خبرگزاری کار ایران

در دیدار با وزیر نیرو انجام شد؛

تأکید نماینده مریوان بر تسریع در اجرای طرح‌های آبی منطقه

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۸۷

علیرغم پیشرفت فیزیكی 100 درصدی سد گاران،متاسفانه هنوز اقدامی برای آبگیری آن صورت نگرفته است/ عملیات شهر جدید چناره در هاله ای از ابهام است.

نماینده مردم شهرستانهای مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی، طی دیداری با نامجو وزیر نیرو، خواستار تسریع در اجرای طرح‌های آبی منطقه شد.

به گزارش ایلنا، امید كریمیان در این دیدار و در ادامه پیگیریهای خود برای توسعه برق و آب شهرستانهای مریوان و سروآباد، خواستار اندیشیدن چاره ای برای قبل از آبگیری سد داریان در این منطقه شد و گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته، تراز آبنمای چشمه بل ۷۱۷ متر از سطح دریای آزاد و تراز نرمال سطح آب مخزن سد داریان برابر 826 متر است.

وی تصریح کرد: با این وجود چنانچه دریاچه سد داریان پر باشد، کانی بل در زیر ستونی از آب به ارتفاع ۱۰۹ متر مدفون خواهد شد و در مواقع سیلابی که  تراز آب به 839 برسد، چشمه بل در زیر ستون از آبی به ارتفاع 122 متر برای همیشه مدفون می شود.

كریمیان افزود: باتوجه به غرقاب شدن زیرساختهای روستاهای واقع در حریم سد داریان ازجمله راههای روستایی روار، اسپریز، ناو، عباس آباد و  ورگه ویر ضروری است در زمینه احداث راههای جایگزین اقدام شود و همچنین رعایت عدالت و انصاف در پرداخت خسارات تملك اراضی زراعی، باغی و مسكونی اهالی روستاهای واقع در حریم سد انجام گیرد.

نماینده مریوان در مجلس ادامه داد: علیرغم پیشرفت فیزیكی 100 درصدی سد گاران، متاسفانه هنوز اقدامی برای آبگیری  آن صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: باتوجه به اینكه در چشم انداز سد، تأمین سالانه 28 میلیون متر مكعب آب شرب شهر مریوان ترسیم شده، اما با این وجود هنوز احداث تصفیه خانه برای تصفیه آب انجام نشده است.

کریمیان  در ادامه ابراز داشت: سد بلبر با 244 میلیون مترمکعب یکی از بزرگ‌ترین سدهای استان خواهد بود كه به منظور تولید انرژی برق و تامین آب کشاورزی زمین‌های زراعی این منطقه ساخته می شود ولی متأسفانه پس از سالیان متمادی وتكمیل مطالعات لازم و اخذ كمیسیون ماده 215 قانون برنامه پنجم، هنوزعملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

وی در این دیدار علاوه بر طرح مشکلات کلان منطقه در حوزه آب، برخی از مشکلات حوزه‌های انتخابیه خود را نیز مطرح کرد و گفت: عملیات شهر جدید چناره در هاله ای از ابهام است و باتوجه به تخلیه اهالی و ادارات دولتی در محل قبلی و مركزیت شهر چناره به عنوان مركز بخش متقاضیان، احداث بنای مسكونی و اداری با مشكل تحویل زمین مواجه هستند.

عضو فراکسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: همچنین باتوجه به غرقاب شده بخشی از راه اصلی و بین شهری مریوان - سقز متأسفانه جاده جایگزین هم دارای پیشرفت فیزیكی ضعیفی است.

كریمیان در پایان بر توجه وی‍ژه وزارت نیرو به دریاچه زریبار به عنوان نگین كردستان و قطب گردشگری استان كه جزو مصوبات دور اول سفر دولت به استان كردستان نیز است تأكید کرد و خواستار تخصیص اعتبارات ویژه و جهشی به منظور تكمیل و به بهره برداری رسیدن جمع آوری و انتقال فاضلاب روستاهای حاشیه دریاچه شد.

گفتنی است در این جلسه علیرضا شهبازی استاندار كردستان و سالار مرادی نماینده مردم شهرستانهای سنندج، كامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز