خبرگزاری کار ایران

دوئل معاونان سابق برای وزارت ارشاد روحانی؟

کد خبر : ۸۷۷۷۴

این روزها بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه دولت جدید به ریاست حسن روحانی در حالی همچنان ادامه دارد که به نظر می‌رسد حوزه فرهنگ در حال تبدیل شدن به موضوعی اصلی برای دولت یازدهم است.

این روزها بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه دولت جدید به ریاست حسن روحانی در حالی همچنان ادامه دارد که به نظر می‌رسد حوزه فرهنگ در حال تبدیل شدن به موضوعی اصلی برای دولت یازدهم است.

به گزارش ایلنا، آریا ادامه داد: در این شرایط همه شواهد حاکی از آن است که تیم انتخاباتی و حلقه نزدیکان حسن روحانی هر قدر که در حوزه اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی از مبناهای بحث بسیاری برخوردارند، در حوزه فرهنگ تقریبا در شرایطی متفاوت به پیش می‌روند.

در این میان البته به گوش می‌رسد پیشنهادهایی هم ارائه شده مبنی بر اینکه روحانی در دولت خود عملا حوزه‌های فرهنگی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش را به تیم نزدیکان سیدمحمد خاتمی بسپارد تا هم از دشواری پیدا کردن افرادی برای این مناصب رها شود و هم اینکه عملا رای‌دهندگانی را که بسیاری از آنها را قشر تحصیلکرده و فرهیخته‌تر جامعه تشکیل می‌دهند و با چنین رویکردهایی در انتخابات به روحانی رای دادند، سرخورده نسازد.

به هر حال از اتاق فکر مستقر در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر می‌رسد که پس از کمرنگ شدن شانس چهره‌های با سابقه امنیتی برای تصدی‌گری وزارت فرهنگ و نیز چالش‌زا دانسته شدن برخی از چهره‌های دیگر که البته افراد در لباس روحانیت یا نزدیکان به آنان نیز در میان آنها بوده‌اند، شانس احمد مسجدجامعی - که در جلساتی که بحث فرهنگ در آنها خیلی کم مطرح می‌شود از او با نام «احمدآقا» یاد می‌شود - از سایران بیشتر است. پس از او نیز محمدجواد حق‌شناس با فاصله قرار دارد.

اما نزدیکان مسجدجامعی معتقدند که او با توجه به اینکه به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان رای بالایی را در شورای شهر کسب کرده و انصراف او به نوعی تناقض در حوزه شعارهای جامعه مدنی و مشارکت محسوب می‌شود، حضور در شورا و ریاست احتمالی آن را با توجه به اهمیت بحث تعیین شهردار تهران ترجیح می‌دهد اما نه تنها هیچگاه انصراف و تمایل خود را بروز نداده بلکه در لحظه‌های آخر، یکی از گزینه‌های مورد نظر خود را برای تصدی این سمت معرفی می‌کند.

هم‌اکنون از مرتضی کاظمی برای این منظور نام برده می‌شود که زمانی معاون مسجدجامعی در وزارتخانه بود و البته زمانی هم در همکاری با او به بن‌بست رسید.

در واقع هر چند که محمدجواد حق شناس پس از تجربه‌ای چهار ساله در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک سال پایانی دوره دوم دولت اصلاحات با یک تغییر ساختار سازمانی در این وزارتخانه که او در معاونت مجلس و امور استان‌های آن فعالیت داشت از این وزارتخانه عملا خارج شد و با همکاری کروبی به تاسیس روزنامه اعتماد ملی همت گمارد، مرتضی کاظمی خیلی پیش از او استعفای خود را به مسجدجامعی و در اعتراض به شرایط کاری آن زمان در حوزه معاونت یادشده ارائه کرده بود؛ استعفایی که پذیرفته شد اما عملا تا چند ماه پس از آنکه ایمانی خوشخو تحصیل خود را در انگلستان به پایان برساند، وزارتخانه اسما دارای معاون هنری بود اما رسما نه.

همچنین کاظمی پس از خروج از وزارتخانه، پس از دوره‌ای بی خبری، در سال‌های اخیر به فعالیت تجاری در حوزه هنرهای تجسمی روی آورده و با همکاری علیرضا سمیع‌آذر به حراج‌ آثار در کشورهای حاشیه خلیج فارس اقدام کرده است؛ مشغولیتی که البته به اقتضای نوع آن، درآمد مالی بسیاری به همراه دارد.

با این حال در روزهای اخیر کاظمی در برخی محافل و مراسم اهالی هنر و فرهنگ، به نمایندگی از سوی مسجدجامعی حضور یافته است. شاید نقطه ضعف کاظمی را در قیاس با مسجدجامعی، علاوه بر اشتغال اخیر او در شاخه اقتصادی حوزه بین‌الملل هنر، قدرت آزموده شده مسجدجامعی در ایجاد تعامل با روحانیت قم و کسب رضایت نسبی آنان از فعالیت‌های فرهنگی و هنری بتوان دانست که در واقع یکی از دلایل اصلی گزینه جدی شدن مسجدجامعی برای تصدی این مسئولیت بوده است. این مشکل البته برای حق‌شناس با توجه به نسبت فرزندی او با آیت‌الله حق‌شناس - نماینده کنونی ولی فقیه در قطر - و نیز نسبت اجدادی او با روحانیت، کمتر قابل تصور است اما او نیز چند سالی با کروبی در حزب و روزنامه اعتماد ملی همکاری داشته است؛ هر چند که این همکاری پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 بود که در واقع همکاری او با فردی بود که از سوی شورای نگهبان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به تایید رسید. ضمن آنکه حق‌شناس در چهار سال گذشته نیز یکی از چهره‌های فعال در حوزه فعالیت‌های قانونی جناح اصلاح‌طلبان در فعل و انفعالات سیاسی و رسانه‌ای محسوب می‌شود.

البته در برخی از خبرها از حق‌شناس و کاظمی به عنوان گزینه‌های ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که حکم معاونت ریاست جمهوری را هم دارد، یاد می‌شود.

با این اوصاف به نظر می‌رسد با توجه به رویکرد تیم مشاوران و شخص رئیس‌جمهور منتخب و نیز اولویت‌های جبهه اصلاح‌طلبان، بیشتر ارزیابی برای محول کردن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که البته از حوزه‌های دشوار و پرچالش چند سال آینده پیش‌بینی می‌شود، حول دو نام محمدجواد حق‌شناس و مرتضی کاظمی، دو نفر از معاونان احمد مسجدجامعی در زمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات شکل خواهد گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز