خبرگزاری کار ایران

ثمره‌هاشمی در تشریح اهداف اجلاس بالی در اندونزی:

در کشورهای سرمایه‌داری حاکمان پاسخگوی نیاز مردم نیستند

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۱۹

دستیار ارشد رئیس‌جمهور اهمیت پنجمین اجلاس دموکراسی بالی و اهداف آن و سفر احمدی‌نژاد به این اجلاس را تشریح کرد.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور اهمیت پنجمین اجلاس دموکراسی بالی و اهداف آن و سفر احمدی‌نژاد به این اجلاس را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، مجتبی ثمره‌هاشمی دستیار ارشد رئیس‌جمهور در مصاحبه با شبکه فرانسوی فارسی زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص اهمیت پنجمین اجلاس دموکراسی بالی و اهداف آن، اظهار داشت: مجمع دموکراسی بالی با ابتکار رئیس‌جمهور اندونزی تشکیل شده و امسال پنجمین سال برگزاری این مجمع در کشور اندونزی بود.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور تصریح‌کرد: اهداف آن توسعه دموکراسی در کشورهای جهان به خصوص کشورهای آسیایی است، از برخی کشور‌ها هم به عنوان ناظر دعوت می‌شود و سال به سال هم شاهد گسترش مجمع هستیم؛ امسال از رؤسای برخی کشور‌ها از جمله رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز دعوت شده بود که وی هم دعوت را پذیرفت.

وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درباره دموکراسی که توسط رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس بالی تشریح شد، گفت: حضور در این مجامع و اجلاس‌ها فرصت بسیار مناسبی برای مطرح کردن دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران است و احمدی‌نژاد نیز در این اجلاس ابتدا تعریفی از انسان و چگونگی شناخت و جایگاه انسان در عالم هستی مطرح کرد و گفت که مهم‌ترین موجود آفریده خدای متعال، انسان است و همه آفرینش در خدمت او خلق شده است؛ استعدادهای عظیم انسان، کمال جویی، میل به جاودانگی و حق طلبی فصل مشترک انسان‌ها یا‌‌ همان فطرت الهی آنهاست که آن‌ها را به عدالت دعوت می‌کند، عموم انسان‌ها به دنبال کرامت و آزادی هستند، فطرت الهی انسان‌ها را به حق رئیس‌جمهور ابراز داشت که استعدادهای انسان، به عنوان اشرف مخلوقات، در سایه زمامداری صالح رشد کرده و شکوفا می‌شود.

ثمره‌هاشمی با بیان اینکه حکومت‌داری در طول تاریخ متنوع بوده است، اظهار داشت: حکومت‌هایی که اکنون در سطح دنیا وجود دارد و مطرح است ظاهراً از نوع دموکراسی است ولی در واقع امتداد حکومت برده‌داران و استعمارگران است که تفکر مادی دارند، در این تفکر منافع مردم جایگاهی ندارد، ساخت و توسعه سلاح هسته‌ای، ایجاد ناامنی‌ها در پاکستان، اشغال سرزمین‌ها و وجود رژیم صهیونیستی و حمله اخیر این رژیم جعلی به غزه و اینکه رسماً اعلام می‌کنند که رهبران یک دولت را ترور می‌کنند همه این مسایل از مظاهر اندیشه و تفکر مادی است.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور گفت: موضوع دیگری که احمدی‌نژاد در این اجلاس مطرح کرد این بود که حاکمیت به دو بخش مردم و دولت تقسیم می‌شود در یک حکومت، مردم و دولت هر دو مسئول هستند اگر مردم به‌دنبال عدالت و پاکی باشند می‌توانند حاکمان متعهد به عدالت را مستقر کنند و در این صورت است که حاکمان هم متعهد به عدالت، دوستی و توسعه همکاری‌ها و محبت بین مردم می‌شوند و انگیزه‌ای جز خدمت نمی‌توانند داشته باشند و تعهد خدمت به مردم با آرمان، عدالت و توحید معنا می‌یابد و محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: این سؤال مطرح است که آیا در کشورهایی که مدعی تحقق دموکراسی هستند، واقعاً نظر اکثریت مردم در آن دخالت دارد؟ یا گروه‌های که تحت نفوذ سرمایه داران بوده، حاکمیت داشته و مردم به یک یا دو حزب محدود می‌شوند.

ثمره هاشمی افزود: در کشورهای سرمایه‌داری حاکمان پاسخگوی نیاز مردم نیستند، در این کشور‌ها اکثریت مردم نقش اساسی ایفا نمی‌کنند چرا که افراد با هزینه‌های سنگین تبلیغاتی روی کار می‌آیند و حاکمانی که روی کار می‌آیند متعهد به مردم نیستند بلکه به کسانی تعهد دارند که آن‌ها را روی کار می‌آورند؛ بنابراین ضرورت دارد که هم نظامات بین‌المللی و هم ملی به نفع مطالبات ملت‌ها، عزت، کرامت و عدالت اصلاح شود.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز مطالبه عمومی در سطح جهانی به وجود آمده که ایجاد تغییر در نظام حاکم دنیا را به دنبال دارد، گفت: باید به نقش مردم اهمیت داده شود و ملت‌ها به قدرت خود ایمان بیاورند و خودشان تاثیرگذار اصلی باشند؛ این امر باید به عنوان یک فرهنگ در سطح بین‌المللی تبلیغ و گسترش یابد.

وی همچنین به نقل از رئیس‌جمهور اظهار داشت: شیوه‌های انتخاباتی موجود باید اصلاح شود طوری که قاطبه مردم در آن حضور یابند، در بخش‌های جهانی هم باید به سمتی پیش برویم که مشارکت عمومی در مدیریت جهانی اتفاق بیفتد و این امکان پذیر است.

ثمره هاشمی با اشاره به برگزاری اجلاس نم در تهران که ۱۲۰ کشور در آن شرکت داشتند، گفت: همه کشورهای شرکت کننده در اجلاس نم خواستار مشارکت عمومی برای اداره جهان بودند و بر آن به عنوان پایه اصلی صلح پایدار تأکید کردند.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در ادامه افزود: مساله دیگری که در اجلاس بالی از سوی رئیس‌جمهور مطرح شد این بود که لازمه رسیدن مردم به حق نفی طاغوت و پرستش خداست و این باعث می‌شود انسان از خودخواهی و انحصار طلبی، رهایی پیدا کند کسی که به خدا اعتقاد داشته باشد مردم را به عنوان آفریده خدا قبول دارد و از طریق خدمت به مردم می‌تواند اوج پیدا کند.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور در این اجلاس همچنین در خصوص حرکت عمومی جهان به سمت عدالت و اینکه این سنت الهی و اراده حق تعالی است، اظهار داشت: ماموریت اساسی انسان‌ها تحقق عدل الهی است تحولات امروز جهان نیز مقدمه همین تحقق سنت الهی است و البته وقتی به‌طور کامل محقق می‌شود که حاکم صالح بیاید و عدالت را در دنیا محقق کند اعتقاد به حکومت نیکان و صالحان موجب امید ملت‌هاست و آینده را همچون تابلویی روشن در مقابل دیدگان بشریت ترسیم می‌کند.

ثمره‌هاشمی در پاسخ به سؤل دیگری درباره بازتاب دیدار احمدی‌نژاد با برخی از سران کشورهای شرکت کننده گفت: یکی از فواید شرکت در اینگونه اجلاس‌ها، دیدار سران با یکدیگر است که نظراتشان را مطرح می‌کنند و رئیس‌جمهور کشورمان هم در حاشیه این اجلاس با برخی از سران از جمله رئیس‌جمهور افغانستان و رئیس‌جمهور اندونزی دیدار کرد و مهم‌ترین مسائل دوجانبه و منطقه‌ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در ادامه افزود: با توجه به ظرفیت‌های دو کشور ایران و اندونزی در موضوعات مختلف به خصوص اقتصادی قرار شد سطح روابط اقتصادی بین دو کشور ارتقاء یابد چرا که کشور اندونزی ۲۰۰ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی دارد.

وی مسئله سوریه را از دیگر موضوعات مورد بحث احمدی‌نژاد در اندونزی دانست و تصریح کرد: دو کشور بر متوقف شدن جنگ در سوریه اشتراک نظر داشته و خواهان مذاکره بین معارضین و دولت و همچنین ایجاد فرصتی برای انتخابات آزاد در این کشور بودند.

ثمره‌هاشمی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس جنبش عدم‌تعهد نیز در این اجلاس حضور داشت مباحثی هم درباره گسترش فعالیت‌های مربوط به این جنبش بین کشورهای عضو میان رؤسای جمهور دو کشور مطرح شد.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر به ویتنام و توافقات با مقامات صورت گرفته بین دو کشور، اظهارداشت: رابطه ویتنام و ایران رابطه‌ای ۴۰ ساله و تاریخی است و در این سفر قرار شد سال آینده در دو کشور جشن ۴۰ سالگی روابط رسمی برگزار شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مبارزات تاریخی ایران و ویتنام و پیروزی‌ها و مقاومت‌های دو کشور باعث ایجاد هم‌اندیشی و همدلی بین ملت‌های ایران و ویتنام شده است، گفت: مردم ایران و ویتنام به خوبی از یکدیگر یاد می‌کنند و ویتنامی‌ها رو به پیشرفت بوده و می‌توانند با ایران روابط خوبی داشته باشند.

ثمره‌هاشمی افزود: در سفر به کشور ویتنام قرار شد کمیسیون‌های مشترکی در بخش‌های کشاورزی، شیلات، صنایع، تبادل دانشجو، فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور تشکیل شود و تصمیمات مهمی هم در این خصوص اتخاذ شد.

وی با اشاره به اینکه در سفر به ویتنام با همه مقامات ارشد این کشور دیدارهای جداگانه‌ای انجام شد، اضافه‌کرد: در همه این ملاقات‌ها تاکید مقامات ویتنامی بر این بود که حضور رئیس‌جمهور ایران آغاز روابط گسترده بین ایران و ویتنام است و این سفر فصل جدیدی برای ایجاد روابط گسترده‌تر بین دو کشور است.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع هر دو سفر موفقیت آمیز بود و باید مصوبات این سفر‌ها با پیگیری اجرایی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز