خبرگزاری کار ایران

رئیس دوره ای جنبش عدم تعهد خواستار شد؛

عملیاتی شدن تصمیمات و مصوبات نم در صحنه بین المللی

کد خبر : ۳۸۲۹۹

جنبش عدم تعهد قصد دارد گروههایی کاری برای بررسی ابعاد تغییرات و جنبه های حقوقی آن تشکیل دهد که امیدوارم بتوانیم در مسیر تقویت جنبش عدم تعهد حرکت کنیم.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس دوره ای جنبش عدم تعهد، تقویت این جنبش و افزایش تاثیرگذاری غیر متعهدها را در سطح جهان خواستار شد.
به گزارش ایلنا، محمد خزاعی، نماینده کشورمان در سازمان ملل در نشست ماهانه مرکز هماهنگی جنبش عدم تعهد که با حضور سفیران و نمایندگان کشورهای عضو و به ریاست ایران در نیویورک برگزار شد، از فعالیتهای ریاست جمهوری اسلامی ایران بر این مرکز در فاصله یک ماهه بین دو نشست قبلی، به اعضاء گزارش داد.

تشریح مواضع جنبش عدم تعهد در نشست های شورای امنیت، مجمع عمومی و دیگر ارکان سازمان ملل و نیز ملاقات های هیئت تروئیکای جنبش، از جمله محورهای این گزارش بود.

خزاعی افزود: سران جنبش عدم تعهد بویژه جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس کنونی آن، تقویت کاربردی جنبش غیر متعهدها با هدف عملیاتی شدن تصمیمات و مصوبات آن را در صحنه بین المللی خواستارند.

نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد گفت جنبش عدم تعهد قصد دارد گروههایی کاری برای بررسی ابعاد تغییرات و جنبه های حقوقی آن تشکیل دهد که امیدوارم بتوانیم در مسیر تقویت جنبش عدم تعهد حرکت کنیم.

در این نشست گروههای هماهنگ کننده مباحث مطرح در جنبش عدم تعهد نیز از فعالیتهای خود گزارش دادند.

نماینده ناظر فلسطین در سازمان ملل نیز در این نشست از آخرین تحولات فلسطین اشغالی به ویژه پس از ارتقاء جایگاه آن در سازمان ملل متحد گزارش داد.

خزاعی گفت: با گذشت بیش از 3 ماه از ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد و برگزاری موفق اجلاس سران در تهران، حال و هوای جدیدی در مباحث مربوط به غیر متعهد ها بوجود آورده است.

وی افزود با آغاز ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد فعالیت مرکز هماهنگی این جنبش در نیویورک به عنوان مرکز اصلی غیر متعهد ها و نیز زیر شاخه های این مرکز در وین و ژنو در بخشهای مختلف سازمان ملل آغاز شده است.

نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد به برگزاری 75 جلسه غیر متعهد ها در 3 ماه ریاست جمهوری اسلامی ایران بر این جنبش در مرکز نیویورک اشاره کرد و گفت بیش از 30 سخنرانی اینجانب یا همکارانم درباره مواضع غیر متعهد ها در خصوص مسائل مختلف در سازمان ملل ارائه شده است.

وی همچنین به تصویب 18 سند از سوی غیر متعهد ها و حضور جدی کشورمان در روند تهیه و تصویب آنها اشاره کرد و گفت: این اسناد شامل سخنرانی ها و بیانیه هایی است که با تلاش نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل به عنوان رئیس گروه غیر متعهد ها در سازمان ملل و با کسب نظر 120 کشور عضو غیر متعهد ها صورت می گیرد که روندی فنی و پیچیده است.

خزاعی به صدور پنج بیانیه مهم جنبش عدم تعهد نیز اشاره کرد و گفت: این بیانیه ها با بیش از 120 مکاتبه رسمی نمایندگی کشورمان با اعضای غیر متعهد ها و هماهنگی با آنها صادر شده است.

وی به تاثیرگذاری گروه غیر متعهدها در تصویب 18 قطعنامه سازمان ملل نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر جلسات ماهانه مرکز هماهنگی جنبش عدم تعهد، گروههای کاری متعددی نیز جلسات خود را برگزار کرده اند که از جمله آنها می توان به جلسه تروئیکای نم (متشکل از جمهوری اسلامی ایران، مصر و ونزوئلا) با اتحادیه اروپا در مورد مسائل مختلف از جمله فلسطین و خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و دیگر موضوعات اشاره کرد.

خزاعی گفت: تروئیکای جنبش عدم تعهد هر زمان که موضعگیری در مورد مسئله ای لازم شود، جلسه ای را تشکیل و موضوع را برای طرح در مرکز هماهنگی جنبش عدم تعهد ارائه می دهد.

وی به کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد که در اجلاس تهران یش بینی و تشکیل شد، اشاره کرد و افزود: مسائل فلسطین از جمله شهرکسازی غیر قانونی صهیونیست ها در سرزمینهای اشغالی و سرقت منابع مالی و درآمدهای مالیاتی ملت فلسطین نیز در این کمیته مورد بررسی قرار گرفته است.

خزاعی در پایان گفت: مباحث عمومی نیز مانند بازنگری در شورای امنیت، حقوق بشر، خلع سلاح، حفظ صلح و مسائل سیاسی آن، مسائل حقوق بین الملل و دیگر موضوعات مورد توجه یکصد و بیست عضو جنبش عدم تعهد، در کار گروهها و مرکز هماهنگی غیرمتعهدها مورد بحث و پیگیری قرار می گیرد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز