خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

حاشیه و متن نخستین روز اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد

در نشست صبح امروز وزیران خارجه متن پیش نویس تهیه شده به تصویب رسید و قرار است این پیش نویس در جلسه سران که روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار می‌شود به تصویب رؤسای کشورهای شرکت کننده برسد.

نخستین روز از نشست‌های دو روزهٔ وزاری امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران پایان یافت. در نشست صبح امروز وزیران خارجه متن پیش نویس تهیه شده به تصویب رسید و قرار است این پیش نویس در جلسه سران که روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار می‌شود به تصویب رؤسای کشورهای شرکت کننده برسد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، مستقر در ستاد خبری اجلاس عدم تعهد، امروز وزرای امور خارجه کشورهای عدم تعهد، گرد هم آمدند تا پیش نویس اسناد تهیه شده از سوی کار‌شناسان ارشد کشورهای متبوع خود را نهایی کنند. این مراسم صبح امروز با سخنرانی معاون وزیر امور خارجه مصر آغاز شد.


آغاز ریاست ایران بر نشست وزرای امور خارجه عدم تعهد


در مراسم افتتاحیه نشست وزرای امور خارجه، رمزی عزالدین رمزی، معاون وزیر امور خارجه مصر ریاست این کشوربر نشست وزرای امور خارجه عدم تعهد را به صورت رسمی به علی اکبرصالحی وزیر امور خارجه ایران تحویل داد.


رمزی عزالدین رمزی در مراسم تحویل ریاست اجلاس به علی اکبر صالحی گفت: باید از ایران به دلیل استقبال گرم این کشور از نمایندگان کشور‌ها و همچنین انتخاب شعار مناسب اجلاس تشکر کنیم. مصر ریاست جنبش عدم تعهد را با امانت داری به دست گرفت و ما مطمئن هستیم که در حال حاضر که ریاست این جنبش به ایران واگذار می‌شود ایران پرچم این جنبش را به خوبی حمل کرده و با موفقیت آن را ادامه خواهد داد.


معاون وزیر امور خارجه مصر از آخوند‌زاده به دلیل اینکه توانست با موفقیت سند نهایی را بررسی و نهایی نماید تشکر و قدردانی کرده و در ادامه افزود: امیدواریم در سراسیر دنیا شاهد صلح دائم باشیم و شعار جنبش توسط اعضا آن محقق شود.


علی اصغرسلطانیه: غنی سازی در ایران متوقف نمی‌شود


یکی از مهم‌ترین برنامه‌های روز سوم اجلاس عدم تعهد، برگزاری کنفرانس مطبوعاتی علی اصغر سلطانیه، نماینده دائمی کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود که با استقبال مناسب خبرنگاران داخلی و خارجی رو به رو شد.


سلطانیه در این نشست خبری گفت: با وجود بازرسی ۵ هزار نفر روز از سوی آژانس، تاکنون هیچ شواهدی از انحراف ایران در برنامه‌های هسته ای‌اش، مشاهده نشده است و این درحالی است که علیرغم بازرسی‌های آژانس، ایران موفقیت‌های زیادی هم درعرصه انرژی هسته‌ای به دست آورده است.


وی افزود: ما در انجام تعهدات خود غفلت نداشتیم و کشورهای عدم تعهد نیز از برنامه‌های هسته‌ای ایران حمایت کردند. ما شکی در صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان نداریم و به همین دلیل غنی سازی اورانیوم را در ایران متوقف نمی‌کنیم چرا که طبق اسناد بین المللی، هبچ محدودیتی برای سقف و میزان غنی سازی اورانیوم وجود ندارد.


نماینده دائم ایران در آژانس انرژی هسته‌ای معتقد است: انجام بازرسی از کشور‌ها روح داوطلبانه دارد یعنی اگر کشوری در خواست داشته باشد این امر ممکن می‌شود. ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم چرا که مقام معظم رهبری و امام (ره) بر این مساله تاکید داشتند و این را امری مذموم می‌دانستند.


نشست خبری قربانیان تروریسم در ایران


در حاشیه اجلاس امروز، اعضای خانواده قربانیان تروریسم در کشور نیز دو کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند. پدر مصطفی احمدی روشن از دانشمندان ترور شده کشورمان از کشورهای عضو عدم تعهد درخواست کرد به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران رسیدگی کنند.


رحیم مصطفی روشن در حاشیه برگزاری اجلاس عدم تعهد با حضور در کنفرانس مطبوعاتی گفت: وظیفه شرعی و انسانی خبرنگاران است که ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان را به گوش جهانیان برسانند و امیدوارم که این وظیفه را به نحو احسن انجام دهند. صحبتهای خانواده قربانیان تروریست، بعنوان امانتی در دست خبرنگاران است که باید به جهانیان ارائه کنند.


احمدی روشن با اشاره به برگزاری اجلاس کشورهای عدم تعهد در کشور گفت: کنفرانس غیرمتعهد‌ها وظیفه دارد به مشکلات و گرفتاری‌های مردم رسیدگی کند و از آنجایی که ایرانیان از قربانی‌های تروریسم و نژادپرستی در دنیا هستند، این کشور‌ها باید به این مساله هم اشاره کنند.


پس از سخنان رحیم احمدی روشن، یسری ابوشادی، نماینده مصر در آژانس بین المللی انرژی اتمی، ضمن ابراز همدردی با خانواده دانشمندان ترور شده کشورمان، از همسران آن‌ها خواست در مسیری که قدم برمیدارند استوار بوده و این استواری را به فرزندان خود نیز منتقل کنند.


گفتنی است، در این نشست خبری، همسر و فرزندان شهدای هسته‌ای کشورمان حضور داشتند و بعد از پایان کنفرانس با حضور در کنار اتوموبیل‌های بمب گذاری شده دانشمندان، به آن‌ها ادای احترام کرده و شاخه گلی را تقدیم کردند.


حضور احمدی‌نژاد در محل برگزاری اجلاس


محمود احمدی‌نژاد، با چند تن از وزرای خارجه شرکت‌کننده در شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد دیدار و گفتگو کرد. وی تاکنون با وزیر امور خارجه لیبی و موریس و وزیر خارجه مالی و نامیبیا دیدار کرده است. دیدار با وزیران خارجه دیگر کشور‌ها نیز از برنامه‌های دیگر رئیس دولت دهم است. این دیدار‌ها در حاشیه برگزاری نشست وزیران خارجه اجلاس تهران و در یکی از ساختمان‌های صدا و سیما در حال برگزاری است.


بازار داغ مصاحبه و گفت‌و‌گو


اجلاس سران عدم تعهد فرصت مناسبی برای خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی بود که به تهیه مصاحبه با شخصیتهای بین المللی بپردازند. خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی و خارجی مستقر در محل برگزاری اجلاس تلاش داشتند که آخرین مواضع کشورهای شرکت کننده در اجلاس را به اطلاع مخاطبان خود برسانند.


رونمایی از تمبر مخصوص اجلاس


در حاشیه اولین روز از نشست وزیران خارجه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد‌ها در تهران، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان به همراه رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات از تمبر شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهد‌ها رونمایی کرد.
صالحی پس از رونمایی از تمبر شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهد‌ها عبارت «صلح پایدار در سایه مدیریت مشترک جهانی» را نوشت و آن را امضاء‌کرد.


همچنین وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات کشورمان نیز با نوشتن عبارت «امید دستیابی به جهان عاری از جنگ و اختلاف و با مشارکت همه ملت‌ها در مدیریت دنیای نوین» این تمبر را امضا کرد.


رونمایی از کتاب فصل طلایی تاریخ جنبش عدم تعهد


کتاب فصل طلایی تاریخ جنبش عدم تعهد با موضوع حمایت این جنبش از فناوری صلح آمیز ایران رونمایی شد.


در ابتدای نشست خبری علی‌اکبر سلطانیه، نماینده دائم ایران در سازمان انرژی اتمی از کتاب فصل طلایی جنبش عدم تعهد با موضوع بیانیه‌ها و موضع گیری‌های کشورهای عضو جنبش در حمایت از برنامه هستی ایران رونمایی شد.

این کتاب در بخش‌های مختلف حمایت‌های این جنبش را در سالیان گذشته از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مکتوب کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز