خبرگزاری کار ایران

سکوت سرطان‌زا!

کد خبر : ۵۰۵۶۶

در کشور ما اخیرا مرض‌های صعب العلاج مانند سرطان زیاد شده است و این افزایش بیماری‌های صعب العلاج عجیب و قابل تحقیق است.

او که خود، با پوست و استخوان، رنج سرطان را درک کرده بوده، آخرین جلسه کاری خود با مسوولان را در بیمارستان و در بستر بیماری برگزار کرد و از آنها قول گرفت برای جلوگیری از شیوع سرطان در کشور کاری کنند. اما با درگذشت او، مسوولان، مهم ترین کاری که کردند، قرائت فاتحه برای "تازه درگذشته" بود!

به گزارش ایلنا در بخش‌های دیگری از گزارش عصر ایران آمده است: زمانی که محمد دهقان، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری رسمی مجلس، فاش کرد که یک سوم سرطان ها در ایران، مربوط به سموم کشاورزی است، امیدهایی هر چند کم سو پدید آمد که بالأخره مجلسیان نیز متوجه خطر مرگباری که مردم به طور روزمره با آن مواجه‌اند، شده‌اند.

در همان زمان، عصرایران، موضوع را با انتشار یادداشت،گفت و گو و خبرهای متعددی پیگیری کرد و نهایتاً تعدادی از نمایندگان نیز اعلام کردند که موضوع را در دستور کار خود قرار خواهند داد تا جلوی این فاجعه بزرگ انسانی گرفته شود.

با این حال، گویی مجلس نشینان، وظیفه‌ای جز هشدار دادن و مصاحبه کردن و ارائه وعده ندارند و تصور می‌کنند حالا که گفته‌اند بخش عمده‌ای از سرطان‌ها، مربوط به سموم کشاورزی غیراستاندارد است، وظیفه‌شان تمام شده و می‌توانند با وجدانی آسوده به به سیاسی‌کاری‌هایشان مشغول باشند!

اکنون، دو ماه از زمانی که عضو هیات رئیسه مجلس افشا کرده که یک سوم سرطان‌ها ناشی از سموم کشاورزی است می‌گذرد، یک ماه نیز از زمانی می‌گذرد که تعدادی از نمایندگان مجلس در گفت و گو با عصرایران، وعده دادند که موضوع سموم کشاورزی مرگبار و سرطان‌زا را پیگیری می‌کنند.

با این حال، هیچ خبری نشده است و مردم، همچنان سهمیه سم روزانه خود را از میوه‌ها و سبزی‌ها دریافت می‌کنند. چندی پیش دکتر حسین الله‏ مرادی بنیان‏‏گذار مرکز پژوهش مجتمع امام صادق(ع) که با همکاران این مرکز موفق به دستیابی به فناوری تولید آفت‌کش‌های زیست‌سازگار موسوم به «سموم سبز» در کشور شده‌اند، در گفت و گو با ارگان رسانه‌ای دانشگاه امام صادق(ع) خبر از واردات ۲۳ هزار تن سم شیمیایی در سال داد و گفت: تازه این رقم را باید ضرب در ۱۰۰ کنید، چون هر میلی ‏لیتر از این سم‌ها، به طور متوسط در ۱۰۰میلی ‏لیتر آب حل می‏‌شود و بعد مورد استفاده قرار می‏‌گیرد. این یعنی دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر سم که به اندازه مخزن یک سد کوچک است و سالیانه به همراه آب و غذا و میوه و نان و سبزیجات وارد زندگی مردم می‏‌شود!

همچنین رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه نیز اوائل دی ماه امسال تصریح کرد: مصرف بیش از حد سموم کشاورزی نیز موجب سرطان‌زا شدن برخی از سبزی‌ها و میوه‌ها می‌شود.

نکته دهشتناکی که عضو هیأت رئیسه مجلس گفته این است: «متاسفانه به دلیل این که وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و بهداشت و درمان سازوکار دقیقی ندارند محصولات مرجوعی آلوده و صادر شده دوباره بین مردم توزیع می‌شود.» (این جملات، عیناً از خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی نقل می‌شوند.)

...

یکی از نمایندگانی که روزگاری بر کرسی‌های سبز مجلس می‌نشست و سرانجام نیز بر اثر ابتلا به سرطان از دنیا رفت، حجه‌الاسلام محمدرضا فاکر - نماینده مشهد - بود. او که خود، با پوست و استخوان، رنج سرطان را درک کرده بوده، آخرین جلسه کاری خود با مسوولان را در بیمارستان و در بستر بیماری برگزار کرد و از آنها قول گرفت برای جلوگیری از شیوع سرطان در کشور کاری کنند. اما با درگذشت او، مسوولان، مهم‌ترین کاری که کردند، قرائت فاتحه برای "تازه درگذشته" بود!

اینک سه سال بعد از آن جلسه، کار به جایی رسیده که رحیم صفوی، مشاور رهبر معظم انقلاب نیز تصریح می‌کند: در کشور ما اخیرا مرض‌های صعب العلاج مانند سرطان زیاد شده است و این افزایش بیماری‌های صعب العلاج عجیب و قابل تحقیق است.

اکنون که به نظر نمی‌رسد عزمی جدی برای مقابله با عوامل سرطان‌زا در کشور وجود داشته باشد، این، وظیفه ناگزیر هر کدام از ماست که بکوشیم با افزایش آگاهی‌های خود درباره سرطان، به طور فردی، از خود و خانواده و اطرافیان مان در برابر این موج مرگبار مراقبت کنیم و در این میان، رسانه‌ها، وظیفه انسانی مهمی بر دوش دارند و باید بدانند که این مسائل، بسیار مهم تر از موضوعاتی است که آنها را درگیر خود ساخته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز