خبرگزاری کار ایران

یار شهیدان رجائی و باهنر؛

زندگی نامه علی فرهمندزاد؛ استاندار اسبق گیلان که هفته گذشته در گذشت

asdasd
کد خبر : ۹۱۹۴۵

فرهمندزاد از دوستان وهمکاران نزیک شهیدان رجایی و باهنر واز فرهنگیان فرهیخته، متواضع و متدین بود. او فردی انقلابی و سال‌ها قبل از انقلاب در مجموعه‌های انقلابی عضویت داشته است واز نفرات برجسته کمیته استقبال از امام خمینی (رحمت الله علیه) بود.

ایلنا: دبیر حزب موتلفه اسلامی استان گیلان به مناسبت در گذشت استاندار اسبق گیلان و عضو حزب موتلفه اسلامی تهران که هفته گذشته دعوت حق را لبیک گفت، زندگی نامه او را منتشر کرد.

به گزارش ایلنا از رشت، متن زندگی نامه علی فرهمند زاد به قلم حسن کربلایی که یک نسخه از آن در اختیار ایلنا قرار گرفته به شرح ذیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم.

انا لله وانا الیه راجعون.

حاج علی فرهمند زاد؛ صاحب چهارمین عکس در استانداری گیلان.

هنگامی که به استانداری گیلان می‌روی در طبقه اول و دریکی از راهرو‌ها با حدود ۱۲ عکس مواجه می‌شوی. صاحبان این عکس‌ها استانداران گیلان بوده‌اند. این عکس‌ها در قابهای نه چندان قیمتی اما منظم و مرتب کنار هم چیده شده. صاحب دومین عکس شهید مظلوم و خدمت گذار گیلان (شهیدانصاری) است، که در ۱۴ تیر ماه ۱۳۶۰ از سوی منافقین به شهادت رسیده است و چهارمین عکس مربوط به جوانی خوش سیما که نامش فرهمند زاد است. پس از شهید انصاری، فرهمند زاد گزینه دولت بود برای استانداری گیلان که تا تعیین قطعی و دریافت حکم استانداری، صاحب سومین عکس جناب شادنوش مدتی استانداری گیلان را اداره می‌کرد.

راستی جناب فرهمند زاد که بود و چرا به گیلان آمد؟

فرهمندزاد از دوستان و همکاران نزدیک شهیدان رجایی و باهنر و از فرهنگیان فرهیخته، متواضع و متدین بود. او فردی انقلابی و سال‌ها قبل از انقلاب در مجموعه‌های انقلابی عضویت داشته است و از نفرات برجسته کمیته استقبال از امام خمینی (رحمت الله علیه) بود.

با دعوت شهید رجایی جذب نخست وزیری شد، و پس از شهید رجایی نیز از سوی شهید باهنردر نخست وزیری ماند. پس از واقعه و فاجعهٔ هفتم تیر و شهادت شهید مظلوم آیت الله بهشتی در هفتم تیر ماه ۶۰ سپس شهادت شهید انصاری در ۱۴ تیرماه سال ۶۰، حاج محمد فره‌مند زاد گزینه مخلص وزارت کشور برای استانداری گیلان شد.

مرحوم فرهمند زاد در شرایطی هجرت به گیلان را پذیرفت که فضای حاکم بر کشور فضای ترور و تهدید و ارز اندام گروهک‌ها بود، در این استان قبلآ یک استاندار به شهادت رسیده بود و سرپرست استانداری (جناب شادنوش) هم توسط منافقین به رگبار بسته شده بود که خوشبختانه جان سالم به در برد، در این دوران پر التهاب قبول مسئولیت در گیلان به معنای حضور داوطلبانه درجبهه و جنگ محسوب می‌شد و فرهمند زاد این مسئولیت و مأموریت را پذیرفت.

آن وقت‌ها تعداد زیادی از نیروهای انقلابی و جوانان و حزب الهی‌ها توسط منافقین به شهادت رسیده و یا درمعرض ترور قرار گرفته بودند، تحسن منافقین و گروهک‌ها در سازمان‌ها و ادارات، گروگان گرفته شدن تعدادی مدیران استان، ترور فرمانداران و بخشداران، درگیری مقابل سازمان‌ها و نهادهای استان، اطلاعیه‌ها و اعلامیه‌های گروهک‌ها و جریانات التقاطی در خیابان‌ها و مجامع و محافل، درگیریهای شدید جنگل و مقابله گروهک‌ها با نیروهای انقلاب در شهر‌ها و فرار آنان به پایگاه‌های اصلی خودشان یعنی جنگل‌های تالش و سیاهکل، شرایط آن روز استان را تشکیل می‌داد. این شرایط را فرهمند زاد می‌دانست و حکم استانداری را از آقای ناطق نوری به عنوان وزیر کشور دریافت نمود و تا سال ۱۳۶۳ در این سمت باقی ماند.

ما می‌بایستی به نوبه خودمان از این فرهنگی فرهیخته و مجاهد انقلابی واقعی در طول ۳۰ سال گذشته طی مراسمی تجلیل می‌کردیم که مثل همهٔ کوتایی‌هایمان به فراموشی سپرده شد. دوران استانداری آقای فرهمند زاد دوران صبر ومجاهدت و تلاش خستگی ناپذیر و غربت نیرو‌های ارزشی در این استان بود که جناب فرهمندزاد امورات استان را به خوبی اداره می‌کرد.

او پس از حضور در تهران به تدریس و تعلیم پرداخت و معاونت آموزشی حضرت آیت الله مهدوی کنی را در دانشگاه امام صادق (ع) پذیرفت. رئیس آموزش و پرورش در مناطق ۶، ۱۲ و ۱۷ تهران شد، مدارس پیام (هفتگانه) را درتهران مدیریت می‌کرد رئیس جهاد مدرسه سازی وزارت آموزش و پرورش شد و عضو هیأت امناء و هیأت مدیره جامعه تعلیمات اسلامی باحدود ۵۰ موسسه آموزشی در سراسر کشور بود.

این فرهنگی و سیاست مدار متدین، انقلابی و بصیر سال‌ها با عضویت در حزب موتلفه اسلامی تهران درخدمت ولایت و رهبری بود؛ و تا آخرین لحظات حیات دراین راه باقی ماند. از خداوند متعال خواهان علو درجات برای آن یار سفر کرده و خادم مردم گیلان هستیم. روحش شاد.

۹۲/۳/۳۱ حسن کربلایی.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز