خبرگزاری کار ایران

رحیم‌مشایی:

دخالتی در هیچ یک از عزل و نصب های دولت نداشتم

کد خبر : ۵۷۵۴۸

اگر کسی از من پرسشی می پرسید ممکن بود نظرم را مطرح کنم اما در نصب و عزل هیچ یک مقامات , مدیران دخالتی نداشته و ندارم.

اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در مصاحبه‌ای مطالب و نکات مهمی را در خصوص دوران ریاست دفتری رییس جمهور، انتخابات سال آینده، هدفمندسازی یارانه‌ها، راهکارهای ارتقاء سطح جنبش عدم تعهد و شورای عالی ایرانیان خارج از کشور بیان کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد درباره رویکردها و نگاه خود در زمانی که مسوولیت ریاست دفتر رییس جمهوری را برعهده داشت، گفت: رییس دفتر رییس جمهوری بودن از حساسیت بالایی برخوردار است به خصوص اینکه رییس دفتر دکتر احمدی نژاد باشید.

* هر کس دوست دارد مطالبات خودش توسط شخص رییس جمهور پیگیری و عملی شود

مهندس رحیم مشایی با بیان اینکه احمدی نژاد امروز یک شخصیت برجسته و آشنا در عرصه بین المللی است، افزود: در صحنه بین المللی احمدی نژاد به عنوان فردی شجاع، آگاه، بیدار، هوشیار، متدین و انقلابی شناخته می شود که برای برقراری عدالت تلاش می کند و بر این اساس رییس دفتر چنین فردی بودن کاری بسیار سخت و حساس محسوب می شود.

وی با بیان اینکه هرکسی رییس جمهوری را از دریچه نگاه خود می بیند و تمایل دارد که مطالباتش توسط شخص رییس جمهوری انجام شود، اظهارداشت: در مدتی که ریاست دفتر رییس جمهوری را بر عهده داشتم، تمام تلاش خود را بکار گرفتم که نگاه رییس جمهوری را در موضوعات مختلف عملیاتی کنم.

مهندس رحیم مشایی ادامه داد: به خاطر ندارم در طول دوره مسوولیت در دفتر رییس جمهوری کاری را انجام داده باشم که وی مطلع و یا موافق آن نبوده باشد.

مشاور رییس جمهور با بیان اینکه احمدی نژاد یک رییس جمهوری تشریفاتی نیست، اظهار داشت: او همانند یک سرباز فداکار در خط مقدم حضور دارد و پای کار است و بارها دیده شده که صدها ساعت یک پروژه را تا اجرای نهایی آن پیگیری می کند.

* دخالتی در هیچ یک از عزل و نصب های دولت نداشتم

مهندس رحیم‌مشایی با رد ادعای برخی رسانه ها و افرادی که در نوشته های خود مدعی بودند در هر کاری دخالت می کنم و هر کسی منصوب و یا عزل می شود با دخالت من انجام می شود، گفت: اگر کسی از من پرسشی می پرسید ممکن بود نظرم را مطرح کنم اما در نصب و عزل هیچ یک مقامات , مدیران دخالتی نداشته و ندارم.

وی با اشاره به اینکه در دوران مسوولیت در دفتر رییس جمهوری بیشتر وقتم در دیدار با اقشار مختلف مردم و رسیدگی به مطالبات آنها صرف می شد، گفت: اینجا دفتر رییس جمهوری اسلامی ایران است و کشور ما نیز مظهر مهر است.

مهندس رحیم‌مشایی با تاکید بر اینکه ما کسی را صرفنظر از هر گرایشی حتی این که مطلبی نیز علیه من نوشته باشد، برای حضور در دفتررییس جمهوری طرد نکرده ایم، گفت: طرد افراد را به ویژه در دفتر رییس جمهوری خلاف شرع می دانیم و با منطق و مشی رییس جمهور نیز در منافات است.

مشاور رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه حفظ کرامت انسانی و احترام به انسان ها باعث می شود که ترس ها از بین برود، گفت: در مسیر بزرگان دین قرار گرفتن، ترس ها را از بین می برد و مردم از اشخاصی که مشی ائمه را دنبال می کنند، هیچ ترسی ندارند.

مهندس رحیم‌مشایی خاطرنشان کرد: همانطور که با دیدن احمدی نژاد ترس ها می ریزد از سوی دیگر دشمنان و مسوولینی که کارهای خود را بدرستی انجام نمی دهند از وی می ترسند.

* لبخند را از هیچ کس دریغ نمی کنم

وی با بیان اینکه لبخند، صدقه بی منتی است که افراد می توانند به یکدیگر هدیه دهند، گفت: برخی افراد ذهنیت های عجیبی نسبت به من داشتند و بارها دیدم فردی نسبت به من احساس ترس می کند اما با یک لبخند من این ذهنیت عوض شد، پس چرا لبخندی را که هزینه ای ندارد، از دیگران دریغ کنیم.

مهندس رحیم‌مشایی اضافه کرد: هجمه‌ها علیه من به گونه ای بود که وقتی افراد با من روبرو می شدند تعجب می کردند و می گفتند که فکر نمی کردیم بتوانیم شما را ببینم.

*نگاه ما مهدوی و جهانی است

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد با تاکید بر اینکه نگاه ایران، نگاهی بین المللی و منطق ما منطقی بین المللی است، افزود: جمهوری اسلامی ایران کشوری آرمان گرا است و برای آینده بشر حرف های بسیار دارد، چرا که دین، مکتب، آیین و نگاه ما مهدوی و جهانی است که آینده روشن را برای بشر امری حتمی می داند.

اسفندیار رحیم مشایی در پاسخ به سوالی درباره جنبش عدم تعهد با بیان اینکه این جنبش از بدو تاسیس تاکنون فراز و فرودهایی را در اثر تغییرات محیط بین المللی طی کرده است، گفت: برگزاری موفقیت آمیز شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران و واگذاری ریاست دوره ای آن به جمهوری اسلامی ایران، فرصت جدیدی در اختیار کشورمان قرار داده است.

مهندس رحیمی‌مشایی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران، بویژه با حضور مستمر و پیگری های دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل که در طول 8 سال 9 بار در این مجمع شرکت کرده، از لحاظ توانمندی مدیریتی در عرصه داخلی و بین المللی نشان داده است که برای تحقق اهداف جنبش عزمی جدی در ایران وجود دارد.

وی گفت: اعضای جنبش عدم تعهد، رهبران ایران را شجاع، عاقل و با اراده و هدفدار برای آینده بشریت می شناسند و براین اساس اگر بخواهیم ضعف اساسی جنبش را رفع یا اثربخشی آن را تقویت کنیم، نیازمند بکارگیری مدیریت فعالی در این زمینه هستیم.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد تصریح کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران ایجاد حس مشارکت در بین تمامی اعضا در برنامه ریزی ها و اجرای طرح ها و ایده هاست و بر این اساس برنامه های مفصلی در دستور کار جنبش قرار دارد.

مهندس رحیم‌مشایی خاطرنشان کرد: در گام نخست باید بر اساس مدیریت مشترک جهانی خلاءهای موجود در میان اعضا برطرف شود.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد با اشاره به بیانات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس جمهوری مبنی بر اینکه تصمیمات جنبش باید ضمانت اجرایی داشته باشد، گفت: در مصوبات اجلاس تهران به طور جدی تقویت این جنبش مورد نظر قرار گرفت که این مصوبات به طور ویژه در دستور کار این دبیرخانه قرار می گیرد.

* در تلاش هستیم هویت جنبش بروز و ظهور کند

مهندس رحیم‌مشایی با بیان اینکه تاسیس دبیرخانه دایمی جنبش عدم تعهد کار چندان ساده ای نیست، اظهارداشت: تاسیس این دبیرخانه با مخالفت ها و کارشکنی هایی همراه است، چرا که آنها نمی خواهند اهداف و مصوبات جنبش اجرایی شود.

وی افزود: انگیزه های سیاسی، اقتصادی و فشار قدرت هایی که عضو جنبش نیستند و همچنین فشارهای برخی اعضای قدرتمند جنبش که مایل نیستند رویکرد اقتصادی و سیاسی جنبش، آنها را زیر سوال ببرد، شرایط کار را در دبیرخانه کمی پیچیده می کند که مدیریت این موضوع نیازمند درایت خاصی است.

رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها با اشاره به برخی اقدامات این دبیرخانه و آغاز فعالیت های آن، اظهارداشت: در تلاش هستیم هویت جنبش بروز و ظهور کند و هر یک از اعضا می توانند ایده های خود را به اعضای تروئیکای جنبش یعنی مصر، ایران و ونزوئلا (روسای گذشته، فعلی و آینده) جنبش غیرمتعهدها ارائه کنند.

مهندس رحیم‌مشایی افزود: بدین ترتیب با تصمیم گیری از طریق مدیریت مشترک جهانی می توانیم کارها را پیش ببریم و دنیا نیز به سمت یک ایده آل در سایه یک حکومت عادلانه به مسیر خود ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه نپذیرفتن سلطه و اقتدار قدرت های جهانی تنها با مدیریت مشترک و مشارکت دادن تمامی اعضا در این مسیر، میسر است، گفت: سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران اثربخشی از طریق مشارکت دادن اعضای جنبش در این راه است.

* دبیرخانه جنبش عدم تعهد تشکیلات اداری و سازمانی مستقل نخواهد داشت

مهندس رحیم‌مشایی یادآور شد: در راستای کمک به تحقق اهداف و سیاست های جنبش عدم تعهد، قرار است با همکاری وزارت امور خارجه سفرهایی برای دیدار با اعضای جنبش انجام شود و با ارایه پیشنهاداتی به کشورهای عضو و رایزنی های گسترده بتوانیم سرعت عمل این جنبش را در کارآیی و اثربخشی آن در عرصه های مختلف بیش از پیش ارتقاء دهیم.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد با بیان اینکه برنامه های اجرایی این جنبش را از طریق وزرات امور خارجه دنبال می کنیم، گفت: بازوی اقدامات بین المللی جمهوری اسلامی ایران دستگاه دیپلماسی است و دبیرخانه دارای تشکیلات مستقلی در این زمینه نیست و بنا هم نداشته و نخواهیم داشت که جدای از این وزارتخانه کارهای آن را پیش ببریم.

* استفاده از ظرفیت نخبگان داخلی و بین المللی برای پیشبرد اهداف جنبش عدم تعهد

مهندس رحیم‌مشایی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم در این دبیرخانه از ظرفیت های نخبگان داخلی و بین المللی برای پیشبرد اهداف جنبش استفاده کنیم و به همین علت نشستی با حضور نیروهای با سابقه و بازنشسته وزارت امور خارجه و اساتید دانشگاه ها برگزار شد و از نقطه نظرات آنها استفاده کردیم و از همه صاحبان ایده در عرصه های مختلف دعوت می کنیم که در این امر مشارکت داشته باشند.

مهندس رحیم‌مشایی تاکید کرد: باید از ظرفیت های دو قشر توانمند جامعه از جمله جوانان و بانوان که از نیروهای نقش آفرین تر و اثرگذار در هر جامعه ای هستند، در این زمینه استفاده کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز