خبرگزاری کار ایران

مدرک تحصیلی روحانی و جنجال پیرامون آن

کد خبر : ۸۵۶۲۲

رئیس این دانشگاه با اعلام تبریک مستقیم به حسن روحانی و اشاره دقیق به‌ عنوان پایان‌نامه دکترای او و درج عنوان آنها و سال دفاع آنها، راه را بر هرگونه شک و تردید بست.

دانشگاه کلدونین گلاسکو (Glasgow Caledonian) صحت مدرک تحصیلی حسن روحانی را تایید کرد.

به گزارش ایلنا، شرق نوشت: به دنبال شبهاتی که در خصوص مدرک تحصیلی دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب از دانشگاه گلاسکو در رسانه‌ها مطرح شده بود، روزنامه شرق با این دانشگاه مکاتبه‌ای انجام داد.

رویزین ادی (Roisin Eadie) مسئول مطبوعاتی اداره روابط خارجی و بین‌المللی دانشگاه به پرسش «شرق» این‌طور پاسخ داد: «با توجه به اینکه بدون اجازه ایشان اجازه ارسال کپی مدرک دکتر حسن روحانی را نداریم اما تایید می‌کنم که دکتر حسن روحانی در تاریخ 13 نوامبر سال 96 در دوره MPhil (بین فوق لیسانس و دکتری) و در ششم جولای 99 در دوره دکترا از دانشگاه کلدونین گلاسکو فارغ‌التحصیل شده است.»

سه روز پیش هم روزنامه «تلگراف» چاپ لندن به نقل از «چارلز مکگی» سخنگوی این دانشگاه نوشت که از سوی برخی فعالان اجتماعی در آمریکا و بریتانیا طوماری تهیه و به دست کارمندان این دانشگاه رسیده است که طی آن درخواست شده است اصالت مدرک دکترای حسن روحانی مجددا تایید یا در غیر این صورت کنسل شود.

این روزنامه همچنین نوشته است که «کاوه موسوی» استاد دانشگاه «آکسفورد» یکی از افرادی است که خواستار بررسی مدرک تحصیلی حسن روحانی شده و پیشنهاد کرده کنفرانسی برای سنجش سطح انگلیسی دکتر حسن روحانی برگزار شود.

پیش از انتخابات، کاربرد عنوان دکترا برای حسن روحانی بارها در سایت‌های مختلف خارجی و داخلی محل ایراد قرار گرفت و صحت آن زیرسوال رفت. از جمله یک سایت اصولگرا به نقل از یک سایت خبری استرالیایی نوشت که شبهاتی درباره مدرک تحصیلی حسن روحانی مطرح شده است. جهان به نقل از این سایت نوشت که سخنگوی این دانشگاه در پاسخ به سوال یک خبرنگار اعلام کرده است که هیچ سابقه‌ای از شخصی به نام روحانی در این دانشگاه وجود ندارد. بعد از آن نیز شبهه‌هایی مشابه در برخی رسانه‌ها و سایت‌های داخلی و خارجی منعکس شد. اغلب آنها به نبود سوابق تحصیلی روحانی در دانشگاه گلاسکو تاکید داشتند اما بعدا مشخص شد که «حسن روحانی» از دانشگاه «کلدونین گلاسکو» فارغ‌التحصیل شده است نه از دانشگاه «گلاسکو».

مورد دیگری که ایجاد شبهه کرده بود نام فامیلی «حسن روحانی» بود زیرا روحانی با نام خانوادگی قبلی خود «فریدون» در دانشگاه کلدونین گلاسکو تحصیل کرده و طبیعی است سوابقی به نام «روحانی» از او در دسترس نباشد. در وبگاه «هرالد اسکاتلند»، در اخبار آرشیوی، نام حسن روحانی با فامیلی قبلی‌اش (حسن فریدون Hassan Feridon) در فهرست دوره‌ای دانش‌آموختگان دانشگاه کلدونین گلاسکو دیده می‌شود. نام پدر حسن روحانی، اسدالله فریدون است.

در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲، «ایران الکشن واچ» در پاسخ به ایمیل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع‌تشخیص مصلحت نظام، ضمن اعلام نام صحیح دانشگاه، نماگرفت‌هایی را از وبگاه آن مرکز ارائه داده و مدعی شد که تحقیق و بررسی آنها موجب شده تا بیوگرافی رسمی حسن روحانی در وبگاه آن مرکز تصحیح شود. ایران الکشن واچ، این مطلب را با گذشت ۳۲ روز از دریافت توضیحات و اعتراض آن مرکز منتشر کرد.

همچنین در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۲، وبگاه رسمی «دانشگاه کلدونین گلاسکو» اعلام کرد که رئیس‌جمهور آینده ایران در گذشته با نام «حسن فریدون» در آن دانشگاه تحصیل کرده و مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۹ اخذ کرده است. به دنبال انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب ایران، صفحه اصلی دانشگاه کلدونین گلاسکو هم به عکس رئیس‌جمهور منتخب ایران اختصاص یافت و رئیس این دانشگاه با اعلام تبریک مستقیم به حسن روحانی و اشاره دقیق به‌ عنوان پایان‌نامه دکترای او و درج عنوان آنها و سال دفاع آنها، راه را بر هرگونه شک و تردید بست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز