خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار یزد:

انتقال آب از دریای خزر و خلیج فارس در حال پیگیری است

تمامی گزینه ها از جمله انتقال آب از دریای خزر و خلیج فارس به استان در حال پیگیری است تا مسئله آب استان حل شود.

معاون برنامه ریزی استاندار یزد با اشاره به مباحث مربوط به انتقال آب به استان یزد گفت: تمامی گزینه ها از جمله انتقال آب از دریای خزر و خلیج فارس به استان در حال پیگیری است تا مسئله آب استان حل شود.

به گزارش ایلنا از یزد، محمد رضا بابایی شامگاه گذشته در جمع خبرنگاران از فراهم شدن ظرفیت تولید 7 میلیون تن فولاد خام در این استان خبر داد و افزود: ظرفیت تولید 3/7 (هفت و سه دهم) میلیون تن آهن اسفنجی و 5/8(هشت و نیم) میلیون تن گندله در استان یزد ایجاد شده است. وی با اشاره به رشد تولید سنگ آهن از 13 میلیون تن به 18 میلیون تن و رشد تولید كنستانتره از 5 میلیون تن به 11 میلیون تن، اقدامات صورت گرفته در راستای راه اندازی گندله بهاباد را یادآور شد و گفت: یزد ظرفیت تبدیل شدن به قطب فولاد كشور را دارد.

معاون برنامه ریزی استاندار در تشریح جایگاه استان یزد در تولید كاشی و سرامیك كشور اظهار داشت: این استان با 45 واحد فعال تولیدی كاشی و سرامیك نزدیك به 45 درصد كاشی و سرامیك كشور را تولید می كند كه 35 درصد آن به خارج از كشور صادر می شود.

بابایی با بیان اینكه 42 واحد كاشی و سرامیك نیز مجوز فعالیت گرفته اند، تصریح كرد: فعال شدن این واحدها، جایگاه استان یزد در این صنعت را بیش از پیش ارتقا می دهد.

وی در خصوص صنعت نساجی استان یزد گفت: 27 درصد تولیدات صنعت نساجی كشور در یزد تولید می شود كه در راستای تقویت این جایگاه و ساماندهی واحدهای صنفی و كارگاهی نساجی، زیر ساخت های لازم برای شهرك صنعتی و تعاونی نساجی فراهم شده است.

معاون استاندار یزد وضعیت صادرات استان یزد را رو به رشد خواند و تصریح كرد: روند رو به رشد صادرات، از وضعیت خوب استان یزد در زمینه تولید حكایت دارد.

وی اظهار داشت: صادرات استان در سال 1390 با صدور673 هزار تن كالا به ارزش 410 میلیون دلار نسبت به سال قبل از آن با 40 درصد رشد وزنی و 31 درصد رشد ارزشی مواجه بوده است.

بابایی میزان رشد صادرات در 5 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل را از لحاظ وزنی 77 درصد و از لحاظ ارزشی 35 درصد اعلام كرد و گفت: عمده كالاهای صادراتی استان شامل محصولاتی از قبیل كابل های مخابراتی،كاشی و سرامیك، پسته و مغز پسته، شیشه، اكسید مولیبدن و ورقهای فولادی است.

این مقام مسئول با اشاره به رشد مناسب برخی از مناطق استان یزد خاطرنشان كرد: از رشد مناسب این مناطق؛ خوشحال، اما از عدم رشد برخی از مناطق و شهرستانها در حد تراز خود؛ ناراحتیم. لكن امیدواریم در آینده نه چندان دور شهرستانهایی كه رشد خوبی نداشته اند با همت مردمان آن مناطق، به جایگاه مطلوب برسند و امیدواریم یزد آنچنان كه شایسته مردمان خوب و زحمتكش استان است، رشد كند.

معاون برنامه ریزی استاندار یزد در پاره دوم سخنان خود، به تشریح وضعیت استان یزد در بخش كشاورزی پرداخت و گفت: استان یزد به رغم محدویتهای منابع آبی، رتبه دوم كشور در زمینه تولید پسته و زعفران و روناس را دارد و سومین استان در زمینه كشت محصولات گلخانه ای است. بابایی با بیان اینكه بر اساس سند توسعه ملی استان، محور توسعه استان، صنعت و معدن تعریف شده است، تصریح كرد: به دلیل كمبود منابع آبی، امكان توسعه كمی بخش كشاورزی استان وجود ندارد اما به دنبال توسعه كیفی این بخش هستیم.

وی با اشاره به اینكه بر اساس آمار و ارقام؛سالیانه یك میلیارد و 500 میلیون متر مكعب از سفره های آب زیر زمینی برداشت می شود،گفت: این در حالی است كه منابع و سفره های زیر زمینی تنها به میزان یك میلیارد و 250میلیون متر مكعب تغذیه می شود كه این مسأله به معنای بیلان منفی آب به میزان 250میلیون متر مكعب در سال است.

معاون استاندار اقدامات صورت گرفته برای انتقال آب از خلیج فارس و دریای خزر به استان یزد را یادآور شد و اظهار داشت: همه گزینه ها در حال پیگیری است تا ان شاالله آب مورد نیاز صنعت و شرب به استان یزد منتقل شود.

وی با بیان اینكه همزمان با برنامه ریزی برای انتقال آب به استان، برنامه ریزی خوبی برای داخل استان صورت گرفته است، خاطرنشان ساخت: جهاد كشاورزی در نظر دارد تا پایان 5 ساله پنجم 45 هزار هكتار از مجموع 130هزار هكتار سطح زیر كشت استان را تحت آبیاری قطره ای قرار دهد و تاكنون بالغ بر 10 هزار هكتار آن انجام شده كه 7هزار هكتار آن در دولت نهم و دهم رخ داده است.
بابایی ادامه داد: در همین راستا امسال 18 میلیارد تومان منابع اعتباری برای آبیاری تحت فشار تأمین شده است.

معاون برنامه ریزی استاندار در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تبریك هفته دولت، یاد و خاطره شهیدان والا مقام رجائی و باهنر را گرامی داشت و از افتتاح 313 پروژه عمرانی با اعتبار 64 میلیارد تومان،22 پروژه صنعتی با سرمایه گزاری 38 میلیارد تومان و 95 پروژه كشاورزی با اعتباری بالغ بر 6/8(هشت و شش دهم) میلیارد تومان در هفته دولت خبر داد.

این مقام مسئول با اشاره به تدوین برنامه های توسعه ای در قالبهای برش منطقه ای، برش دستگاهی و برش بخشی، تاكید كرد: پروژه هایی كه اجرائی شده و به بهره برداری می رسد حاصل برنامه ریزی است و البته با تدوین اسناد توسعه ای استان در برشهای یاد شده، همه فعالیتهایی كه در استان شكل می گیرد، مبتنی بر برنامه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز