خبرگزاری کار ایران

بادام کاری اراضی شیبدار استان مرکزی از هرز آب جلوگیری می‌کند

asdasd
کد خبر : ۳۷۰۰۷

به منظور افزایش فضای سبز و رونق اقتصاد آبخیزنشینان و روستاییان، طرح کشت بادام در اراضی شیبدار ازسال1370در استان درحال اجرا است.

اراك - ایلنا: به منظور افزایش فضای سبز و رونق اقتصادآبخیزنشینان و روستاییان، طرح کشت بادام در اراضی شیبدار ازسال1370در استان درحال اجرا است.

به گزارش ایلنا ابوالفضل نوری معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: تاکنون عملیات بانکت بندی و کشت نهال و بذر بادام بر لبه بانکتها و علوفه کاری و یا کشت رایج منطقه در بین بانکتها،درسطحی بالغ بر2000 هکتار از حوزه های آبخیز استان مرکزی به مرحله اجرا رسیده و به دلیل سود اقتصادی صاحبان اراضی با استقبال خوبی مواجه شده است.

وی بیان داشت: در این طرح نهال و یا بذر بادام (هر هکتار از اراضی 250 اصله) و علوفه کاری متناسب با موقعیت محل و با احداث بانکت در اراضی شیبدار کاشته می شود.

نوری خاطرنشان کرد: داشتن بارندگی سالانه 300 میلیمتر و ارتفاع 1700 متری از سطح دریا و خاک حاصلخیز از شرایط اختصاصی این اراضی است.

وی هدف از اجرای طرح را استفاده بهینه و پایدار از عرصه‌های مستعد و شیب‌دار کم‌بازده و افزایش درآمد بهره برداران، ذخیره نزولات آسمانی و جلوگیری از جریان هرزآبها و...دانست.

معاون منابع طبیعی استان مركزی درپایان گفت:حجم ذخیره آب در هر هکتار و درسطح بانکتها به مقدار 1200 مترمکعب درسال می باشد، که باعث جلوگیری از فرسایش بی‌رویه منابع آب و خاک،اثرات مناسب زیست محیطی و اکوسیستم، تقویت مبانی اقتصادی،معیشتی و زندگی روستاییان، و افزایش عمر مفید سدهای مخزنی احداث شده درحوزه های آبخیز است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز