خبرگزاری کار ایران

غلامحسین محسنی اژه‌ای:

شورای نگهبان بر اساس قانون عمل می‌کند

کد خبر : ۶۹۶۵۸

اعتراض برخی از کاندیدا‌ها در سال ۸۸ می‌توانست از طریق قانونی انجام شود و هیچ مشکلی را پیش نیاورد اما آن‌ها با اقدام‌های غیرقانونی خود هزینه‌ای بر کشور و مردم بار کردند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در حوادث سال ۸۸ برخی کاندیدا‌ها و طرفداران آن‌ها نسبت به رای شورای نگهبان اعتراض داشتند آیا قوه قضاییه تسامح و تساهل با کاندیداهای این دوره خواهد داشت و آیا مصلحی پرونده‌هایی را در اختیار قوه قضاییه قرار داده است یا خیر گفت: اعتراض برخی از کاندیدا‌ها در سال ۸۸ می‌توانست از طریق قانونی انجام شود و هیچ مشکلی را پیش نیاورد اما آن‌ها با اقدام‌های غیرقانونی خود هزینه‌ای بر کشور و مردم بار کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وی افزود: شورای نگهبان بر اساس قانون عمل می‌کند و صلاحیت افراد را از مراجع قانونی استعلام می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: هر کسی که احراز صلاحیت شود و مردم به آن رای دهند به عنوان منتخب مردم به حساب می‌آید و دستگاه قضایی یکی از مراجعی است که شورای نگهبان برای تایید و یا رد کاندیدا‌ها استعلام می‌کند و قوه قضاییه هیچ گونه تسامح و تساهلی با افراد انجام نخواهد داد.

وی در رابطه با اینکه وزارت اطلاعات پرونده‌هایی را در اختیار قوه قضاییه قرار می‌دهد یا خیر گفت: ضرورت ندارد که وزارت اطلاعات مدارک را در اختیار قوه قضاییه بگذارد و وزارت اطلاعات خود یکی از مراجعی است که شورای نگهبان از آن استعلام می‌کند.

اژه‌ای در ادامه در رابطه با پرونده ۴۵۰ هزار یورویی کیش که پورمحمدی از آن خبر داده است گفت: مسئولین مطلع ممکن است یک سری اطلاعات در اختیار آن‌ها قرار گیرد اما این مسئولین حق ندارند این اطلاعات را به نحوی در اختیار دیگران قرار دهند مخصوصا اگر این اطلاعات طبقه بندی شده باشد و چه مسئول از سمت خود کناره گیری کرده باشد و چه نکرده باشد.

اژه‌ای بیان داشت: قانون حتی اجازه نمی‌دهد که فردی متهم است و کیفرخواست برای او صادر شده قبل از قطعیت حکم کسی حق ندارد متهم را با مشخصات نام ببرد. اطلاعاتی که در دستگاه نظارتی و غیرنظارتی وجود دارد نیز دارای مکانیزمی است و فرد مطلع و مسئول باید این اطلاعات را به مسئولین ذیربط بدهد و نباید در مجرای غیر از آن مطرح کند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان این مطلب که شفاف سازی چیز خوبی است گفت: شفاف سازی چیز خوبی است مخوصاً در مسائل مالی که به کل جامعه مربوط می‌شود و اگر شفاف سازی داشته باشیم خوب است اما اگر به عنوان اینکه چیزی را تشخیص داده‌ایم و قانون تعیین کرده می‌توان در مراجع قانونی آن را تعقیب کرد و اگر از من بپرسید به نظر من طرح چنین مواردی در شرایط کنونی صحیح نیست و بهتر است که این مسائل را از سیستم قضایی اقدام شود چرا که این گونه صحبت‌ها موجب التهاب جامعه می‌شود و این مطلب حداقل ابهام دارد و بیان آن صحیح نیست.

اژه‌ای دررابطه با پرونده ستار بهشتی نیز گفت: بازپرس برای به نتیجه رسیدن صددرصد و قطعی از پزشکانی که نظریات آنان در پرونده دخیل بوده است سوال کرده است و امروز جلسه داشته است و من نمی‌دانم این جلسه برگزار شده یا خیر ولی پس از این جلسه بازپرس باید نظر خود را بیان کند.

اژه‌ای در پاسخ به این سوال که در ۱۰ اردیبهشت سال ۸۰ مقام معظم رهبری فرمانی صادر کردند که مبارزه قطعی با مفاسد اقتصادی باید انجام شود در این ۱۲ سال برخوردهای قوه قضاییه چگونه بوده است و شما به دستگاه قضا چه نمره‌ای می‌دهید گفت: مقام معظم رهبری نه تنها در سال ۸۰ بلکه حدود ۲۰ سال قبل در رابطه با فعالیت‌های مختلف به صورت موردی به قوه قضایی و دولت در برخی جلسات عمومی مطرح کردند که مبارزه با فساد اقتصادی را جدی بگیرد.

وی افزود: اگر فساد اقتصادی نهادینه شود و در دستگاه‌های حکومتی گسترش پیدا کند یقیناً حکومت با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و از مسئولین تنها مقام معظم رهبری بود که حساسیت ویژه داشته‌اند.

اژه‌ای بیان داشت: پیرامون مطالبات مقام معظم رهبری هر سه قوه جلساتی تشکیل دادند و نمایندگانی را از میان خود فرستادند و کارهایی در این زمینه صورت گرفت و بعضی از قوانین در این خصوص وضع و اصلاح شد و حدود شش قانون در زمینه فساد و تشدید با متخلفین وضع شد و دستگاه قضا در برخی از شعب به صورت تخصصی به بازپرس‌ها آموزش دادند چرا که فساد اقتصادی یک مساله پیچیده‌ای است و نیاز به آموزش دارد.

وی افزود: مقام معظم رهبری به دولت و مجلس جهت آسیب‌شناسی فرمان و دستور داده که گلوگاه‌ها مشخص شود و سازمان اطلاعات سپاه در سال‌های اخیر برای بررسی و شناسایی گلوگاه‌ها به وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی کمک می‌کند. در زمینه مقابله با فساد پرونده‌های زیادی رسیدگی شده و در این زمینه اقدامات کافی انجام نشده است و به صورت ریشه‌ای این کار اتفاق نیفتاده است و همچنین در راستای مطالبات مقام معظم رهبری نیز کارهای زیادی انجام شده اما کافی نبوده و در زمینه مبارزه با فساد از ظرفیت‌های خود به خوبی استفاده نکرده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز