خبرگزاری کار ایران

مراکز عرضه شیر خام در كرمان سامان‌دهی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۷۰

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از اجرای طرح ساماندهی عرضه شیرخام در این استان خبر داد.

ایلنا: دهقانی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: به دلیل فسادپذیری بالای شیر می بایست بر تمام مراحل تولید، حمل و عرضه شیر نظارت کامل صورت پذیرد.

به گزارش ایلنا از كرمان، وی افزود: با اجرای برنامه‌های آموزشی برای دامداران و آموزش مواردی چون ضوابط بهداشتی مراکز پرورش دام، راههای پیشگیری از انواع بیماریها و ضوابط و شرایط بهداشتی نگهداری و حمل شیر اولین گام در راستای تامین سلامت شیر در مرحله تولید را برمی‌دارد.

وی عنوان کرد: انجام اقدامات پیشگرانه و مبارزه‌ای مانند تلقیح بیش از 9 میلیون دوز انواع واکسن‌ها به دامها در طول سال، پایش دامداریها از لحاظ انواع بیماریها ازجمله بیماریهای مشترک بین انسان و دام مانند سل و برسلوز(تب مالت) و نظارت بر شرایط بهداشتی دامداریهای تحت پوشش از جمله اقدامات این اداره کل در راستای تامین سلامت شیر خام تولیدی می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه حمل شیرخام نیز بایستی تحت نظارت دامپزشکی صورت پذیرد، گفت: اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اختصاص کد و دفترچه بهداشتی به خودروهای حمل شیر خام، بر حمل این فراورده خام دامی نظارت می‌نماید.

دهقانی بیان نمود: حمل شیر خام می‌بایست توسط خودروهای دارای تانکر استیل دو جداره صورت گیرد.

وی افزود: ارائه گواهی بهداشتی قرنطینه ایی و تائیدیه دامپزشکی هنگام حمل شیر خام به مراکز عرضه و کارخانه ها الزامی می باشد.

وی با بیان اینکه عرضه خام دارای مخاطرات زیادی می باشد و بایستی ضوابط بهداشتی دقیقی در عرضه آن صورت گیرد، ابراز داشت: با توجه به شرایط فرهنگی استان کرمان و تقاضای مردم برای شیر خام، سعی در تامین شرایط بهداشتی قابل قبول در مراکز عرضه شیرخام داریم.

وی یادآورشد: برای این منظور شرایط و ضوابط بهداشتی مراکز عرضه شیر خام در پنج سرفصل و 25 بند توسط این اداره کل تهیه و به کلیه شهرستانها جهت اجراء ابلاغ شده است.

وی اظهار داشت: رعایت نظافت و بهداشت، وجود تهویه و نور کافی، قابل شستشو و ضدعفونی بودن سطوح، نگهداری شیر در دمای 4-0 درجه سانتیگراد و وجود سیستم فاضلاب مناسب ازجمله مهمترین ویژگی‌های ساختاری تعریف شده برای این مراکز هستند.

وی تصریح نمود: وجود شیر سردکن سالم، تمیز و بدون پوسیدگی و قابل شستشو، استیل بودن کلیه مخازن،ظروف، تجهیزات و لوله‌های انتقال شیر و وجود دماسنج مناسب بر روی مخازن شیر نیز از مهمترین شرایط تعیین شده برای مراکز عرضه شیرخام است.

دهقانی با بیان اینکه سطح بهداشتی دامداری‌های تامین کننده شیر مراکز عرضه در بهداشت و سلامت شیرخام بسیار موثر است، گفت: مراکز عرضه شیرخام بایستی شیر مورد نیاز را فقط از دامداری‌های واجد شرایط و تحت پوشش خدمات و نظارت‌های دامپزشکی تهیه نمایند.

وی افزود: درج عناوینی چون "قبل از مصرف جوشانده شود" و یا شعارهای بهداشتی مورد تایید دامپزشکی، در محل ورودی و جلوی دید مشتری برای مراکز عرضه شیرخام الزامی است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان عنوان نمود: شستشو و ضدعفونی مرکز عرضه شیرخام و سایر قسمتهای مرتبط بایستی در پایان روز و پس از اتمام عملیات تخلیه شیرخام صورت گیرد.

وی گفت: کلیه افراد شاغل در این مراکز باید کارت سلامت و لباس کار مناسب مورد تائید شبکه بهداشت را داشته باشند.

دهقانی با بیان اینکه این اقدامات در واقع تلاش در جهت کاهش مخاطرات احتمالی ناشی از عرضه و مصرف شیرخام است،  تاکید نمود: توصیه می‌کنیم مردم از شیر و فراوردهای لبنی پاستوریزه مجاز استفاده نمایند.

وی در پایان گفت: از مردم عزیز درخواست داریم در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مراکز عرضه مراتب را از طریق شماره تلفن چهار رقمی 1512(0341) و شماره پیامک 3000231512 و همچنین شماره تلفن شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه به دامپزشکی اطلاع دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز