کد خبر: 588 A

هنرمند مریوانی در گفتگو با ایلنا:

ایلنا: بنده در جامعه‌ای زندگی می‌کنم که دغدغه‌های زیادی دارد و من هنرمند در قبال این اصل موظفم که مسئول باشم و دغدغه‌ها و مسایل و مشکلات جامعه‌ ام را در قالب تئاتر انعکاس دهم.

مریوان - ایلنا؛ دو نمایش «دجال هزاره سوم» و «پس مانده‌ها» به نویسندگی و کارگردانی عزیز زادسر، «پنجمین اثر گروه اهورا» از شنبه ۲۱ مرداد تا ۲۸ مرداد ماه سال جاری به مدت ۸ روز در سطح شهر و دریاچه زریوار مریوان به اجرای عموم درآمد.

ما نیز در حاشیه اجرای این نمایش‌ها گفت‌و‌گویی اختصاصی با این هنرمند جوان مریوانی داشتیم:

*ضمن تشکر از فرصتی که در اختیارمان قرار دادید لطفا بیوگرافی مختصری ازخودتان بفرمایید؟

بنده عزیز زادسر ۳۶ساله متولد شهرستان مریوان هستم، عمده فعالیتم در تئا‌تر «نویسندگی، کارگردانی و بازیگری» است که از سال ۱۳۷۳ تاکنون در این عرصه فعالیت دارم.

*چه چیزی در هنر تئا‌تر باعث شد تا شما جذب این کارشوید؟

به خاطر دارم که در دوران مدرسه گروه تئا‌تر داشتیم وهر کس که بهتر بازی می‌کرد می‌توانست به گروه ملحق شود؛ بنده نیز از‌‌ همان زمان، شروع به آموختن کردم و این را نیز بگویم که در دوران مدرسه علاقه عجیبی به تئا‌تر داشتم، تا اینکه در دوران دبیرستان برنامه‌ای در دبیرستان طالقانی برگزار شد و بنده به عنوان بازیگر آن برنامه انتخاب و نمایش را اجرا کردم، و از آن پس بود که با دوستان و هنرمندان مریوانی تصمیم گرفتیم انجمن نمایشی را در این شهرستان تشکیل دهیم.

*جنابعالی جایگاه و وضعیت تئا‌تر را در استان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تئا‌تر در کردستان پیشینه قدیمی دارد، اما بدون تعارف بنده وضعیت تئا‌تر امروز کردستان را نمی‌پسندم.

ما در استان پتانسیل‌های بسیارخوبی در بخش هنرهای نمایشی داریم اما متاسفانه هنوزجایگاه این هنر مشخص نشده است و نقاط ابهامی دارد که اکثرعلاقمندان آماتور درزمان رشدشان کندکارمی شوند. البته به طورطبیعی بخشی از این مشکل متوجه متولیان ومسئولان است که حمایتهای مالی ومعنوی را از هنرمند آماتور در زمان رشدشان دریغ می‌کنند.

متآسفانه جشنواره‌ها باعث شده‌اند که تئا‌تر آنجایگاه اصلی خود را از دست بدهد و کمتر گروه‌ها به فکر اجرای عمومی باشند که البته تقصیری ندارند زیرا در اجرای عمومی هیچگونه حمایتی مالی صورت نمی‌گیرد.

به عنوان مثال گروه ما در سال جاری ۵ کار را به اجرای عموم در آورده اما متاسفانه از سوی هیچ ارگانی هیچگونه کمک مالی دریافت نکرده است.

مسئولان ارشد استان به گروه تئا‌تر اهورای مریوان و برخی گروه‌های دیگر در استان توجهی ندارند که این مدیریت ضعیف وجانب دارانه تئا‌تر استان باعث شده خیلی از گروه‌ها منزوی شوند.

بنده انتظار داشتم که در نشست‌های هنرمندان تئاتری با مدیران ارشد در مرکز استان از گروه ما نیز دعوت می‌شد، اما متاسفانه در بسیاری از موارد گروه ما از نشست‌ها و برخی موارد دیگر بی‌اطلاع است.

*آیا برای حفظ و ارتقاء جایگاه هنر تئا‌تر در استان پیشنهادی دارید؟

تئا‌تر کردستان با زیبایی وغنی بودن خود توانسته استقبال پرشوری در کشور و جهان داشته باشد پس ما وظیفه داریم که در حفظ وارتقای آن بیشترتلاش کنیم وبرای حفظ اینجایگاه ازمسئولین خواستاریم که با دادن امکانات وتسهیلات، این رشته را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

همچنین مشارکت گروه‌ها در مدیریت تئا‌تر استان از طریق انتخاب نه انتصاب، جلسات مستمر آسیب‌شناسی تئا‌تر استان، برنامه ریزی کوتاه مدت ودراز مدت و حمایت مادی و معنوی اداره کل از این مهم، موجب حفظ اینجایگاه می‌شود.

*جنابعالی نگاه مسئولین و رسانه‌های گروهی به این قضیه راچگونه می‌بینید؟

متأسفانه همه نگاه‌ها به جشنواره‌ها معطوف شده و تئا‌تر هدف اصلی را که‌‌ همان اجرای عمومی است، فراموش کرده و مسولین نیز از اجرای عمومی حمایت نمی‌کنند.

بنده دراستان‌های دیگر بحث اهتمام و توجه مسئولین فرهنگی و حتی عموم مردم به اجراهای عمومی را جدی‌تر از استان کردستان می‌بینم چرا که تداوم اجراهای عمومی، مهم‌ترین اصل در پیشرفت تئا‌تر است.

رسانه‌های نوشتاری و دیداری استان نیز نسبت به سایر مناطق دیگر کشور کمتر به بحث تئا‌تر در کردستان اهتمام دارند که امیدواریم باهمکاری رسانه‌های جمعی استان این خلاء پر شود.

*چه تفاوتهایی میان هنرتئا‌تر در ایران با کشورهای پیشرفته وجود دارد؟

در کشورهای پیشرفته هم مردم و هم مسئولان اهمیت تئا‌تر را درک کرده وآن را از ضروریات زندگی می‌دانند.

در کشورهای پیشرفته هنرمند از نظر مادی تامین است و تنها هدفش ارتقا هنرش است اما در ایران هنرمند به فکر این است که چطور می‌تواند اثرش را به فروش برساند!

بدون تعارف متأسفانه در ایران یا به زور دنبال تئا‌تر می‌رویم یا به زور تئا‌تر را به دنبال خودمان یدک می‌کشیم!

*چه پیشنهاد و توصیه‌ای برای متولیان وعلاقمندان هنری استان جهت پویایی این هنردارید؟

مسئولین بی‌دغدغه حرکت کنند و از کار حمایت کنند (حمایتی هدفمند) و این حمایت برای ارج نهادن به خود هنر باشد.

هنرمندان نیزتحت تاثیرشرایط بازار قرار نگیرند و با تلاش و پشتکارخود این اصالت ملی راحفظ و برای ارتقاء آن بکوشند.

اهمیت به این هنر والی برنامه ریزی کوتاه مدت و دراز مدت دخالت دادن همه گروه‌ها در سطح مدیریت تئا‌تر و حمایت مادی از گروه‌ها جهت اجرای عمومی است.

*آیا اساسا و متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه، هنر تئا‌تر نیاز به باز تعریف دارد؟

قاعدتأ هر چیزی در این دنیا روز به روز مطابق پیشرفت دنیا از هر لحاظ نیاز به تغییر و وفق دادن خود با شرایط نو را دارد و تئاترم از این قاعده مثتثنی نیست ونیاز به تغییر و باز تعریف دارد.

*باتوجه به اینکه اکثر آثارتان در زمینه اجتماعی است بفرمایید که ارزیابی شما درباره تئاتراجتماعی دراستان وبلاخص مریوان چیست؟

بنده در جامعه‌ای زندگی می‌کنم که دغدغه‌های زیادی دارد و من هنرمند در قبال این اصل موظفم که مسئول باشم و دغدغه‌ها و مسایل و مشکلات جامعه‌ام را در قالب تئا‌تر انعکاس دهم؛ که در اصل هدف بنده و گرو ه اهورا انعکاس این مهم است و‌ای کاش همه گروه‌ها نیز این هدف مقدس و والی را سر لوحه کار خود قرار می‌دادند.

به طورکلی از نظر من تئا‌تر در جامعه باعث فرهنگ سازی می‌شود و تاثیر فوق‌العاده‌ای در جامعه دارد و ازطریق نمایش این امکان فراهم می‌شود تا خیلی از مفاهیم و موضوعات را به مردم آموزش دهیم.

*به نظرشما آیا کلاس‌ها وآموزشگاه‌های فعلی می‌توانند نیازعلاقمندان به هنر تئا‌تر را دراستان تامین کند؟

اکثر هنرمندان استان از طریق تجربه این هنر را دنبال کرده‌اند وتا جایی که بنده اطلاع دارم کلاس‌ها و آموزشگاه‌ها یی که این هنر را تدریس کنند یا بسیار اندکند یا نیستند.

در مریوان که هیچگونه کلاس وآموزشگاهی نیست اما‌ای کاش مسولین شرایطی را فراهم آورند که در همه شهرهای استان به طور مستمرنه مقطعی کارگاه‌ها و کلاسهایی با تدریس اساتید نامدار برگزار کنند؛ امیدواریم مسئولین ونمایندگان کردستان این نیاز را جدی بگیرند و پیگیری نمایند.

*تا چه اندازه تجربیات چند ساله خودتان را دراختیارعلاقمندان قرار می‌دهید؟

بنده وظیفه خود می‌دانم که به هنر نمایش و هنرمندان آن درحد وسع و توانایی‌ام ادای دین کنم.

درشهرستان مریوان و در گروه ما هر تازه واردی که آمده بنده و دیگر دوستان تجربیات خودمان را نسبت به تمایل تازه وارد در اختیارش گذاشته‌ایم.

*آثارتان راچگونه ارزیابی می‌کنید؟

بنده در حد وسع و تواناییم سعی کرده‌ام که آثارم را بدون کم و کاست به نمایش بگذارم، اما قاعدتأ آثار بنده نیز همانند هسایر آثار قابل نقد وبررسی است.

*تاکنون چه مقام و یا رتبه‌ای را کسب کرده‌اید؟

در یادواره‌ها وجشنواره‌ها ی زیادی شرکت کرده‌ام وبهترین مقامم اجرای عمومی و رضایت مخاطبم در مریوان و سروآباد و روستا‌های این دو شهر بوده، وهمچنین حضور در ششمین جشنواره بین المللی تئا‌تر خیابانی مریوان و کارگردانی سوم این جشنواره، حضور در سی امین جشنواره تئا‌تر فجر، تقدیر استانی جشن اردیبهشت تئا‌تر ایران ۹۱ و....

*چه برنامه‌ای برای تئا‌تر در سال آینده دارید؟

چند موضوع و طرح هست که رویشان تحقیق می‌کنم انشالله آماده شد به اجرای عموم خواهم گذاشت.

*ارتباط شما با سایررشته‌های هنری چگونه است؟

هنر نمایش هنری است که تمام هنر‌ها ازجمله موسیقی، نقاشی، طراحی و گرافیک و... در آن دخیل هستن پس می‌توان گفت ارتباطی تنگا تنگ و وابسطه به هم دارند.

*وسخن آخر......؟
یکی از نیازهای حوزه نمایش در بهره‌مند شدن از تئا‌تر و فرهنگ تئاتری، جدی گرفتن اجراهای عمومی آن است. اجرای عمومی هم نقش آموزشی دارد و هم نقش تربیتی و هم به ارتقا تئاترکمک می‌کند. بنابراین نقش مهمی در فرهنگ سازی فرهنگ جامعه دارد، مشروط بر اینکه این اجراهای عمومی از جدیت بیشتر و امکانات بیشتری برخوردار باشد.

امیدواریم مسئولان ارشد و متولیان امر به تئا‌تر که مادر هنرهای نمایشی است، اهمیت بیشتری بدهند و آن را جدی بگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر