خبرگزاری کار ایران

یادداشت؛

نقش شوراهای شهر و روستا در آبادانی و توسعه هر استان

asdasd
کد خبر : ۶۷۴۵۶

شوراها در این میان با مشكلاتی نیز روبه‌رو بوده و هستند كه ادامه این وضعیت می‌تواند در استمرار ناكارآمدی این نهاد مؤثر بوده و آسیب‌های جدی را به مدیریت مردمی شوراها وارد نماید.

ایلنا-خرم آباد: شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در قبال شهرداری‌ها و دهیاری‌ها عهده‌دار تصمیم‌گیری و سیاستگذاری‌های محلی هستند و دارای اختیارات وسیعی بوده كه باید بر عملكرد آنها نظارت داشته باشند.

نهم اردیبهشت‌ماه سالروز تشكیل شوراها و روز شوراهای اسلامی بهانه خوبی است تا آنهایی كه دغدغه آینده این نهاد برآمده از انقلاب اسلامی را دارند، دست به قلم برده و برای افزایش نقش شوراها در مدیریت شهرها و روستاها بنویسند با این امید كه گوش شنوایی باشد، تفكراتی كه نه برای خودنمایی بلكه برای خیرخواهی بروز می‌یابد برای اصلاح و بهبود امور و اوضاع کمک بگیرند.

همه باید به این باور برسند كه مردم جایگاه بی‌بدیلی در تعیین سرنوشت دارند، این اندیشه در قرآن كریم، روایات و احادیث بویژه در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) مورد تأكید قرار گرفته است. این مردمند كه بیش از همه با ارزشمند و در ادوار مختلف تاریخی ماندند و با بد و خوب دولت و حكومت‌ها ساختند و به زندگی خود ادامه دادند و دولت‌ها و حكومت‌ها یكی پس از دیگری آمدند و رفتند اما مردم همچنان مشغول زندگی هستند، بی‌شك دولتی و حكومتی مستدام و باثبات خواهد بود كه به جایگاه مردم باور بیشتری داشته باشد و برای بهتر زیستن مردم گام بردارد.

اداره امور محلی از قبیل عمران، آبادانی، بهداشت و به طور كلی تأمین رفاه و آسایش اهالی شهرها و روستاها به عنوان زیستگاهی مطلوب برای مردم وظیفه‌ای است كه به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نهاده شده است و بر اساس قانون، مردم در اداره امور، به طور مستقیم شركت و دخالت دارند و البته شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دارای شخصیت حقوقی، استقلال مالی و اداری هستند و از خود دارای اموال، بودجه و درآمد، حقوق و تكالیف مخصوص و ممتاز از دولت هستند.

شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در قبال شهرداری‌ها و دهیاری‌ها عهده‌دار تصمیم‌گیری و سیاستگذاری‌های محلی هستند و دارای اختیارات وسیعی بوده كه باید بر عملكرد آنها نظارت داشته باشند.
اكنون چهارمین دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستای كشور را تجربه می‌كنیم و در این‌باره خاطرات خوب و بدی را به چشم دیده و به گوش شنیده‌ایم و آنچه برای ما باید اهمیت داشته است این است كه مردم چه وظایف و مسئولیت‌هایی دارند كه با انجام آنها شوراهای اسلامی بهتر می‌توانند نقش خود را ایفا نمایند.

زمان برای نسل حاضر به سرعت در حال گذر است و ما علاقه‌مندیم تا نقش شوراهای اسلامی را آن‌گونه كه باید باشد به چشم ببینیم و در نتیجه عملكرد اعضای آنها، شاهد بهبود اوضاع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم شهرها و روستاهای كشورمان باشیم.

عده‌ای بر این باورند سه دوره چهارساله مدت كافی برای جا افتادن شوراها نیست و برای رسیدن به نتایج بهتر باید زمان بیشتری را سپری نماییم و كسانی نیز برخلاف نظر نخست می‌گویند كه برای ارزیابی و اصلاح امور شوراها حتی یك دوره فعالیت نیز كفایت می‌کند و اگر قرار باشد ما طراحی، برنامه‌ریزی، اجرا، ارزیابی، اصلاح و نتیجه‌گیری همه برنامه‌های خود را به بلندمدت بسپاریم، نسل حاضر تنها رنج‌ها و مشقت‌ها را ببیند، در حالی كه عقل سلیم چنین استدلالی را نمی‌پذیرد.
منطقی است همه امور از نظر زمانی كوتاه‌مدت، میان و بلندمدت پیروی نماید و برنامه‌ها نیز بر اساس مشخصات و مختصاتشان در چارچوب زمان‌بندی مذكور طراحی شده و به اجرا درآیند و به این ترتیب هم نسل فعلی و نسل بعدی از فواید وجود شوراها استفاده نمایند.

1) نخستین دوره شوراها در دولت اصلاحات شكل گرفت و ما از آغاز فعالیت‌های شوراها، شاهد جولان‌دهی گروه‌های سیاسی در درون و بیرون این نهاد مردمی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آن در دستیابی به اهداف حزبی بودیم.

2) دومین دوره شوراها نیز با چالش‌های جدی روبه‌رو شد و احزاب با تجربه‌های به دست آمده دوره اول وارد عرصه شدند و بسیاری از فرصت‌ها را از مردم گرفتند تا اینكه نوبت به دوره سوم رسید كه هم‌اكنون نیز ادامه دارد.
البته باید شوراهای اسلامی شهر و روستاهای كشور را گام بسیار مهم و بلند در اعمال اراده مردم در مدیریت شهرها و روستاها دانست که در این مدت نیز توانسته‌اند موفقیت‌های چشمگیری به دست آورند اما در این میان با مشكلاتی نیز روبه‌رو بوده و هستند كه ادامه این وضعیت می‌تواند در استمرار ناكارآمدی این نهاد مؤثر بوده و آسیب‌های جدی را به مدیریت مردمی شوراها وارد نماید.
جالب است بدانیم كه هم در دوره اصلاحات و هم در دوره احمدی‌نژاد شوراها در جدالی سخت با دولت بودند تا نقش واقعی خود را در عمل اثبات نمایند و از دخالت‌ها كه در قالب نظارت، هدایت و راهبری از سوی دستگاه اجرایی بروز می‌یافت جلوگیری نمایند.

در دولت احمدی‌نژاد اعضای شوراها انتظار داشتند تا رئیس‌جمهور و یارانش كه خود را از جنس مردم و برای مردم می‌دانستند بیشترین خدمات را به شوراها ارائه دهند تا كارهای عقب مانده ناشی از سوء مدیریت دولتمردان قبلی به جریان افتاده و اوضاع اصلاح یابد اما اینچنین نشد و با وجود اینكه هم مجلس و هم دولت علاقه‌مند به حضور هر چه بیشتر مردم در اداره امورشان بوده و هستند، اخبار موجود نشان از استمرار مشكلات را می‌دهند.

به راستی چرا دولت نمی‌خواهد كه شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای كشور به ظرفیت‌های واقعی خود برسند و آن‌گونه كه قانون اساسی و دیگر قوانینی كه به طور مستقیم و غیر مستقیم نقش شوراها را تعیین نموده‌اند مدیریت به دست نمایندگان واقعی مردم برسد.
به رسمیت شناختن ظرفیت‌های قانونی شوراها برای انجام نقش مؤثرتر در امور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و بویژه عمرانی؛ ایجاد و برقراری اشتغال و درآمدهای پایدار از سوی دولت مورد انتظار است از یكسو و انتخاب صحیح نمایندگان مردم در شوراها از نظر تعهد، تخصص و دلسوزی و تجربه می‌تواند از سوی دیگر در به فعلیت رساندن قانون شوراها مؤثر باشد.

انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی شهرها و روستاها فرصتی است در اختیار مردم تا با انتخاب آگاهانه و دقیق خود ضمن اعمال اراده خود در مدیریت شهری و روستایی در به فعلیت رساندن ظرفیت‌های بی‌انتها در این نهاد مردمی قدم مثبت بردارند. 

یاداشت: کریم داوودی نژاد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز