خبرگزاری کار ایران

نائب رئیس شورای شهر رشت:

اختصاص اعتبارات ملی برای آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی ضروری است

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۳۴

سالروز شهادت میرزا کوچک در تقویم رسمی کشور ثبت نشده است/ اقدامی برای ساخت یادمان دکتر حشمت صورت نگرفته است/ آرامگاه میرزا کوچک فاقد پارکینگ است.

ایلنا - رشت: نائب رئیس شورای اسلامی با ابراز ناخرسندی از عدم درج سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی حداقل با گذشت دو سال از پیگیری این پارلمان شهری، اختصاص اعتبارات مناسب ملی برای اجرای مجموعه آرامگاه این سردار بزرگ و روحانی بسیار ضروری دانست.

محمد حسن عاقل منش امروز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا در رشت فرا رسیدن 11 آذر ماه سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی بزرگمرد تاریخ ایران و گیلان را گرامی داشت و تسلیت گفت.

وی خاطر نشان کرد: 11 آذر ماه یاد آور دلاور مردی های سردار بزرگ نهضت جنگل است ولی باید برای ارج گذاری به شخصیت بزرگی همچون میرزای عزیز به ابعاد مختلف این روحانی نستوه،سترگ و مبارز پرداخته شود.

این مسئول یکی از اهداف قیام میرزا کوچک خان جنگلی را مقابله با متجاوزان و سردمداران حکومت وقت عنوان و تاکید کرد: باید تحلیل ها، مباحث و موضوعات مختلف امروزه مورد ارزیابی قرار بگیرد.

عاقل منش، ابراز کرد: خوشبختانه با کلام مقام معظم رهبری در سفر به گیلان بخش عمده ای از شخصیت میرزا کوچک خان جنگلی برای همگان روشن شد و معظم له فرمودند: میرزا مبارزی بود مشعل شد و با این مشعل شدن راه بسیاری از آزادگان را باز کرد و روشنایی بخشید.

وی تصریح کرد: نهضت میرزا به علت شخصیت او به عنوان الگوی بخشی از آزادی خواهان و مبارران راه آزادی شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت با ابراز ناخرسندی شدید از عدم درج سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی در تقویم رسمی کشور با گذشت دو سال از پیگیری این پارلمان شهری، اذعان داشت: متاسفانه تاکنون در سطح کلان به این مهم پرداخته نشده است.

عاقل منش، حداقل انتظار مردم گیلان از متولیان مرتبط کشور را درج نام این سردار بزرگ و نهضت جنگل در تقویم عنوان کرد و متذکر شد: برگزاری اولین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در 11 آذر ماه جاری توسط دفتر ریاست جمهوری جای خوشحالی دارد و گام بسیار موثری در زمینه معرفی این سردار و قیام جنگل است.

وی اظهار امیدواری کرد خروجی های این کنگره ملی به گونه ای باشد که بتواند روشنگر ابعاد ناگفته این نهضت و شخصیت میرزا به همگان علی الخصوص نسل جوان شود.

عضو دوره های دوم و سوم شورای اسلامی شهر رشت معتقد است: یکی از درس هایی که از میرزا می توان گرفت نه گفتن به ابرقدرتها زمان و دست نشانده های آنان و حتی حکومت های وقت داخلی بوده،که نشان از استقلال طلبی و شجاعت این دلاور مرد دارد.

به گفته عاقل منش، میرزا کوچک خان جنگلی به راحتی می توانست با یک سری موافقت ها و بده و بستان ها اهداف خود را کنار بگذارد اما چیزی که برای این روحانی بسیار حائز اهمیت بود، مردمداری، آزادی و استقلال طلبی برای مردم بود و به همین خاطر با ابرقدرتها و حکومت وقت  سر ناسازگاری داشت.

وی اظهار کرد: یکی از ویژگی های بارز میرزا کوچک خان جنگلی توجه ویژه به اسلام به عنوان مکتب مترقی و پیشرو بوده است که با استمداد از فرامین رسول مکرم اسلام، قرآن کریم و ائمه اطهار  توانست این فرامین را به عنوان منشور اصلی مبارزه خود قرار بدهد و از آنها تبعیت کنند.

این مسئول، بیان داشت: توجه ویژه به نماز، عبادات و خصوصیات اخلاقی و برخورد مناسب با زیر دستان از نکات بسیار شایسته زندگی میرزا کوچک خان جنگلی قلمداد می شود.

عاقل منش با اشاره به وجود سه مکان به یادگار مانده از قیام نهضت جنگل، افزود: این مکان ها آرامگاه دکتر حشمت در محله چله خانه، آرامگاه میرزا کوچک خان در سلیمانداراب و خانه و زادگاه وی در استادسرای این شهر است که می تواند برای انسان های آزاده محل تجدید میثاق و آشنایی با آرمان های میرزا و یارانش باشد.

وی با اشاره برگزاری مسابقه طراحی آرامگاه دکتر حشمت جنگلی یاور با وفای میرزا در سال گذشته توسط اداره کل میراث فرهنگی گیلان تاکید کرد: متاسفانه تاکنون در جهت اجرای آن اقدامی صورت نگرفته است و دست اندرکاران این اداره کل باید ارتباط خود را با شهرداری و شهر و نیز نمایندگان مجلس بیشتر کنند تا بتوان با همکاری یک فضای مناسبی فرهنگی فراهم کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت، تصریح کرد: در گذشته آرامگاه دکتر حشمت جنگلی در غربت قرار داشت که با همت شهرداری و شورای اسلامی فضا برای زیارت و مراجعه مردم مناسب شده است.

عاقل منش در پایان، اذعان داشت: امید است با برگزاری کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در آذر ماه جاری اعتبارات مناسب استانی و ملی   هر چه سریعتر برای احداث مکان های فرهنگی در جوار آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی و تملک زمین های اطراف برای پارکینگ بازدیدکنندگان اختصاص یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز