خبرگزاری کار ایران

كدخدایی:/۲/

مردم نظارت بین المللی بر روند انتخابات را دور از شأن خود می‌دانند

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۹۹

معتقدیم انتخابات جمهوری اسلامی ایران از سالم‌ترین انتخابات هاست که اسناد آن همیشه در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار گرفته است.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا،عباسعلی کدخدایی در نشست خبری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شورای نگهبان پیش از احراز صلاحیت‌ها اعلام کرد که برنامه کاندیدا‌ها یکی از مولفه‌هایی است که مد نظر قرار خواهد گرفت اما برخی برنامه‌ها شعاری و در جهت تخریب دولت فعلی بود ملاک شما در سنجش این برنامه‌ها چه بود گفت: ما این بار پیشنهاد دادیم که داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری در صورت تمایل برنامه‌های خود را به شورای نگهبان اعلام کنند اما این امر الزامی نبود. بنابراین برخی برنامه‌های خود را به شورای نگهبان ارسال کردند که در بررسی صلاحیت‌ها نیز مد نظر قرار گرفت اما اینکه داوطلبان هنگام تبلیغات انتخاباتی چه مطالبی را مطرح می‌کنند و برنامه‌های آن‌ها واقعی است یا خیر ارتباطی به شورای نگهبان ندارد. کسانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدند از جهت قانونی حق توهین و افترا به هیچ مقامی را ندارند.

خبرنگار دیگری با طرح این سوال که غرضی یکی از کاندیداهای انتخابات عنوان کرده که من هیچ برنامه‌ای ندارم و بر اثر یک اتفاق تایید صلاحیت شدم از کدخدایی پرسید نظر شما در این مورد چیست که وی گفت:‌‌ همان طور که گفتم در این نوبت ارائه برنامه از سوی کاندیدا‌ها اختیاری بوده و اینگونه نبوده همه کاندیدا‌ها برنامه خود را به شورای نگهبان ارسال کنند. اینکه نامزدهایی که صلاحیتشان مورد تایید قرار گرفته است مطالبی بگویند مبنی بر اینکه اتفاقی مورد تایید صلاحیت قرار گرفته‌اند باید بگویم که شورای نگهبان بر اساس شرایط مندرج در اصل ۱۱۵ قانون انتخابات و بر اساس رای اعضا احراز صلاحیت‌ها را اعلام می‌کند. اتفاقی یا غیر اتفاقی، هر کسی می‌تواند از ظن خود یار شورای نگهبان شود اما ملاک شورای نگهبان بر اساس اصل ۱۱۵ و رای گیری اعضای آن است.

وی همچنین در خصوص اعلام نتایج قطعی و رسمی انتخابات نیز گفت: رویه اعلام نتیجه انتخابات این است که از سوی وزارت کشور اعلام شود. هر زمان بندی که همکاران وزارت کشور به ما بدهند‌‌ همان انجام خواهد شد اما صحت نتایج انتخابات باید از طرف شورای نگهبان اعلام شود که پس از بررسی شکایت‌ها این کار صورت می‌گیرد و بر اساس ماده ۷۹ قانون انتخابات اعلام نظر شورای نگهبان نسبت به شکایات بین هفت تا ده روز می‌تواند ادامه داشته باشد.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر امکان نظارت بین المللی بر برگزاری روند انتخابات نیز گفت: مردم انقلابی ما این کار را دور ازشان خود می‌دانند که کسان دیگری در انتخابات آن‌ها نظارت داشته باشند چرا که ما معتقدیم انتخابات جمهوری اسلامی ایران از سالم‌ترین انتخابات هاست که اسناد آن همیشه در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار گرفته است این پیشنهاد اصولا قابل قبول نیست که مردم متدین ایران بتوانند آن را بپذیرند.

در ادامه خبرنگار دیگری از برنامه کاندیدا‌ها در زمینه سیاست خارجی و نقش این برنامه‌ها در بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان پرسید که کدخدایی پاسخ داد: بر اساس اصل ۱۱۵ قانون انتخابات شرایط متعددی که میان آن‌ها مدیر و مدبر بودن یکی از این شرایط است وجود دارد.طبیعتا برای بررسی این دو شرط نیازمند بررسی سوابق داوطلبین هستیم. تعداد قابل توجهی از کاندیدا‌ها اقدام به ارائه برنامه‌های خود به شورای نگهبان کردند و در شورای نگهبان نیز هنگام بررسی صلاحیت‌ها این برنامه‌ها مد نظر قرار گرفت و اعضای شورای نگهبان پس از بررسی این برنامه‌ها نسبت به صلاحیت داوطلبین اظهار نظر کردند.

خبرنگار دیگری با بیان اینکه برخی کاندیدا‌ها پول‌های کلان برای تبلیغات خرج کرده‌اند و تلاش می‌کنند با دادن هدیه مردم را اغفال کنند پرسید آیا گزارشی در این خصوص به شورای نگهبان رسیده است؟ و اینكه گفته می‌شود دانشگاه آکسفورد اعلام کرده که پسر مشاور یکی از کاندیدا‌های اصولگرا، تحصیلکرده دانشگاه اسرائیلی است، آیا به صلاح کشور است که این افراد مسائل روز کشور را تنظیم کنند؟ كه سخنگوی شورای نگبهان از پاسخ به هر دو سوال این خبرنگار خودداری کرد.

خبرنگار دیگری با بیان اینکه سال ۸۸ یکی از نامزد‌ها پیش از پایان انتخابات خود را برنده رقابت معرفی کرده بود پرسید اگر در این دوره نیز این اتفاق رخ بدهد آیا از نظر شورای نگهبان تخلف قانونی محسوب می‌شود که کدخدایی پاسخ داد: قطعا این موارد تخلف انتخاباتی است. آرای انتخاباتی تا زمانی که تجمیع نشده و از سوی وزارت کشور اعلام نشود کسی از آن مطلع نخواهد بود و همه در حد گمانه زنی است که ممکن است برخی نامزد‌ها و رقبای انتخاباتی آن‌ها این گمانه زنی‌ها را عنوان کنند که تنها در حد بیان دیدگاه‌های انتخاباتی رقباست و برای ما منعی ندارد. اما در صورتی که تاثیرگذار در سرنوشت انتخابات باشد شورای نگهبان می‌تواند در این زمینه دخالت کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که برخی از سایت‌ها چند روز گذشته حرف از بررسی مجدد صلاحیت روحانی را مطرح کرده بودند، گفت: ماده ۵۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری که در سال ۶۴ تنظیم شده است این اختیار را به شورا نگهبان داده که پس از احراز صلاحیت‌های اولیه مدارک جدیدی از هر یک از کاندیدا‌ها به دست شورای نگهبان برسد می‌تواند به بررسی مجدد صلاحیت‌ها اقدام کند و اگر نتیجه تفاوت کرد آن را به وزارت کشور اعلام کند.

وی با بیان اینکه امکان بررسی مجدد صلاحیت‌ها بر اساس قانون وجود دارد گفت: در طول مدتی که شورای نگهبان نتایج نهایی را اعلام کرد تاکنون چند بار این مساله در شورای نگهبان مطرح شده است و مدارکی را که از نامزدهای تایید صلاحیت شده به دست ما رسیده بود مورد بررسی قرار دادیم اما نتایج بررسی‌ها هیچ تغییری نکرد و همچنان‌‌ همان هشت نفر اولیه مورد تایید اعضای شورای نگهبان هستند.

خبرنگاری با طرح این مطلب که رهبری فرمودند کاندیدا‌ها در شعارهای خود مواضع انقلابی را مد نظر قرار داشته باشند پرسید نامزد‌ها تا چه حد از این فرمایش رهبری انحراف داشته‌اند که کدخدایی پاسخ داد: من از هر گونه ارزیابی سیاسی معذو،رم آنچه به ما مربوط به می‌شود اگر اظهاراتی خلاف قانون صورت گیرد ما موظف به تذکر به نامزد‌ها هستیم که در چند مورد این اتفاق رخ داد.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان کرد تاکنون هیچ یک از کاندیدا‌ها در زمینه تحریم‌ها و سیاست خارجی برنامه‌ای ارائه نداده‌اند گفت: این سوال مربوط به من نیست باید از نامزد‌ها سوال کنید من تخصصی در این زمینه ندارم.

خبرنگار دیگری با اشاره به صحبت‌های سعید جلیلی در مناظرات در خصوص اظهارات صورت گرفته در ۵+۱ آیا نام بردن از عناوینی همچون گروه تردید مصداق افترا محسوب نمی‌شود که کدخدایی در جواب گفت: در رابطه با محتوای اظهارات نامزد‌ها من هیچ اظهار نظری ندارم اگر این اظهارات مغایر با قانون و منافع ملی باشد در شورای نگهبان مد نظر قرار می‌گیرد و یا با اعتراض هر یک از نامزد‌ها قابل بررسی است که تا الان هیچ موضوع خاصی به شورای نگهبان ارجاع نشده است.

وی افزود: من یک حقوقدانم و تنها می‌توانم مواضع شورای نگهبان را اعلام کنم. ارزیابی‌های سیاسی ارتباطی به من و شورای نگهبان ندارد. مهم این است که تمام مقامات ما در گذشته و آن‌ها که همچنان نیز دارای مسئولیت هستند همه مدافع منافع ملی‌اند و اختلاف سلیقه‌ها تاثیری در وحدت مسئولان نخواهد داشت.

کدخدایی همچنین در خصوص روند بررسی صلاحیت هاشمی در شورای نگهبان نیز گفت: آنچه در شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد وضعیت فعلی افراد است که بر اساس رای شورای نگهبان نسبت به ثبت نام کنندگان اعلام می‌شود. روش ما روش رای گیری است و در شورای نگهبان نیازمند هفت رای و یا بیشتر نسبت به صلاحیت افراد هستیم. ایشان بر همین اساس آرای لازم را نداشتند و ما موظف هستیم رای شورای نگهبان را به وزارت کشور اعلام کنیم.

خبرنگار دیگری با بیان اینکه گفته می‌شود برخی کاندیدا در تبلیغات انتخاباتی خود به افشای اسرار نظام پرداختند، اگر این اتهام درست باشد چرا شورای نگهبان نسبت به آن سکوت کرده است که کدخدایی تاکید کرد: ما سکوت نکرده‌ایم در مواردی که تشخیص بر این بود که اظهارات مطرح شده برخلاف منافع ملی است تذکرات لازم رابه نامزد‌ها دادیم و آن‌ها نیز تلاش کردند تا این نکات را رعایت کنند. اما اگر ادامه داشته باشد به قوه قضاییه معرفی می‌شوند و بررسی این موارد در صلاحیت قوه قضاییه خواهد بود که اگر این قوه در این خصوص اعلام نظر کند ما نیز این را در بررسی خود مد نظر قرار خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص پیش بینی‌های صورت گرفته برای جلوگیری از کمبود میزان تعرفه همچون انتخابات گذشته عنوان کرد: حتما رسانه‌ها توضیحات مربوط به این مساله ما را در سال ۸۸ هم شنیده‌اند و پاسخ شورای نگهبان را دراین خصوص مطالعه کرده‌اند ما در دوره قبل اقدامات لازم را انجام دادیم که البته موضوع خاصی حادث نشد همه جای دنیا مطلع هستند که انتخابات همراه با شور و احساسات مردم است که می‌تواند در مشارکت مردم نیز تاثیرگذار باشد. وظیفه شورای نگهبان و وزارت کشور توزیع تعرفه بر اساس پیش بینی‌های دوره قبل از واجدین شرایط شرکت در انتخابات است.

کدخدایی افزود: گاهی این وضعیت تغییر پیدا می‌کند و مشکلات خاصی در توزیع تعرفه ایجاد می‌شود اما این موجب توقف رای گیری نمی‌شود و اتفاقی که بر سرنوشت انتخابات تاثیرگذار باشد رخ نمی‌دهد این بار نیز علاوه بر اقداماتی که در قانون برای شورای نگهبان لحاظ شده است در طراحی، چاپ و توزیع تعرفه‌ها از ابتدا با حضور نماینده شورای نگهبان نظارت دقیق را داشتیم و بازرسین ما همواره در همه مراحل حضور داشته و همکاری لازم را با وزارت کشور داشتند تا این مشکلات کمتر شود. من به مردم ایران اطمینان می‌دهم که مشکل کمبود تعرفه در این دوره به وجود نیاید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه در صورتی که نماینده کاندیدا‌ها دچار تخلف انتخاباتی شودشورای نگهبان چه پیگیری‌هایی خواهد داشت گفت: مسیر بیان اعتراض نامزد‌ها و ستادهای آن‌ها در قانون مشخص شده است و این به اطلاع نامزد‌ها و ستادهای آن‌ها نیز رسیده است. علاوه بر مقاماتی که در این زمینه مسئول هستند از جمله نیروی انتظامی و وزارت کشور هر کسی که شکایت و یا اعتراضی در این زمینه داشته باشد طبق قانون می‌تواند شکایت خود را به دبیرخانه شورای نگهبان ارسال کند که بیانیه شورای نگهبان در این زمینه امروز منتشر خواهد شد و آدرس و تلفن دریافت کننده این شکایت‌ها به اطلاع مردم خواهد رسید.

کدخدایی ادامه داد: روز دوشنبه ما اعضای ستاد هر هشت نامزد را به شورای نگهبان دعوت کردیم و همکاری لازم را با آن‌ها داشتیم. علاوه بر این روز جمعه نیز نمایندگان نامزد‌ها در شورای نگهبان حضور پیدا خواهند کرد تا تبادل شکایت‌ها سریع‌تر صورت گیرد و هر شکایتی که به ما برسد با بررسی سریع آن نتیجه را به نماینده نامزد‌ها اعلام می‌کنیم پس از روز رای گیری نیز طبق تبصره یک ماده ۸۰ قانون انتخابات سه روز فرصت برای شکایت نامزد‌ها وجود دارد که قانون نیزاز هفت تا ده روز فرصت برای بررسی این شکایت‌ها را در شورای نگهبان را پیش بینی کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که نامزد‌ها تا چه زمانی فرصت برای انصراف از انتخابات را دارند گفت: طبق قانون زمان خاصی برای انصراف نامزد‌ها از انتخابات در نظر گرفته نشده است و تا هر زمانی امکان انصراف وجود دارد اما طبیعتا ظهر روز جمعه این انصراف مفهومی نخواهد داشت چرا که عده‌ای رای خود را داده‌اند تقاضای ما از نامزد‌ها این است که اگر قصد انصراف در انتخابات را دارند پیش از روز جمعه آن را عملیاتی کنند تا مشکلی برای رای دهندگان به وجود نیاید.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اقدامات پیش بینی شده برای اخذ رای از ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: انتخابات ریاست جمهوری تنها انتخاباتی است که اخذ رای را برای ایرانیان خارج از کشور نیز پیش بینی کرده‌ایم. هیات اجرایی در وزارت کشور برای این کار نیز تعیین شده است که کار خود را آغاز کرده و ۱۲۸ حوزه از ایرانیان خارج از کشور اخذ رای صورت خواهد گرفت.

وی افزود: متاسفانه برخی کشور‌ها که مدعی حقوق بشر هستند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران را در کشور خود منع کرده‌اند. ما باید مجوز لازم را از مقامات سیاسی آن کشور‌ها داشته باشیم اما با وجود مخالفت برخی این کشور‌ها نمی‌توانیم کاری بکنیم. این حق ایرانیان ما در خارج از کشور است که دارد از بین می‌رود.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که چند کشور این مجوز را صادر نکرده‌اند گفت: تعداد دقیق آن خاطرم نیست این تعداد را همراه با نام این کشور‌ها بعدا اعلام خواهم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان در خصوص بررسی مجدد صلاحیت‌ها در دور دوم انتخابات نیز گفت: اطلاق ماده ۵۸ قانون انتخابات این اجازه را به شورای نگهبان می‌دهد اما تا به حال در کشور این رویه را نداشتیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز