خبرگزاری کار ایران

توصیه آیت‎الله جوادی آملی به علما

asdasd
کد خبر : ۵۴۰۷۹

اگر زیبایی کلام و منطق و عرفان اهل بیت (ع) به جامعه انتقال یابد، عرصه‎ای برای عرفان‎های کاذب نمی‌‎ماند.

ایلنا: آیت‎الله جوادی آملی گفت: علمای حوزه باید تلاش کنند که دعا‌ها را از ارسال بیرون آورده و مستند کنند تا تولید علم صورت گیرد؛ باید این مباحث به روایت تبدیل شده و در اختیار پژوهشگران و تشنگان علم و دانش الهی قرار گیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از حوزه نیوز، این مرجع تقلید در دیدار با اعضای هیات علمی موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت)، بهترین راه برای تبیین مساله تربیت زمینه‎ساز را بیانات اهل‌بیت (ع) برشمرد و اظهار کرد: اگر این بیانات گهربار از منابع مختلف جمع‌آوری و ارایه شود می‌‎تواند نقش بسزایی در تربیت نسل منتظر و زمینه‌ساز داشته باشد.

آیت الله جوادی آملی با بیان این‌که «فعالیت در عرصه تولید و تهیه کتب دینی و اسلامی توفیقی است که باید قدردان آن بود» بیان کرد: دوران امامین صادقین (ع) به دلیل شرایط باز سیاسی و کم شدن خفقان، برهه و مقطع بیان هدایت‏‎های نورانی بود به نحوی که روایات بسیار زیادی از این دو امام برای ما به یادگار مانده که مایه نور و سعات بشر است.

این مفسر قرآن کریم یادآورشد: در دوران برخی ائمه (ع)، آن‌ها به دلیل خفقان موجود سعی می‌‎کردند که این معارف نورانی را در قالب ادعیه و مناجات و زیارات بیان کنند و این متون ارزشمند به این وسیله به پیروانشان منتقل می‌‎شد.

آیت‌الله جوادی آملی گفت: از جمله میراث بزرگ اسلامی در این زمینه، میراث ارزشمندی به نام صحیفه سجادیه از امام سجاد (ع) بود؛ توجه به این کتب نورانی می‌‎تواند نقش بسیار مهمی در تبیین اندیشه‎های نورانی معصومین (ع) داشته باشد.

وی با بیان این‌که «کتب ارزشمندی چون نهج‌البلاغه نیز قابل رجوع محققان و اندیشمندان در عرصه‎های مختلف به ویژه فقه است» افزود: یکی از مواردی که باید مورد توجه واقع شود، مساله زهد است؛ فاصله گرفتن از دنیا از سوی دین ما مذمت شده است؛ فاصله گرفتن از اجتماع و مردم در حقیقت طعمه شیطان است.

آیت‌الله جوادی آملی، اظهار کرد: علمای حوزه باید تلاش کنند که دعا‌ها را از ارسال بیرون آورده و مسند کنند تا تولید علم صورت گیرد؛ باید این مباحث به روایت تبدیل شده و در اختیار پژوهشگران و تشنگان علم و دانش الهی قرار گیرد.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به مباحث عرفانی در دعا، عنوان کرد: گریه صرفا از سر ناراحتی و ترس نیست بلکه شوق هم هست؛ بنده می‌‎تواند از سر شوق و ناز با خدا سخن بگوید؛ اینگونه نیست که دعای نیازمندان بالا‌تر از نازکنندگان باشد.

این مفسر قرآن کریم گفت: اگر این مباحث به نسل امروز منتقل شود و زیبایی کلام و منطق و عرفان اهل بیت (ع) به جامعه انتقال یابد، عرصه‎ای برای عرفان‎های کاذب نمی‌‎ماند؛ به عنوان مثال دعایی مثل آل یس دربردارنده مضامینی بس عمیق در این حوزه است.

آیت‎الله جوادی آملی افزود: اول کسی که به نبوت خود ایمان دارد، وجود مبارک حضرت رسول اعظم (ص) است و حضرت ولی عصر (عج) نیز به امامت خویش ایمان کامل دارند و از خداوند نیز می‌‎خواهند که فرج ایشان حاصل گشته و دنیا را با عدل و داد آشنا سازند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز