خبرگزاری کار ایران

وزارت اطلاعات در گزارشی اعلام کرد:

آلوده‏ ترین منطقه در عراق، بصره و این شهر به مرز ایران نزدیک است

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۹۷

داگ راک در ضمن صحبت خود به این نکته نیز اشاره کرد که آمریکا صدام را در تهاجم به ایران در دهه 80 ترغیب کرد و به نوعی دست او را در تهاجم به کویت باز گذاشت

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در گزارشی با بیان موارد نقض حقوق بشر آمریکا در جهان به امکان بررسی انتقال آلودگی رادیو اکتیو ناشی از بمباران های آمریکا در عراق به ایران پرداخته است.

به گزارش ایلنا، در میان انبوه گزارشات و اخباری که از وضعیت حقوق بشر در سطح جهان در میان منابع رسانه ‏ای و هم‏چنین نشست‏ های بین‏ المللی منتشر می‏ گردد؛ می‏ توان به موارد بسیار زیادی از نقض حقوق بشر توسط مدعیان دموکراسی و بانیان حقوق بشر، از جمله دولت ایالات متحده آمریکا برخورد نمود.

گزارش ذیل در دو بخش تهیه گردیده شده است. در بخش اول نمونه‏ای از کذب بودن ادعای‏های دورغین مدعیان حامی حقوق بشر در دنیا از جمله دولت آمریکا ارائه می‏ دهد. این گزارش به چگونگی استفاده امریکا در بکار گیری سلاح های شیمیایی در جنگ دوم خلیج فارس علیه مردم عراق و تاثیرات منفی آن بر مردم عراق، سربازان آمریکایی و حتی کشورهای همسایه عراق از جمله ایران و کشورهای خلیج فارس و ترکیه می‏ پردازد.

بخش دوم گزارش به طرح کلی و اعلام رئوس شاخص‏ هایی می‏ پردازد که باید امروزه توسط حقوق‏ دانان بین‏ المللی در خصوص نقض حقوق بشر در جهان توسط آمریکا مورد بررسی قرار گیرد. هریک از این رئوس سرفصل‏ هایی از چگونگی نگاه امریکا به موضوع حقوق بشر بوده و مطالعه و بررسی کارشناسانه آن می‏ بایست از وظایف اصلی تمامی کسانی که در عصر حاضر دغدغه حفظ حقوق بشر را دارند، قرارگیرد.

بخش اول:

بکار گیری سلاح‏های شیمیایی در جنگ دوم خلیج فارس توسط آمریکا

تأثیر سلاح‏های شیمیایی به کار گرفته شده بر مردم عراق توسط نیروهای اشغالگر آمریکا موضوعی مطرح و قابل احصا در نشست شورای حقوق بشر بوده که به دعوت موسسه توسعه تحصیلات بین‌المللی IED در مورد حق بهداشت و محیط زیست سالم در مقر سازمان ملل متحد در ژنو تشکیل گردید، در این نشست که بانی آن کانون وکلای عراق بود انجمن حقوقدانان بشر دوستانه AHL، انجمن حقوقدانان عرب در انگلیس، اتحادیه قضات عربی UAJ، اتحادیه حقوقدانان عرب، انجمن حقوقدانان دمکراتیک، آژانس هم‏کاری شمال ـ جنوب، CETIM گروه نظارت بر حقوق بشر در عراق، انجمن دیپلمات‌های عراقی، موضوع تأثیرات سلاح‌های اورانیومی بر روی عراقی‌ها و پرسنل نظامی نیروهای متحدین و شهروندان جهان مورد بررسی قرار گرفت.

هم‏چنین در این نشست موسسه توسعه تحصیلات بین‌المللی و انجمن حقوقدانان بشردوستانه AHL و از گروه عرب صباح المختار رئیس انجمن حقوقدانان عرب در انگلیس، آقای داگ راک رئیس سابق پروژه اورانیوم غنی شده و متخصص تأثیرات آن بر محیط زیست، بهداشت و سلامت در ارتش آمریکا حضور داشتند.

در این نشست ابعاد مختلف تأثیرات کاربرد سلاح‌های اورانیومی بر مردم عراق و منطقه ازجمله اثرات افزایش نرخ مرگ و میر کودکان عراقی (به میزان 15%)، تولد نوزادان ناقص الخلقه، افزایش میزان سرطان‌ها، و بسیاری از بیماری‌های دیگر بوده که علنا این اقدامات به عنوان نقض حقوق بشر در عراق {توسط اشغالگران امریکایی } محسوب می‌گردد.

به گفته یکی از شرکت کنندگان این نشست (داگ راک) که قبل از خدمت در ارتش آمریکا مسئولیتش در زمینه سلاح‌های اورانیومی بوده تأکید می‌نماید که هر نظامی آمریکایی که شش ماه در عراق بوده است از نوعی بیماری رنج می‌برد. بر اساس برآورد وی، هم‏اکنون بیش از 290 هزار نفر از پرسنل نظامی آمریکا که در عراق خدمت کرده ‏اند دچار بیماری‌های ناشی از کاربرد سلاح‌های اورانیومی ازجمله، سرطان‌های خونی، اعصاب و امثال آن گردیده‏اند. وی گفت در انفجار یکی از کمپ‌های آمریکا در کویت مقدار زیادی مواد رادیواکتیو منتشر گردید که اکنون ازجمله اختلافات آمریکا و کویت است اما از جانب آمریکا هیچ اقدام اصلاحی صورت نگرفت زیرا این کار هزینه بر است و اولویت آمریکا هم نیست. (داگ راک) در ضمن صحبت خود به این نکته نیز اشاره کرد که آمریکا صدام را در تهاجم به ایران در دهه 80 ترغیب کرد و به نوعی دست او را در تهاجم به کویت باز گذاشت. او گفت اکنون آمریکا با اقدامات جنگی خود در عراق تمامی قوانین حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه را نقض که مهم‏ترین آن به قرار ذیل است.

1ـ موارد متعددی از نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی توسط آمریکا اعلام گردید و هم‏چنین متعاقبا به کاربرد بمب‌های خوشه‌ای در جنگ 2006 رژیم صهیونیستی علیه لبنان نیز اشاره شد. لازم به ذکر است برخی از این سلاح‌ها به نام «بمب‌های نرم » علیه تأسیسات یا خودروها استفاده نشده‌اند، بلکه علیه نفرات به کار رفته‌اند.

2ـ در این جلسه گفته شد که به‏جز آمریکا، رژیم صهیونیستی، گرجستان، هند و پاکستان، نیز از این سلاح‌ها برخوردار بوده یا از آن‏ها استفاده نموده یا به مناطق دیگر ارسال کرده‏اند.

3ـ باید اشاره نمود که کاربرد این سلاح‌ها به نحو گسترده‌ای در منطقه خلیج فارس صورت گرفته شده لذا به دلیل اثرات این آلودگی‌ها بر کشورهای همسایه ازجمله آلودگی در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس می‏بایست پروژه‌های برای امکان پاک‏سازی مناطق آلوده مد نظر قرار ‌گیرد.

4ـ آقای داگ راک در اظهاراتش عنوان نمود که آلوده‏ترین منطقه در عراق، بصره می‏باشد این شهر به مرز ایران نزدیک است و با توجه به انتقال این مواد از طریق گرد و غبار بدون تردید مناطقی از ایران نیز در معرض این آلودگی‌ها قرار خواهند گرفت و هم‏چنین امکان انتقال این آلودگی ازطریق افغانستان {به ایران} نیز متصور است. ازجمله کشورهای دیگر منطقه از جمله ترکیه نیز در معرض این آلودگی قرار دارد و کشورهای کویت و عربستان نیز که این سلاح‌ها در آن‏جا استقرار داشته‌اند، به میزان قابل توجهی آلودگی دارند.

بخش دوم:

شاخص‏ های نقض حقوق بشر توسط آمریکا در جهان

در کنار استفاده از سلاح‏های شیمیایی در جنگ خلیج فارس و مردم بیگناه عراق، امروزه شاهده موارد بیشماری دیگری از نقض حقوق بشر توسط ایالات متحده امریکا در سطح جهان و هم‏چنین در داخل کشور آمریکا هستیم که رئوس آن بدین قرار است:

1- موضوع اسلام هراسی مانند اظهارات اخیر اسقف (تری جونز) در مورد روز جهانی قرآن‌سوزی در آمریکا به خصوص بعد از 11 سپتامبر.

2- موضوع برده داری جنسی در آمریکا ازجمله تجاوز به بومیان مناطق مختلف آمریکا به خصوص در منطقه آلاسکا.

3- نقض حق حیات سیاهان و اقلیت‏ها.

4- نفی آزادی بیان و نقض حقوق زنان و کودکان.

5- برپایی و استقرار زندان‏های سیا در خارج از مرزهای آمریکا و مستندات مربوط به عدم تعطیلی زندان گوانتانامو با توجه به وعده‌های انتخاباتی اوباما (ابوغربی، گوانتانامو، دیه گوکارسیا).

6- اخبار های مرتبط با دست‏گیری ایرانیان در تمامی حوزه‌ها.

7- ارائه اطلاعات به‏دست امده از مراکز نظرسنجی آمریکائیان از وضعیت نقض حقوق شهروندی در داخل آمریکا.

8- تبعیض در رفتار پلیس با شهروندان آمریکا از جمله سرخ‌پوستان و اسپانیش تبارها و آزار و اذیت زندانیان.

9- حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به برخی از کشورها ازجمله پاکستان و کشتار بیگناهان.

10ـ موضوع فشار روانی حاصل جنگ عراق و افغانستان بر سربازان آمریکایی.

11ـ ارائه اطلاعات در خصوص محکوم نمودن اقدامات کنگره آمریکا در حمایت از گروه‌ها از مخالف جمهوری اسلامی و عدم در اختیار قرار دادن امکانات پشتیبانی به زندانیان اخیر ایرانی

12ـ ارائه استنادات فراوان به نقض حقوق شهروندی در آمریکا از قبیل شنود گسترده مکالمات تلفنی و اینترنتی مردم.

افزون بر موارد فوق، هجمه اطلاعاتی و محکومیت آمریکا در حوزه نقض حقوق بشر در شش موضوع کلی قابل بحث و بررسی توسط حقوق‏دانان بین‏المللی می‏باشد:

1ـ وضعیت امنیت جانی، مالی و شخصی شهروندان آمریکایی

هر هفته در سطر اخبار و رویدادهای رسانه های آمریکایی شاهد خبرهایی بر وجود نا امنی در شهرهای امریکایی و بروز جرم و جنایت در سطوح مختلف اجتماعی در امریکا هستیم. امار روبه افزایش این اخبار نگرانی های زیادی را برای شهروندان امریکایی ایجاد نموده است. وقوع جرم جنایت در محیط های تحصیلی، سرقت توام با تجاوز به عنف، خودکشی، بالا بودن نا امنی‏ها و گسترش خشونت های اجتماعی و دست‏رسی آسان به سلاح در امریکا برای حتی نوجوانان و جوانان آینده نه چندان روشنی را برای زندگی ایمن در امریکا ترسیم می کند. لذا شاخص های ذیل باید در محیط های اجتماعی امریکا مورد بررسی قرار گیرد:

ـ بررسی وضعیت وخیم جرم و جنایت در شهرهای آمریکا

ـ بررسی وضعیت عدم امنیت مالی شهروندان آمریکایی و جرم‌های مربوطه

ـ بررسی میزان جنایت‌های خانوادگی، خودکشی، تجاوز به عنف و جرائمی از این دست حتی در شهرهای کوچک آمریکا

ـ برجسته بودن این موضوع که چرا آمریکا از لحاظ آمار افراد حمل کننده اسلحه در جهان مقام اول را دارد و آمار خشونت‏های ناشی از استفاده از اسلحه در این کشور رو به فزونی دارد

ـ بررسی چرایی میزان بالا بودن جرم و جنایت در محیط‌های تحصیلی آمریکا

2ـ وضعیت حقوق مدنی و سیاسی در آمریکا

علاوه بر نا مناسب بودن امنیت شهروندی در امریکا باید در خصوص محدودیت‏هایی که دولت آمریکا در ارتباط با حقوق مدنی و حقوق سیاسی شهروندان خود اعمال می‌کند نیز در شاخص‌های ذیل به بررسی پرداخت:

ـ اعمال زور و برخوردهای خشن پلیس با مردم به خصوص رنگین پوستان

ـ نامطلوب بودن وضعیت زندان‏های آمریکا، تعداد زندانیان و جرائمی که از سوی مسئولان زندان‏ها در خصوص زندانیان رخ می‌دهد مانند تجاوز و میزان آمار مبتلایان به ایدز در میان زندانیان

ـ بررسی این موضوع که دولت آمریکا علی‏رغم ادعاهایی که در خصوص آزادی بیان، آزادی مطبوعات و آزادی اینترنتی در جهان به راه انداخته، خود در این زمینه‌ها با توجه به منافعش، محدودیت‏های زیادی را برای شهروندان آمریکایی اعمال کرده و می‌کند.

ـ بررسی تصویب قانون استراق سمع از شهروندان آمریکایی در مجلس این کشور

ـ بررس این موضوع که چرا پس از حادثه 11 سپتامبر، دولت آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم، ایمیل‌ها و نامه‌های شهروندان آمریکایی را مورد تفتیش قرار می‌دهد.

ـ افزایش سخت‏گیری‌ها بی‏مورد در خصوص مهاجرت به آمریکا

ـ بررسی چرایی سلطه پنتاگون و دولت آمریکا بر رسانه‌های خبری این کشور و فریب افکار عمومی به خصوص در ارتباط با جنگ‌های افغانستان و عراق

3ـ بررسی وضعیت حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بعد از وقوع جنبش وال استریت و برپایی نهضت نود و نه درصدی مردم گرسنه و فقیر امریکا واقعیت بزرگی برای جهانیان آشکار گشت که در پشت پرده قدرت پول و امپریالیسم ثروت در آمریکا، اقیانوسی از فقر و نداری مردم این کشور را در تنگنای خود قرار داده است و پوچی و بیهوده بودن شعارهای رفاه طلبانه آنان برای مردم خودشان نیز آشکار گشت لذا در این مقطع نیز باید چرایی وضعیت حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجود در آمریکا درموارد ذیل مورد برسی قرار گیرد:

ـ چرایی افزایش افراد فقیر در آمریکا که در 11 سال گذشته بی سابقه بوده است.

ـ چرایی افزایش میزان گرسنگان و افرادی که از سوء تغذیه در امریکا رنج می‌برند.

ـ چرایی ظلم و اجحاف در حق کارگران امریکایی از سوی کارفرمایان دولتی و خصوصی.

ـ چرایی افزایش افراد محروم از خدمات بیمه ای برای هشتمین سال پیاپی در ایالات متحده.

ـ چرایی افزایش افراد بی‌خانمان در آمریکا.

4ـ بررسی مسئله تبعیض نژادی

مسئله تبعیض نژادی در ایالات متحده به عنوان یکی از معضلات بزرگ جامعه آمریکا بوده و سابقه تاریخی اشغال آمریکا توسط سفید پوستان و خارج نمودن آن از دست سرخ پوستان هنوز در ذهن تاریخ جهان مانده است. لذا در این خصوص باید وضعیت اقلیت‌های نژادی ساکن در آمریکا شامل سیاهان، رنگین پوستان آمریکای لاتین و مهاجرین از کشورهای دیگر در شاخص‏های ذیل مورد بررسی قرار گیرد:

ـ میزان درآمد سرانه و فقر رنگین پوستان در مقایسه با سفیدپوستان آمریکایی

ـ میزان برخورداری از خدمات اجتماعی و رفاهی رنگین پوستان و مقایسه با سفیدپوستان آمریکایی

ـ میزان ابتلا به بیماری‏های خطرناک به‏ خصوص ایدز رنگین پوستان و مقایسه با سفیدپوستان آمریکایی

ـ تبعیض در خصوص دست‏یابی به شغل و بررسی آمار بیکاری در میان اقلیت‌های نژادی

ـ تبعیض در خصوص دست‏یابی به خدمات آموزشی

ـ فشار بر مسلمانان و افزایش اعمال تبعیض‌آمیز در مورد آن‏ها به خصوص بعد از 11 سپتامبر

ـ افزایش قوانین سخت‏گیرانه مهاجرت در خصوص اقلیت‏های نژادی

5ـ وضعیت حقوق زنان و کودکان

ایالات متحده آمریکا علی‏رغم ژست های بشر دوستانه خود در حمایت از حقوق زنان و کودکان کارنامه بسیار ننگینی در این رابطه از خود به جای گذاشته است. آمار بالای سایت‏های مبتذل و مستهجن در خصوص اذیت و آزار زنان و کودکان در آمریکا و درآمد حاصله از آن را می توان موید این موضوع قرار داد لذا ضرورت بررسی وضعیت حقوق زنان و کودکان در آمریکا به طور جدی باید مد نظر قرار گیرد. در این رابطه می‏توان شاخص‏هایی همچون:

ـ عدم تعادل در برخورداری از حقوق سیاسی در جامعه آمریکا بین زنان و مردان

ـ بالا بودن میزان فقر در میان زنان امریکایی و بررسی وضعیت اشتغال، درآمد آنان

ـ بررسی وضعیت نابه‏هنجار آزار و اذیت جنسی زنان و کودکان در جامعه آمریکا

ـ بررسی تهدیدات متوجه کودکان از جهات مختلف (فقر، سوءتغذیه، کودکان کار، تجاوز، آزار و اذیت‌های جنسی، قتل، در معرض صحنه‌های خشونت بار بودن، وضعیت بهداشتی و...)

6 ـ بررسی تجاوز به حقوق سایر کشورها در صحنه نظام بین‏الملل

کارنامه سیاه آمریکا در تجاوز به حقوق دیگران در صحنه نظام بین‏ الملل به خصوص پس از حملات اتمی به شهرهای ژاپنی در جنگ دوم جهانی چهره‏ ایی واقعی از این کشور مدعی صلح را به جهانیان نشان داد. امروزه بر هیچ کشوری در دنیا پوشیده نیست که باید در ارتباط با چگونگی تجاوز به حقوق سایر کشورها در صحنه نظام بین‏ الملل و دخالت در امور داخلی سایر کشورها توسط ایالات متحده آمریکا بررسی‏های جدی صورت گیرد از جمله:

ـ بررسی بودجه نظامی آمریکا و افزایش‌های آن

ـ بررسی فروش تسلیحات به کشورهای جهان (چرایی فروش سلاح به تایوان)

ـ بررسی خسارت‌های ناشی از جنگ عراق و افغانستان برای مردم این کشورها و هم‏چنین ملت آمریکا

ـ سوء استفاده‌های دولت آمریکا از اینترنت تحت لوای شعار آزادی اینترنتی جهت دست‏یابی به اهداف سلطه طلبانه خود در کشورهای جهان و هدایت جریان فتنه در سال 88 و دخالت‏های آشکار آمریکا از شبکه‌های اجتماعی به خصوص تویتر.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز