خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

از جشن پاکسازی مین تا هشدار کارشناسان کرمانشاه

asdasd
کد خبر : ۴۵۶۶۱

جشن پاکسازی مناطق آلوده به مین استان کرمانشاه هفته گذشته با حضور احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در کرمانشاه برگزار شد.

ادعای پاکسازی میادین مین استان در حالی بیان می‌شود که دادوش هاشمی استاندار کرمانشاه نیز تنها آن را در بخش عمومی و اصلی عنوان می‌کند و احتمال وجود پراکنده مین در برخی از نقاط استان را منتفی ندانسته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، در همین حال یک کار‌شناس برجسته مین زدایی کشور به ایلنا گفت: این را باید دانست شرایط جغرافیایی مناطق، نوع می‌ن‌ها، ارتفاعات و جریان آب همواره ادعای صد در صدی پاکسازی را با چالش همراه می‌کند. بسیاری از می‌ن‌ها بدلیل جریان آب طی سالیان جابجا می‌شوند و پس از پوشیده شدن با خاک و سربرآوردن از آن در کمین گرفتن جان انسان‌ها هستند.

وی افزود: اکثر مرز ایران با عراق در غرب کشور کوهستانی است و ارتفاعات همراه با شیب آن‌ها می‌ن‌ها را به کمک جریان آب حاصل از بارندگی زمستانی بخصوص از دل شیار‌ها عبور داده و با کمینه و بیشترینه‌ای در زیر خاک دشت‌ها و زمین‌های هموار مدفون کرده و کار پاکسازی تام و تمام را عملا با مشکل مواجه می‌کند.

این کار‌شناس با تأکید بر این نکته که عمر مین در مناطق سردسیر بیش از مناطق گرمسیری است و پاکسازی را نباید تنها به مین خلاصه کرد افزود: مناطق گلوله خور را نباید فراموش کنیم. این مناطق خارج از میدان مین و میان نیروهای خودی و دشمن قرار داشته که شامل سنگر‌ها و خاکریز‌ها می‌شوند و مملو از گلوله‌ها و ضایعات جنگی عمل نکرده هستند.

از سوی دیگر نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی جشن پاکسازی را با تردید می‌نگرند.

فتح الله حسینی نماینده سرپلذهاب؛ قصرشیرین و گیلانغرب در گفتگو با ایلنا می‌گوید: با توجه به اینکه بسیاری از روستاهای استان در منطقه آق داغ و بازی دراز پاکسازی نشده، لذا در هر کجا اتفاقی بیافتد وزیر دفاع مقصر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن درخواست از وزیر برای تجدید نظر در این باره می‌گوید: وزرای دفاع و کشور صادقانه سخن بگویند.

همچنین سیدسعید حیدری طیب نماینده کرمانشاه در مجلس و عضو کمیسیون عمران در تذکری به وزیر کشور و وزیر دفاع گفت که این آقایان مدعی شدند تمامی اراضی و میادین مین استان کرمانشاه پاکسازی شده است در صورتی که حوزه‌های مرزی این استان همچنان آلوده به مین است و اگر برای یک نفر اتفاقی رخ بدهد این عزیزان باید پاسخگو باشند.

شایان ذکر است در طول سال‌های پس از پایان جنگ گروه‌های موسوم به مین زدایی به پاکسازی میادین مین بجای مانده از آن دوران پرداخته‌اند، تاکنون تعداد زیادی از نیروهای مین زدا، عشایر و نیروهای مردمی به سبب برخورد با این مواد شهید یا مجروح و جانباز شده‌اند.

گزارش: فرزاد پورمرادی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز