجا در اجرای برنامه دچار اشتباه شده است.

دکتر حسن روحانی جلب اعتماد مردم و تکیه بر همبستگی آنان را کلید اصلی همه مشکلات عنوان کرد و افزود: البته در این مسیر باید توان تحمل نظرات صاحب نظران را داشته باشیم و بدانیم دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات نیست و این مردم هستند که باید برای حل مشکلات در صحنه حضور یابند.

وی با اشاره به اینکه دولت تسهیل کننده و سامان دهنده امور است، افزود: مردم و بخش‌های غیردولتی در یک منظومه سامان یافته باید برای حل مشکلات جامعه تلاش کنند و در این میان نقش روحانیت و علما بسیار تعیین کننده است.

روحانی بابیان اینکه امروز به جامعه و دولت قدرتمند نیاز داریم، افزود: امروز زمینه مشارکت مردم فراهم شده است چراکه با امید به آینده در این انتخابات حضور پیدا کرده‌اند اما این مشارکت و این حضور مردم هنوز در آغاز راه است.

وی با تاکید بر اینکه باید زمینه مشارکت مردم را هر روز بیشتر و زمینه تصدی‌گری دولت در امور جامعه را هر روز کمتر و کمتر کنیم، افزود: دولت قوی و توانمند به معنای دولت مداخله گر و متصدی در همه امور، محدودکننده و مداخله کننده در زندگی خصوصی مردم نیست.

روحانی خاطرنشان کرد: قدرت دولت در بالا بردن اعتماد عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی، ارائه خدمات، ‌کم کردن رنج‌ها و مشکلات مردم اعم از مادی و معنوی، زمینه سازی برای رشد وشکوفایی همه شهروندان است.

رییس‌جمهور منتخب با تاکید بر اینکه مردم را باید محرم و صاحب کشور بدانیم، افزود: باید با مردم صحبت کنیم و حرف آن‌ها را با روی گشاده بشنویم چراکه مردم ما فهیم، موقع‌شناس و بزرگوار هستند.

دکتر حسن روحانی تصریح کرد: اگر مردم مطمئن شوند راهی که دولت آغاز کرده، راه درستی است همه مشکلات را تحمل می‌کنند زیرا می‌دانند مشکلات چندین ساله در چند روز و چند ماه حل نمی‌شود.

روحانی بابیان اینکه مردم از دولت صداقت و قول سدید می‌خواهند، افزود: قول سدید، کلام محکم، استوار و راست است و جز با راست گویی و درست گویی و سخن قوی و مستحکم که همانند سدی قوی در برابر انواع انحرافات است کار ما به پیش نخواهد.

وی بااشاره به اینکه قول سدید، قول میانه و‌‌ همان اعتدال است و قول دولت هم بایدسدید باشد، افزود: مسائل معیشتی مردم، تورم، گرانی، ‌بیکاری نه تنها دامن طبقات پایین را گرفته بلکه دامن طبقه متوسط را هم فرا گرفته است اما مردم باید نسبت به آینده احساس اطمینان کنند که سرمایه‌های مالی و معنوی آن‌ها اتلاف نخواهد شد.

روحانی باتاکیدبراینکه باید تندروی و افراط کنار گذاشته شود، افزود: افراط و تندروی همواره به ما ضربه زده است، آنقدر نمونه‌های فراوان در دوره انقلاب در ذهن من است که اگر بگویم صد‌ها مورد می‌شود؛ اغراق ومبالغه نکرده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید احساس امنیت فکری، سیاسی، اقتصادی کنند و نسبت به شرایط بین المللی هم باید احساس آرامش و امنیت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه امروز مسائل و مشکلات فراوانی پیش روی ما است، افزود: با آگاهی از همه مشکلات در این راه قدم گذاشته‌ام و به رغم مشکلات کم نظیر درآینده در بیانی به ملت ایران خواهم گفت که هیچ دولتی در تاریخ ایران با مشکلاتی که این دولت روبرو است، روبرو نبوده است.

روحانی تصریح کرد: به اندازه همه آن مشکلات و بیش از آن، به آینده امیدوارم و به اذن خدا و به مدد الهی و با کمک، حمایت و حضور مردم مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت، البته باید فرصت و زمان لازم در اختیار دولت یازدهم باشد.

وی ادامه داد: مردم به خوبی می‌دانند که تا فرصت‌های لازم، باید مشکلات را با صبر، مدارا و سعه صدر تحمل کنند.

روحانی بااشاره به اینکه نقش حکومت وروحانیت در قبال مسائل جامعه یکسان نیست، افزود: اما آنها باید همسو باشند چراکه روحانیت نهاد مستقل مردمی است و هیچ‌گاه نباید استقلال این نهاد صدمه ببیند.

وی مردمی بودن و استقلال داشتن را به معنای فاصله گرفتن از دولت و حکومت ندانست و افزود: نهاد روحانیت به عنوان یک نهاد مستقل و پایدار مورد اعتماد مردم است‌‌ همان گونه که در طول تاریخ چنین بوده است.

روحانی تاکیدکرد: روحانیت باید نقش آفرین باشد البته این به آن معنا نیست که روحانیت بخشی از دولت باشد یا نباشد.

رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران  بر لزوم هرچه بالاتر رفتن آستانه تحمل در برخورد با نظرات مخالف و بالا بردن سعه صدر کلیه ارکان کشور تاکید کرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه روحانیت می‌تواند و باید نقش محوری در اصلاح و تعالی جامعه ایفا کند، گفت: روحانیت می‌تواند بهترین واسطه و امین میان دولت و مردم باشد. مسئولان مساجد، وعاظ، روحانیون و علما از مجراهای قابل اعتماد انتقال خواست‌ها و نظرات مردم به حکومت و از حکومت به مردم هستند. البته این نقش باید بر مبنای اطلاعات و تحلیل‌های دقیق و همه جانبه باشد.

رییس‌جمهور منتخب با اشاره به برنامه‌های دولت یازدهم ادامه داد: دولت یازدهم ساز و کار لازم برای ارتباط میان دولت و روحانیت و قاطبه روحانیون را فراهم خواهد کرد تا از این نهاد مردمی تاثیرگذار حداکثر استفاده بشود.

وی گفت: اصولا در جامعه ما باید پیوند مستحکمی میان حکومت با مردم و حکومت با روحانیون، ‌ روحانیون با روحانیون، ‌روحانیون با مردم، حتی روحانیون با مسئولان دیگر مذاهب و ادیان وجود داشته باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه جامعه اسلامی ما جامعه تک گویی نیست و جامعه‌ای است مشورتی، ‌ارتباطی، گفتگویی و انتقادی اظهار کرد: ما از یک طرف باید از افراط و تندروی فاصله بگیریم و یك جامعه سالم، طبیعی و معتدل بسازیم و از طرف دیگر گرایش‌ها و سلیقه‌های گوناگون را پذیرا باشیم.

وی تصریح کرد: در یک جامعه بزرگ نمی‌توان یک سلیقه را حاکم کرد، باید سلایق مختلف را در چارچوب موازین دینی و قانون اساسی بپذیریم در عین حال در پی انسجام، یکدلی و یکسویی نیز باشیم. ‌‌‌ همان طور که در علوم اختلاف نظرات علمی موجب پیشرفت و تعالی علوم بوده و خواهد بود مباحثه و نقد و بیان نظرات گوناگون از روی دلسوزی از سوی کار‌شناسان، ‌ صاحب نظران، متخصصان می‌تواند موجب ارتقای سطح آگاهی مردم و موجب مشارکت بیشتر مردم شود.

رییس‌جمهور منتخب گفت:هیچ‌گاه نباید نه روحانیت و نه دولت و نه حکومت خود را قیم مردم بدانند، همه ما باید خدمتگذار مردم باشیم.

دكتر روحانی در جمع علما و روحانیون ضمن بیان اینکه خطر آن زمانی است که بین ارکان اصلی جامعه شکاف و اختلاف باشد، بیان کرد: خطر آن زمانی است که خدایی ناکرده یک گروه خود را مساوی اسلام تلقی کنند، یک گروه خود را مساوی انقلاب بداند، یک گروه خود را مساوی ولی فقیه بداند و گروه مقابل را ضد دین،ضد انقلاب و ضد ولایت فقیه بداند. همه مشکلات از اینجا نشات می‌گیرد و بدون بالا بردن آستانه تحمل رشد و تعالی امکان پذیر نخواهد بود.

وی با اشاره به وجود سلیقه‌های گوناگون در کشور افزود: هر شهروند ایرانی حتی هر فرد روحانی ممکن است گرایش‌های خاص اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داشته باشد که در جای خود محترم است اما این گرایش‌ها را نباید عین اسلام بداند یا معرفی کند.

دكتر روحانی گفت: روحانیت ما باید ورای مسائل روزمره سیاسی در چارچوب تبلیغ احکام دین و ترویج مبانی نظام اسلامی و تقویت آن وظیفه سنگینی را بردوش خود احساس کند. البته که ما انسانیم و همیشه ممکن است دارای خطا و اشتباه باشیم اما مهم این است که دغدغه ما دغدغه اسلام، ‌ کشور و مردم باشد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی بااشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات یازدهم گفت: باید از راهی که مقام معظم رهبری پیش پای ما گذاشتند بهره ببریم. ایشان در این انتخابات فرمودند حتی آنهایی که از نظام دلخوری دارند پای صندوق آرا بیایند و برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند. واقعیت این است که مردم را باید انتخاب‌گر ببنیم ما باید حق را به مردم عرضه کنیم اما انتخاب با مردم است. هیچ‌گاه نباید نه روحانیت و نه دولت و نه حکومت خود را قیم مردم بدانند، همه ما باید خدمتگذار مردم باشیم.

وی با بیان اینکه روحانیت دارای دو حیثیت است؛ اظهار داشت: یکی حیثیت شخصی که می‌تواند دارای افکار و اندیشه شخصی خود باشد و دیگر حیثیت حقوقی، آنجا که برای گرایش‌های شخصی در بالای منبر و در بالای محراب باید عمل کند. آنجا باید دغدغه اسلام و نظام اسلامی و کشور را داشته باشد. آنجا باید امانت دار واقعی بیان احکام خدا باشد چنانکه در سوره شعرا چند بار نسبت به انبیا تاکید شده است. رسالت ما در بیان احکام خدا باید توام با امانت باشد و آنچه بیان حق است برای مردم بیان کنیم.

رییس‌جمهور منتخب ادامه داد: یادمان هم باشد ممکن است تفسیرهای گوناگونی از احکام اسلام وجود داشته باشدپس مسائل را مثل زمان اخباری و اصولی مطلق نکنید و یکدیگر را تکفیر نکنیم و مانند دوران تقابل فلسفه و فقه که یکدیگر را نمی‌پذیرفتند برخورد نکنیم بلکه با سعه صدر به مسائل بنگریم.

روحانی تاکید کرد: جامعه ما باید احساس کند روحانیت ملجاء و پناهگاه مردم هستند و مدافع آزادی، کرامت و حقوق انسانی مردم هستند.ما باید با سعه صد گرایش‌های مختلف را تحمل کنیم به جامعه و مردم حق انتخاب دهیم و اگر اشکالاتی را در برخی از گرایش‌ها می‌بینیم با حکمت و موعظه و جدال احسن به آن‌ها بپردازیم نه خدایی نکرده با انگ و اتهام سخنی که به آن تاکید داریم توجه داشته باشم.

وی ادامه داد:جامعه ما جامعه جوان است است نقش روحانیت باید جلب و جذب جوانان عزیز باشد اگر گا‌ها در رفتار آن‌ها هم ایرادی می‌بینیم اما باورشان داشته باشیم.

حسن روحانی معتقد است که با باید با سعه صدر به حرف‌های همه و به خصوص جوانان گوش کنیم و در این میان نقش روحانیون در شنیدن این حرف‌ها و پاسخ به سوالات بسیار مهم است.

رئیس‌جمهور منتخب گفت: باید جوانان را جذب کنیم اما با لحن تند نمی‌توان جوان را جذب کرد؛ نباید جوان را تحقیر کنیم و امیدوارم که تحقیر وجود نداشته باشد. سرو کار ما با جسم جوانان نیست بلکه با فکر و اندیشه اوست و در این راه کاری جز سعه صدر و بیان نرم نداریم و باید به پرسش او پاسخ بدهیم و اگر احساس کردیم پرسش او به حق است و پاسخ لازم نداریم در اصلاح خود بکوشیم.

وی ادامه داد: پرسش جوان‌ها حتی می‌تواند ما را اصلاح کند؛ به سخنان آن‌ها توجه کنید جوانان باید احساس حرمت کنند باید از سوی روحانیت احساس پدری کنند و خود را فرزندان جامعه روحانیت و روحانیون بدانند.

دكتر روحانی گفت: طرفداران همه ادیان و مذاهب باید احساس کنند که حقوق شهروندی آن‌ها در كشور ما رعایت می‌شود و احکام اسلام حقوق مشروع و قانونی آن‌ها را مدنظر قرار داده است.

وی تصریح كرد: باید بدانیم اقتدار جمهوری اسلامی مشروط به آن است که هر فردی مطمئن باشد در چارچوب قانون تازمانی که مخل اسلام نباشد از حرمت و آزادی برخوردار خواهد بود زیرا تفکر اسلام و تفکر شیعی برمبنای عدل است.

روحانی تاکید کرد: اساس نظام برمبنای عدل و اعتدال است جامعه ما هم باید با مفهوم عدل و اعتدال آشنا‌تر شود.

وی ادامه داد: اعتدال هم روش است و هم راه است. اعتدال هم مسیر است هم مقصداست. تحقق اعتدال بدون عقلانیت و فاصله گرفتن از شعار، بدون علم گرایی و استفاده از تجربه بشری، بدون تحول خواهی و بدون آزادی، مدارا و احترام به نظرات دیگران، بدون اخلاق، ‌ادب و سعه صدر امکان پذیر نمی‌باشد. با عقلانیت و اعتدال قادر خواهیم بود از چالش‌های داخلی ملی و بین المللی عبور کنیم.

رئیس جمهور منتخب ادامه داد: باید بدانیم در این مسیر سخت با صبر و حوصله عقلانیت و اعتدال قادر خواهیم بود مشکلات را پشت سر بگذاریم.

وی گفت: آخرین نکته من درخواستی است از همه علما بزرگان و روحانیت معزز و از همه فرهیختگان و دلسوختگان و دلباختگان نظام اسلامی؛ در آستانه ماه مبارک رمضان، ماه قرآن، ماه لیالی قدر و ماه صیام از همگان می‌خواهم  به دولت یازدهم که در آُستانه تشکیل است یاری برسانند.

رییس‌جمهور منتخب با انتقاد از بعضی گمانه زنی‌ها درباره کابینه گفت: برخی امروز با گمانه زنی‌ها هم خود را و هم دیگران را خسته می‌کنند و گاهی هم توقعات نابجا در جامعه به وجود می‌آورند. گاهی هم برخی از سخنان و گفتار‌ها خیلی با اخلاق اسلامی سازگار نیست. رسانه‌ای کسی را به عنوان کاندیدای یک وزارتخانه معرفی می‌کند رسانه دیگر آن را نقد می‌کند، رسانه دیگر برای او شرط و شروط می‌گذارد، این جز خستگی ذهنی و فکری چیز دیگری را برای مردم به بار نخواهد آورد.

حسن روحانی گفت: من مدتی است با دوستان و عزیزانی که نه ادعایی و نه مطالبه‌ای دارند با دقت کار بررسی افراد برای حضور در کابینه را اغاز کرده‌ام و به حول و قوه الهی امیدوارم در مدت مقرر بتوانم شایسته‌ترین‌ها را بدون در نظر گرفتن مسائل حزبی و جناحی انتخاب کنم.

روحانی افزود: تقاضای من از همه روحانیت این است که در این ماه رمضان از یک طرف مردم را با مشکلاتی که امروز کشور با آن مواجه است آشنا کنند و از سوی دیگر مطالبات مردم را در چارچوب امکانات موجود کشور تعریف کنند و از سوی دیگر از همگان بخواهند با صبر و امیدشان دولت یازدهم را کمک کنند که تدبیر این دولت بدون اعتماد و امید مردم راه به جایی نخواهد برد.

وی گفت: از همه شما عزیزان و از همه مردم عزیز كشورمان در ماه رمضان و ماه برکت التماس دعا دارم. امیدوارم به حول و قوه الهی در مسیری که مردم عزیز ما خواستار آن هستند گام برداریم و بتوانیم خدمتگذار خوب و شایسته‌ای برای مردم عزیزمان باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز