خبرگزاری کار ایران

معاون صنایع دستی گیلان:

عید نوروز در 80 نقطه گیلان نمایشگاه صنایع دستی برپا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۷۵۴۴

افتتاحیه این نمایشگاهها همزمان در رشت ساعت ده ونیم صبح شروع می شود/از جمله اهداف برپایی این نمایشگاه‌‌ها را ایجاد اشتغال و درآمدی برای هنرمندان بخش صنایع دستی و هنرهای سنتی گیلان است.

ایلنا-رشت: معاون امور صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از برپایی نمایشگاه صنایع دستی به مناسبت عید نوروز 92 از فردا تا پایان تعطیلات فروردین 92خبر داد و گفت: افتتاحیه این نمایشگاهها همزمان در رشت ساعت ده ونیم صبح شروع می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت نادر ذاکری امروز  در جریان غرفه آرائی نمایشگاه صنایع دستی این شهر با اشاره به نام گذاری امسال تحت عنوان «سال تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ایرانی»،اظهار کرد:بهمن ماه امسال و در دهه مبارک  فجر برای اولین بار جشنواره ای با عنوان« صدای عشایر»در سطح کشور و در تهران برگزار شد.

وی ادامه داد: خوش بختانه با همت همه هنرمندان عزیز حوزه های صنایع دستی و برنامه های آئینی و نمایشی گیلان، این استان توانست رتبه برتر این جشنواره مهم را کسب کند.

این مسئول،ابراز کرد: به همین مناسبت تصمیم گرفته شده است در نوروز 92،حداقل در 80 نقطه از استان گیلان مکان هایی را برای عرضه محصولات صنایع دستی،سوغات و غذاهای محلی برگزار و در تعدادی از شهرستانها چادر عشایری در کنار غرفه عرضه محصولات صنایع دستی برپا خواهد شد.

ذاکری، شهرستانهایی که در آن چادر عشایری بر پا خواهد شد را تالش، رضوانشهر و ماسال ذکر کرد و یاد آور شد: در سال جاری بر اساس آخرین آمار دریافتی، تعداد هنرمندان شناسایی شده بخش صنایع دستی گیلان،بالغ بر 13 هزار نفر شده است.

به گفته وی،هنرمندان بخش صنایع دستی گیلان به دو گروه تقسیم می شوند که تعدادی از آنان دارای توانایی برپایی نمایشگاه صنایع دستی را دارند ولی برخی نیز در حوزه مشاغل خانگی فعالیت می کنند و فقط تولید دارند.

معاون امور صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، متذکر شد: در نمایشگاه عید نوروز 92،افرادی شرکت خواهند کرد که پشتیبان باشند و پشتیبان شرکت ها و افرادی هستند که این توانایی را دارند که چندین هنرمند را تحت پوشش خود بگیرند و در نمایشگاهها عرضه محصولات داشته باشند.

ذاکری، تصریح کرد: در نمام شهرستانهای گیلان نمایشگاههای صنایع دستی،سوغات و غذاهای محلی در نوروز 2برپا خواهد شد و در آن همه هنرمندان شرکت خواهد کرد و تولیدات خود را به افراد فعال در غرفه ها جهت عرضه به مشتریان ارائه می دهند.

وی هدف از برگراری این نمایشگاه را این گونه بیان کرد مهمانانی که وارد استان گیلان می شوند به جای مشغول شدن به خرید محصولات خارجی و ماشینی نا مرغوب، با صنایع دستی و هنرهای سنتی اصیل این خطه دارای فرهنگ غنی و مردم خوب آن آشنا شوند.

این مسئول از اهداف دیگر برپایی این نمایشگاهها را ایجاد اشتغال و درآمدی برای هنرمندان بخش صنایع دستی و هنرهای سنتی گیلان ذکر کرد تا به بهانه نوروز بتوانند کسب درآمد کنند ولی چون خود آنان تولید کننده هستند بدون واسطه و سود اضافه نسبت به عرضه محصولات بپردازنند تا برای خریدار هم جنس ارزان تر باشد.

ذاکری،تاکید کرد: غرفه های نمایشگاههای صنایع دستی،سوغات و غذاهای محلی برای تمامی هنرمندان رایگان خواهد بود، ضمن این که از بخش های خصوصی هم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، برای راه اندازی غرفه ها استفاده کرده است.

وی ابراز کرد: باید به تدریج به سمتی حرکت کنیم که یک هنرمند بتواند به صورت مستقل یک بازارچه عرضه محصولات تولیدی خودش را بر پا کند تا روی پای خود بایستد.

معاون امور صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، در نمایشگاه های صنایع دستی هر شهرستانی سعی خواهد شد اولویت عرضه محصولات با تولیدات بومی منطقه باشد که در مناطق تالش،آستارا و رضوانشهر مرکز تولید گلیم است.

ذاکری در انزلی؛ اولویت عرضه محصولات صنایع دستی با تولیدات چوبی و حصیری، در آستانه اشرفیه (کارهای مروار)،لاهیجان(بامبو)، رودسر(البسه محلی،نمد وچادر شب) در سیاهکل و شفت(تولیدات سفال) و در رودبار (انواع بافتنی های سنتی) خواهد بود.

وی با تاکید بر این که در هر شهرستانی کلیه محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی کل گیلان نیز عرضه خواهد شد، این نمایشگاهها در تمام شهرستانها از سوی فرمان داران،شهرداران و مسئولان محلی و در سطح استان،استاندار و معاونین و هم چنین تمام مسئولان استانی مورد بازدید خواهند گرفت.

این مسئول در پایان اعلام کرد در کنار تمام این نمایشگاهها به نوبت سعی خواهیم کرد مراسم های بومی و محلی و موسیقی های منطقه را برگزار کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز