خبرگزاری کار ایران

مدیر امور منابع آب کاشان در گفتگو با ایلنا:

به زودی یک چاه غیرقانونی در پشت باغ فین کاشان پلمب می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۵۲۶۳

با پیگیری‌های انجام شده این چاه بدون مجوز بوده و در اولین فرصت از طریق مراجع قضایی حکم پلب آن گرفته می‌شود.

ایلنا: مدیر امور منابع آب کاشان گفت: با توجه به گزارشی که اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان نسبت به حفر یک چاه غیر مجاز در مسیرتغذیه چشمه سلیمانیه باغ تاریخی فین کاشان که در کاهش آب این چشمه تاثیر گذاربوده است را داده با پیگیری‌های انجام شده این چاه بدون مجوز بوده و در اولین فرصت از طریق مراجع قضایی حکم پلب آن گرفته می‌شود.

مصطفی گنجی در حاشیه نمایشگاه «آب، محدودیت منابع و مصرف بهینه» در گفتگو ی اختصاصی با خبرنگار ایلنا در کاشان ضمن هشدار به حفاران غیرقانونی چاه در مسیر تغذیه چشمه سلیمانیه باغ تاریخی فین کاشان. گفت: در صورتی که افراد محلی، مسئولین و یا جهادکشاورزی کاشان نسبت به حفر غیر قانونی چاه در کاشان و یا اطراف باغ تاریخی فین اطلاع دهند از طریق مراجع قضایی برخورد شدید قانونی با متخلفین خواهد شد.

وی با بیان اینکه حفاری چاه در اطراف چشمه سلیمانیه باغ فین کاشان در منابع تغذیه این چشمه تاثیرگذاری زیادی دارد. گفت: درحال حاضر امور آب کاشان فقط مجوز حفر چاه برای امور خدماتی و تخصیصی که از محل برنامه پنجم توسعه داده شده را می‌دهد و هیچ گونه مجوز حفر چاه حتی به کشاورزان را نیز نمی‌دهد.

گنجی با بیان اینکه اگر چاهی حفر شده در مسیر چشمه سلیمانیه براساس کارکار‌شناسی محرز تشخیص داده شود که در منابع تغذیه و آبگیر چشمه سلیمانیه باغ فین کاشان باشد از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد. گفت: با توجه به گزارشی که اخیرا اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان نسبت به حفر یک چاه غیرمجاز در مسیر چشمه سلیمانیه باغ تاریخی فین کاشان که در کاهش آب این چشمه تاثیر گذاربوده است را داده با پیگیری‌های انجام شده این چاه بدون مجوز بوده و در اولین فرصت از طریق مراجع قضایی حکم پلب آن گرفته می‌شود.

وی حفر چاه در منطقه کارخانه درین را با مجوز اعلام کرد و گفت: از نظر کار‌شناسی حفر چاه در اطراف کارخانه درین هیچگونه تاثیری در کاهش آب چشمه سلیمانیه باغ فین کاشان ندارد، ولی اگر مورد‌های دیگری را شهروندان به امور آب کاشان گزارش نمایند که ضرری برای چشمه سلیمانیه باغ فین داشته باشد پیگیری خواهیم نمود.

مدیر امور منابع آب کاشان از مطالعه ژئوفیزیک این اداره به اتفاق جهادکشاورزی کاشان در سال ۹۱ از محل کارخانه درین برای دید کار‌شناسی نسبت به منابع تغذیه چشمه سلیمانیه خبرداد و گفت: در این مطالعه قرار شد جهاد کشاورزی کاشان مسیر آبگیری و تغذیه چشمه سلیمانیه فین را مشخص کند که اگر منابعی در شعاع این منطقه حفر شده که به چشمه سلیمانیه ضرر می‌رساند حتی اگر برای مصارف شرب نیز باشد نسبت به حفر آن جلوگیری نماید.

در حالی که رئیس  اسبق اداره جهادکشاورزی کاشان  کاهش ۴۰ درصدی آب چشمه سلیمانیه فین کاشان را براثر خشکسالی‌های اخیر می‌داند ، کشاورزان استفاده کننده آب این چشمه در فین ، حفاری‌های غیر مجاز در اطراف باغ فین را یکی از دلایل کاهش آب این چشمه می‌دانند. این کشاورزان خواستار پیگیری جدی مسئولین جهت جلوگیری از حفاری‌های غیر مجاز در کاهش آب این چشمه شده‌اند.

چشمه آب سلیمانیه، در جنوب باغ تاریخی فین  کاشان قرار دارد. این چشمه از زیر صخره‌هایی به نام کوه دندانه و شکاف تخته سنگ‌های معدن گچ و آهک واقع در شش کیلومتری غرب کاشان از زمین می‌جوشد و برخی اعتقاد دارند در دوران شاه سلیمان صفوی در اطراف این چشمه صفه یا بنایی ساخته شده و به این سبب آن را چشمه سلیمانیه می‌نامند. درحال حاضر حدود ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی و باغی مناطق فین کوچک، فین بزرگ، دشت حسن‌آباد و دشت دروازه فین توسط ۱۷ هزار نفر کشاورز بهره‌بردار چشمه سلیمانیه فین کاشان آبیاری می‌شود، از طرفی حفظ و پویایی باغ تاریخی فین کاشان که سالیانه تعداد زیادی گردشگر را برای بازدید از این اثر ملی و جهانی  به این منطقه می‌کشاند روان بودن آب این  چشمه زلال و  شفاف است و جا دارد که مسئولین تمهیدات ویژه‌ای را برای جلوگیری از کاهش آب این چشمه به‌کار گیرند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز