خبرگزاری کار ایران

نام مبارك ائمه(ع) بر دیوار مسجد النبی(ص)

کد خبر : ۷۴۵۲۳

نام مبارك دوازده امام، همراه نام عشره مبشّره و اسامی چهار امام مذهب اهل سنت بر اطراف دیوار حیات اول و دوم مسجدالنبی كه به «حدیقه الزهراء» معروف است، به خطی زیبا نوشته شده است.

نام مبارك دوازده امام، همراه نام عشره مبشّره و اسامی چهار امام مذهب اهل سنت بر اطراف دیوار حیات اول و دوم مسجدالنبی كه به «حدیقه الزهراء» معروف است، به خطی زیبا نوشته شده است.

به گزارش ایلنا، نام مبارك دوازده امام، همراه نام عشره مبشّره و اسامی چهار امام مذهب اهل سنت بر اطراف دیوار حیات اول و دوم مسجدالنبی كه به «حدیقه الزهراء» معروف است، به خطی زیبا نوشته شده است.

در میان آنها نام امام زمان عجّ به صورت محمدالمهدی آمده و به گونه ای نوشته شده كه از دور حیّ؛ یعنی زنده خوانده می‌شود.

در حیاط دوم مسجد نبوی شریف نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به گونه ای زیبا در كنده كاری وجود داشت كه با دقت در آن می‌شد دید كه حاء محمد به یاء مهدی چسبیده و چنین خوانده می‌شود: «محمد المهدی حی» یعنی محمد كه ملقب به مهدی است، زنده است. ولی وهابی‌ها در سال ۸۶ (هفت سال قبل) این كتیبه را دستكاری كرده و بین یاء و میم فاصله انداخته است و به این صورت كلمه حی را از بین برده است.

این نوشته‌ها از زمان حكومت عثمانی در عربستان در مسجدالنبی نقش بسته بوده است كه در سفرنامه‌های دوره قاجاری نیز به آنها اشاره شده است. اهل سنت، دوازده امام را در كنار خلفای نخست و ائمه مذاهب چهارگانه دوست می‌داشته اند و به همین دلیل نامشان را در این بزرگترین مسجد دنیای اسلام آورده اند.

در این زمینه دانشمند گرانقدر حضرت آیت‌الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی در كتاب «امامت و مهدویّت»، می‌نویسد:

«از حسن موافقات كه دلیل بر امكان حصول تفاهم… بین شیعه و اهل سنّت است، این است كه اسامی ائمّه اثنی عشر (علیهم السلام) در كتیبه‌های مسجد مقدّس پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) در مدینه طیّبه در قسمتی كه در زمان ملك سعود بن عبدالعزیز و فیصل تجدید بنا شده، ثبت گردیده است.

و بر حسب آنچه كه زمانی در یكی از كتب تاریخی معتبر دیده ام، سابق بر این هم، این اسامی طیّبه در كتیبه‌های مسجد ثبت بوده با این تفاوت كه در كتیبه هایی كه قبل از تعمیر و تجدید بوده، اسامی ائمه (علیهم السلام) متّصل به هم بود، و در كتیبه‌های فعلی به تفریق و با فاصله در بین اسامی صحابه و ائمّه اربعه (اهل سنّت) نوشته شده و نام (مبارك) حضرت مهدی (علیه السلام) به این عبارت: «محمّد المهدی (رضی الله عنه) »، رو به روی كسی است كه از باب مجیدی به صحن مقدّس اول مشرّف می‌شود، در وسط قرار گرفته است». (۱).

و در همین رابطه، نویسنده محترم كتاب «دانشمندان عامّه و مهدی موعود» نیز می‌نویسد: «سر سلسله سلاطین حجاز در عصر ما كه در تعصّب دینی و غلوّ در تسنّن مشهورند، طبق صلاحدید و به فرمان وی، علمای بزرگ، اسامی خلفای چهارگانه و عشره مبشّره و فقهای اربعه را با حروف طلایی برجسته هركدام در دایره بزرگی در بلندی دور تا دور بنای جدید مسجد النبی (صلی الله علیه وآله وسلم) نوشته، و از جمله اسامی دوازده امام، هركدام با لقب مخصوص به خود همان طور كه شیعه معتقد است، نوشته شده است، بدینگونه:

علی المرتضی (رضی الله عنه)، حسن المجتبی (رضی الله عنه)، حسین الشهید (رضی الله عنه)، علی زین العابدین (رضی الله عنه)، محمّد الباقر (رضی الله عنه)، جعفر الصادق (رضی الله عنه)، موسی الكاظم (رضی الله عنه)، علی الرضا (رضی الله عنه)، محمّد التقی (رضی الله عنه)، علی النقی (رضی الله عنه)، حسن العسكری (رضی الله عنه)، محمّد المهدی (رضی الله عنه) ». " (۲)
پی نوشتها:
(۱). امامت و مهدویّت، ج ۲، ص ۲۹۸.
(۲). دانشمندان عامّه و مهدی موعود، ص ۱۵۸.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز