خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن گیاهان دارویی شمال غرب استان اصفهان:

باید زنگ تحقیقاتی و میدانی شاتوت در کشور به صدا در بیاید

asdasd
کد خبر : ۹۹۱۱۷

انجمن گیاهان دارویی شمال غرب استان اصفهان طرحی را در دست تحقیق و پژوهش دارد که بتواند به ژنتیک و هورمون‌های بند شاتوت دست یابد تا میوه این درخت به صورت یکنواخت برسد، هزینه کمتری بابت برداشت پرداخت و قابلیت انبارداری را پیدا کند.

ایلنا: رئیس انجمن گیاهان دارویی شمال غرب استان اصفهان گفت: انجمن گیاهان دارویی شمال غرب استان اصفهان طرحی را در دست تحقیق و پژوهش دارد که بتواند به ژنتیک و هورمون‌های بند شاتوت دست یابد تا میوه این درخت به صورت یکنواخت برسد، هزینه کمتری بابت برداشت پرداخت و قابلیت انبارداری را پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان «حجت‌الاسلام علیرضا قاسمی» در حاشیه برگزاری اولین همایش علمی تخصصی شاتوت در شهر برزک در گفتگو با خبرنگار ایلنا در کاشان با اعلام این مطلب گفت: در راستای اهداف انجمن می‌خواهیم بستری را برای تحقیق و پژوهش در بخش کشاورزی و گیاهان دارویی ایجاد کنیم تا از این فرصت‌ها به صورت بهینه استفاده شود.

وی اجرای اقتصاد مقاومتی را یکی از اهداف این انجمن عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم کشاورزی پایدار و خانواده سالم داشته باشیم و چرخه اقتصادی رونق داشته باشد باید برای گیاهان دارویی اهمیت ویژه قائل شویم.

قاسمی برگزاری اولین همایش علمی تخصصی شاتوت در شهر برزک را یکی از اهداف شناساندن گیاهان دارویی ذکر کرد و گفت: شاتوت شاه بیت سلامت و اقتدار کشورمان است.

رئیس انجمن گیاهان دارویی شمال غرب استان اصفهان به ۱۲ مورد از خواص درمانی میوه شاتوت اشاره کرد و گفت: شاتوت به خاطر خواص ویژه‌ای که دارد در درمان و بهبود سرطان‌ها و گروه بسیاری از بیماران صعب‌اعلاج‌ها خصوصآ کبد و حافظه تاثیر به‌سزایی دارد.

وی به وجود مواد آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد ویروسی و توانایی تغییر ژن در میوه شاتوت اشاره کرد و گفت: رنگ طبیعی شاتوت می‌تواند جایگزین تمام مواد رنگ‌های افزودنی سنتزی و شیمیایی شود.

وی منطقه کاشان خصوصا شهر برزک را به خاطر اقلیم طبیعی و کیفیت هوایی که دارد را بهترین مکان برای پرورش میوه شاتوت عنوان کرد و گفت: کاشت و برداشت شاتوت در برزک به دلیل کیفیت آب، ارتفاع بالا از سطح دریا و اقلیم، ضمن اینکه مقرون به صرفه است، از نظر کیفیت، کمیت نیز جوابگوی صادرات است.

حجت الاسلام قاسمی وجود بزرگ‌ترین باغ ۴۰۰ هکتاری مکانیزه گل محمدی خاورمیانه در شهر برزک را به خاطر اقلیم آب هوایی این شهر عنوان کرد و گفت: این انجمن طرحی را در دست تحقیق و پژوهش دارد تا بتواند نسبت به ژنتیک و هورمون‌های بند شاتوت دست یابد تا میوه این درخت به صورت یکنواخت برسد، هزینه کمتری بابت برداشت پرداخت و قابلیت انبارداری را پیدا کند.

وی میوه شاتوت را یک میوه مظلوم و فراموش شده در کشورمان دانست و گفت: انجمن گیاهان دارویی شمال غرب استان اصفهان درصدد این است که بتواند به تاثیرگذاری این میوه ارزشمند کمک بیشتری بکند.

رئیس انجمن گیاهان دارویی شمال غرب استان اصفهان تحقیق در زمینه بیماری‌های میوه شاتوت به خصوص شکفتگی، قارچ و سفیدک را مهم‌ترین اهداف این انجمن درجهت احیا و توسعه این میوه ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه درخت شاتوت از نظر علمی با مصرف کمترین منابع آبی بیشترین خواص را دارد باید زنگ تحقیقاتی و میدانی شاتوت را در کشور به صدا در بیاوریم.

وی به برگزاری اولین همایش ملی شاه توت در مردادماه ۱۳۹۳ در شهر برزک اشاره کرد و گفت: فرآوری، نگهداری و فیزیولوژی پس از برداشت، فرصت‌های سرمایه گذاری و اشتغالزایی، تولید محصولات ارگانیگ، دانش بومی و آفات و بیماری‌های شاتوت مهم‌ترین محور این همایش خواهد بود.

شایان ذکر است اولین همایش علمی تخصصی شاتوت با حضور معاون حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان، رئیس انجمن گیاهان دارویی شمال غرب استان اصفهان، رئیس جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولین شهرستان کاشان، باغداران و کشاورزان برزک پیش از ظهر جمعه اول شهریورماه سال جاری در دانشگاه پیام نور شهر برزک برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز