خبرگزاری کار ایران

در كرمان؛

یك میلیون راس دام سبک علیه بیماری تب مالت واکسیناسیون شد

کد خبر : ۱۲۷۰۳

اجرای این طرح با هزینه‌ای بالغ بر یك میلیارد و 300 میلیون ریال و به صورت کاملاً رایگان برای دامدارن صورت پذیرفته است.

ایلنا - كرمان: اجرای این طرح با هزینه ایی بالغ بر یك میلیارد و 300 میلیون ریال و به صورت کاملاً رایگان برای دامدارن صورت پذیرفته است.

به گزارش ایلنا، رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از اتمام طرح واکسیناسیون دامهای سبک بر علیه بیماری بروسلوز در استان کرمان خبر داد.

دکتر الهام پور محسنی نسب گفت: بروسلوز (تب مالت) به دلیل آثار اقتصادی در دامداریها و آثار اقتصادی و روانی طولانی مدت در جامعه انسانی مهمترین بیماری مشترک بین انسانی و دام است.

وی با اشاره به اهمیت رونق صنعت دامپروری در ایجاد اشتغال و تامین امنیت غذایی گفت: یکی از عوارض اقتصادی بیماری بروسلوز سقط جنین است که می تواند موجب کاهش توجیه اقتصادی دامپروری شود.

وی در مورد درمان این بیماری در انسان عنوان کرد: بیماری بروسلوز(تب مالت) از جمله بیماریهای مقاوم به درمان است به گونه ایی که درمان این بیماری بسیار طولانی مدت و دارای هزینهای گزاف درمانی وروانی برای جامعه و فرد است.

وی بیان داشت: هزینه های از کار افتادگی یک فرد به مدت طولانی و هزینه های ناشی از پرستاری سایر اعضاء خانوده از فرد بیمار جزء مهمترین دلایل اهمیت این بیماری است.

وی با اشاره به اهمیت دامهای سبک در انتقال بیماری تب مالت به دلیل تماس بیشتر این دامها با دامدار و اعضاء خانواده آنها اظهار داشت: طرح واکسیناسیون دامهای سبک بر علیه بیماری برسلوز از شهریور ماه آغاز و تاکنون 1 میلیون 303 هزار و 817 راس گوسفندو بز. واکسینه شدند.

پورمحسنی ادامه داد: در کلیه مراحل اجرای این طرح نظارت لازم از سوی بخش دولتی دامپزشکی بر اکیپهای واکسیناتور بخش خصوصی جهت اجرای بهینه و مطلوب طرح صورت پذیرفته است.

وی در پایان از مردم شریف استان درخواست كرد: فقط شیر و محصولات لبنی پاستوریزه مصرف نمایند و از مصرف بستنی های غیر پاستوریزه و سنتی بپرهیزند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز