خبرگزاری کار ایران

با موضوع آسیب شناسی جوامع دینی؛

جلسه هم ‌اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علوم پزشكی كاشان برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۷۵

جلسه هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علوم پزشكی كاشان با موضوع آسیب شناسی جوامع دینی روز سه شنبه مورخ 28/3/92 برگزار شد.

ایلنا: جلسه هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علوم پزشكی كاشان با موضوع آسیب‌شناسی جوامع دینی روز سه شنبه مورخ 28/3/92 برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این جلسه با اشاره به آسیب‌های پیش رو جوامع دینی اظهار داشت: تحجرگرایی اولین آسیب در جوامع دینی است.

عبدالحسین خسروپناه با بیان اینکه تحجرگرایی به معنای فاصله گرفتن از عقلانیت، عدم اندیشیدن و تفكر كردن است، گفت: سخن عقلانی دارای پشتوانه استدلال است.

وی افزود: جامعه‌ای كه عقلانیت را كنار بگذارد، قرآن و روایات را نمی‌فهمد و هر جامعه‌ای كه رشد عقلانی داشته باشد پیشرفت می‌کند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، رشد عقلانیت و یا به تعبیری رشد فلسفه را مهمترین راهكار آسیب تحجرگرایی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه، عدم شناخت كافی نسبت به اسلام و غرب را به عنوان دومین آسیب بیان و تصریح کرد: جوامع اسلامی به خاطر عدم شناخت كافی نسبت به کشورهای غربی، عده‌ای غرب ستیز، عده‌ای غرب گرا، عده‌ای هم غرب گریز و غرب گزین هستند.

وی، شناخت دقیق و صحیح نسبت به غرب مدرن را به عنوان راهكار این آسیب دانست و اظهار داشت: باید با عقلانیت و با دلالت در مورد غرب مطالعه كنیم.

وی یادآور شد: متاسفانه ما مسلمانان درباره دین اسلام شناخت جامع و كاملی نداشته و همین عامل یكی از علل انحطاط مسلمانان در طول قرون مختلف به شمار می‌آید.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: معرفت نسبت به اسلام، هنر و تمدن اسلامی منجر به شناخت هویت اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه ادامه داد: اختلاف بین شیعه و سنی آسیبی دیگری است كه راهكارش هم ارتباط قوی میان رهبران این گروه است.

وی، نماد و مدسازی بر اساس موازین اسلامی را یكی از نیازهای جامعه اسلامی دانست و گفت: داشتن نگاه كلان برای حل معضلات و آسیب‌های جامعه اسلامی امری لازم و ضروری است به گونه‌ای كه بسیاری از معضلات كنونی جامعه ما با سند چشم انداز علمی حل شده است.

گفتنی است این نشست با پرسش و پاسخ اعضای هیأت علمی پایان پذیرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز