خبرگزاری کار ایران

اجرای طرح جامع بندر خمیر استان هرمزگان آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۴۲۵۶۰

همزمان با 12بهمن سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی و آغاز دهه فجرانقلاب اسلامی، عملیات اجرایی بندر خمیر با اعتباری بالغ بر 140میلیارد ریال آغاز شد.

در راستای خدمات رسانی به ساحل نشینان و مردم ولایت مدار خمیر با حضور معاو ن وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس، استاندار، نمایندگان مردم و مسئولین دستگاه های اجرایی استان هرمزگان، فرماندار، علما و روحانیون، مدیران اجرایی و اعضای شوراهای اسلامی شهرستان خمیر عملیات اجرایی طرح جامع بندر خمیر با اعتباری بالغ بر 140میلیارد ریال آغاز شد.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث فاز اول بندر چند منظوره خمیرگفت: یک سوم مرزهای آبی کشور را دریا تشکیل می دهد و 250 بندر تجاری، صیادی، صنعتی و اختصاصی در سواحل وجود دارد که 11 بندر آن اصلی تجاری هستند و از این 11 بندر 8 بندر آن در جنوب و 3 بندر در شمال قرار دارد.

سید عطاالله صدر افزود: هم اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر کشور به 172 میلیون تن رسیده که این ظرفیت در قبل از انقلاب اسلامی کمتر از 19 میلیون تن بوده است.

وی اظهار کرد: در سال گذشته 135 میلیون تن کالا از بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده و در 10 ماهه سال جاری تخلیه و بارگیری در بنادر کشور 7.36 درصد رشد داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: 90 درصد تخلیه و بارگیری بنادر کشور از طریق بندر شهید رجایی صورت می گیرد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در گذشته سیاستهای خشکی محور باعث کوچ ساحل نشینان از بنادر به شهرهای بزرگ و تهی شدن شهرهای کوچک شده بود.

وی افزود: با دستور ریاست جمهور و در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل کشور 60 بندر چند منظوره در دستور کار قرار گرفت که تا پایان سال جاری 40 بندر آن به بهره برداری می رسد. با بهره برداری از این بنادر چند منظوره مهاجرت معکوس از شهرهای بزرگ به سواحل و بنادر کوچک از آغاز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بندر خمیر با توجه به موقعیت جغرافیایی و قابلیتهای موجود می تواند نقش مهمی در توسعه حمل و نقل دریایی، صید و صیادی و گردشگری داشته باشد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: ظرفیت بنادر مسافری کشور 13 میلیون نفر سفر در سال می باشد و سال گذشته بیش از 10 میلیون و 200 هزار نفر سفر دریایی صورت گرفته است. وی از مردم خمیر و بخش خصوصی خواست که در پسکرانه ها و زمینهای پشتیبانی بندر، سرمایه گذاری کرده و با خرید شناورهای مسافری سبب رونق صنعت گردشگری در این شهرستان شوند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در مراسم آغاز به کار بندر خمیر گفت: بندر چند منظوره خمیر در حدود 2 کیلومتری شرق شهر خمیر احداث می شود، نوع اسکله بصورت شمع فولادی و عرشه بتنی پیش بینی شده است و با یک مسیر دسترسی به طول 764متر با ساحل ارتباط پیدا می کند، مسیر دسترسی به صورت ترکیبی از شمع و عرشه به طول 128متر و بازوی سنگریزه ای به طول 618 متر می باشد.

علی اکبر صفایی افزود: در بندر خمیر 4 پست اسکله به طول 240 متر و عرض 7/42متر و با ظرفیت هشتاد هزار تن عملیات در سال و با کاربری کالای عمومی،صنایع معدنی و صیادی ساخته می شود.

صفایی اظهار داشت: این طرح در مجموع موجب توسعه پایدار، ایجاد اشتغال و محرومیت زدایی در منطقه خواهد شد.

وی گفت: مدت زمان اجرای این طرح 18 ماه پیش بینی شده است. شایان ذکر است بندر خمیر یکی از شهرهای قدیمی و توسعه پذیر استان هرمزگان می باشد که با 50 هزار نفر جمعیت در 75 کیلو متری غرب بندرعباس و روبروی جزیره قشم واقع گردیده است. این بندر به لحاظ جغرافیایی، ارتباط با کشورهای همسایه، کارخانجات سیمان و گچ و معادن سیمان و گوگرد از جمله شهرهای مهم استان به شمار می آید.

بندر خمیر دارای پر تراکم ترین جنگل های حرای ایران و تالاب حفاظت شده ترعه خوران و بیش از 20 لنج تجاری در این بندر فعالیت می کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز