خبرگزاری کار ایران

مشاوران مرکز مشاوره آموزش و پرورش کاشان:

دانش آموزان، باید براساس علاقه و توان علمی خود، انتخاب رشته کنند

کد خبر : ۹۴۴۷۱

دانش آموزان، باید براساس علاقه و توان علمی خود، انتخاب رشته کنند، زیرا، توانایی فردی انگیزه خوبی برای موفقیت در همه مراحل زندگی، ازجمله در امر تحصیل است.

ایلنا: یک کار‌شناس ارشد مشاوره گفت: دانش آموزان، باید براساس علاقه و توان علمی خود، انتخاب رشته کنند زیرا، توانایی فردی انگیزه خوبی برای موفقیت در همه مراحل زندگی، از جمله در امر تحصیل است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان «حمیدرضا کوچکی» در همایش «انتخاب بر‌تر» در کانون الزهرای کاشان افزود: اگر داوطلبی در رشته خاصی توانایی یا استعداد داشته باشد، دلیل خوبی برای تعیین آن رشته دارد.

به گفته وی، داوطلبان ورود به مراکز آموزش عالی می‌توانند رشته‌های دانشگاهی خود را با ترکیب عواملی مثل علاقه فردی، شرایط اجتماعی و اقتصادی انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: دانش آموزان در نظر داشته باشند که انتخاب رشته، شرایط شغلی، وضعیت اجتماعی، اقتصادی و همه جوانب زندگی آن‌ها را که بعد از فارغ التحصیلی خواهند داشت و انتظاراتی را که از خود دارند، مشخص می‌کند.

وی تصریح کرد: بیشتر داوطلبان شناخت کافی در مورد شرایط تحصیلی، طول مدت تحصیل و توانمندی خود برای تحصیل در این رشته ندارند و اگر هم در این رشته پذیرفته شوند، بعد از مدتی که به واقعیت‌های این رشته آگاه شدند، دلسرد و نا‌امید می‌شوند.

یکی دیگر از کار‌شناسان مرکز مشاوره آموزش و پرورش کاشان گفت: انتخاب شهر محل تحصیل برای داوطلبان ورود به مراکز آموزش عالی از اهمیت زیادی برخوردار است اما مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

«اعظم نیک نفس» افزود: برخی داوطلبان برای قبول شدن در دانشگاه، شهری غیر از محل سکونت خود را به عنوان شهر محل تحصیل انتخاب می‌کنند، ولی پس از پذیرش در شهر انتخابی، با مشکلاتی بر خورد می‌کنند که قبلاً تصور آن را نکرده‌اند.

به گفته وی، داوطلبان، از اهمیت زندگی در شهری دیگر، مطلع نیستند، اما هزینه‌های رفت و آمد، اقامت در خوابگاه یا پیدا کردن محل سکونت، اختلاف فرهنگی بین دو شهر، جدا شدن از خانواده و به تنهایی زندگی کردن و موارد مشابه آن، از جمله مشکلاتی است، که نباید از نظر دور داشت.

یک مشاور برنامه ریزی تحصیلی گفت: آشنایی داوطلبان با فرآیند صحیح انتخاب رشته تحصیلی با توجه به تغییر و تحولات قوانین، مراکز دانشگاهی و رشته‌های تحصیلی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

«مصطفی رحیمی» افزود: انتخاب رشته، یک فرآیند است که از سال اول دبیرستان شروع می‌شود که مرحله آخر آن، آزمون و تعیین رشته دانشگاهی است.

به گفته وی، نرم افزارهای رایانه‌ای، ملاک معتبری برای انتخاب رشته دانشگاهی نیست و نمره‌های آزمون، رتبه‌های کارنامه و علاقه و توان علمی داوطلب، موفقیت او را تعیین می‌کند.

وی اظهار داشت: نرم افزارهای رایانه‌ای، با توجه به قوانین و معیارهای سال قبل طراحی می‌شود در حالی که، ممکن است که ملاک‌هایی مثل، رشته‌های تحصیلی و مراکز دانشگاهی، دچار تغیر و تنوع شود که در این نرم افزارهای لحاظ نشده است.

رییس مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی مدیریت آموزش و پرورش کاشان گفت: همایش «انتخاب بر‌تر» به منظور راهنمایی و آشنایی دانش آموزان کاشانی با انتخاب رشته‌های دانشگاهی در کانون الزهرا برگزار شد.

«حسین عنایتی» افزود: پایگاه انتخاب رشته آزمون سراسری مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی مدیریت آموزش و پرورش کاشان از روزهای نهم تا ۲۲ مرداد در این مرکز به منظور راهنمایی داوطلبان ورود به مراکز آموزش عالی فعالیت می‌کند.

وی اظهار داشت: انتخاب رشته با استفاده از نرم افزارهای شبیه ساز و انتخاب رشته دستی، مقررات خاص و معرفی رشته‌های دانشگاهی از جمله خدمات این مرکز در این ایام خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز