خبرگزاری کار ایران

قنادباشی:

مذاکره درباره افغانستان نمی‌تواند سرآغازی بر مذاکره ایران و آمریکا باشد

کد خبر : ۳۷۰۲۱

آمریکایی‌ها در افغانستان به ما نیاز داشته و دارند لکن نیاز بزرگ‌تر و اساسی‌تر آنها بحث منطقه‌ای و به‌ویژه موضوع خلیج فارس است.

بررسی مذاکره با آمریکا درباره افغانستان عنوان یادداشت جعفر قنادباشی است كه در ان می‌خوانید؛

تجربه ایران در مورد عراق می‌تواند برای ما عبرت‌آموز باشد. ما در مذاکرات درباره عراق شرکت کرده و سعی کردیم به‌رغم یکسری اقدامات غیر منتظره از سوی آمریکایی‌ها یک نوع رایزنی‌هایی در راستای منافع مردم عراق انجام دهیم ولی آمریکایی‌ها آنجا صادق نبودند و حتی اقداماتی هم علیه ما انجام دادند.

برای مثال به کنسولگری ما حمله شد و اعضا کنسولگری ما را دستگیر یا ما را متهم به صادرات بمب‌های کنار جاده‌ای کردند.

بحث مذاکرات ما درباره آینده افغانستان تقریبا به 12سال پیش بازمی‌گردد که نتیجه دلخواه ما را با خود به همراه نداشت.

ایران زمانی که آمریکا عملیات نظامی‌اش را علیه گروه القاعده آغاز کرده و بحث از ملت افغانستان به میان آمده بود سعی کرده بود به نوعی در راستای منافع مردم افغانستان مذاکره غیرمستقیم انجام دهد. اگر این مذاکرات به صورت خوب انجام می‌شد، خود به خود می‌توانست برای همکاری‌های بعدی ما زمینه‌سازی کند.

اما متاسفانه آمریکایی‌ها این نوع گفت‌وگو را که قرار بود در راستای منافع افغانستان صورت بگیرد وارونه برداشت کردند و برخورد آنها متفاوت از انتظار ما بود.

تا به حال چندین دور کنفرانس مانند اجلاس همسایگان افغانستان برگزار شده است و غربی‌ها در آن یکسری وعده‌هایی داده‌اند که عملی نشده است.

در این بین تنها کشوری که به قول‌هایش وفا کرده ایران بوده است. درباره افغانستان مذاکراتی بین نماینده‌ها صورت گرفته اما مربوط به زمانی بود که در آنجا هنوز دولتی تشکیل نشده بود و بحث ملت افغانستان مطرح بود. اما الان داستان متفاوت است و افغانستان دولت دارد.

در حال حاضر ما زمانی می‌توانیم برای آینده افغانستان مذاکره کنیم که از ما دعوت شود در جلساتی حضور داشته باشیم.

آنچه در شرایط فعلی در دولت افغانستان در حال وقوع است به نوعی کار برای انتخابات آینده این کشور است که در چنین فضایی هم نمی‌شود مذاکرات را جدی گرفت.

در زمانی که شرایط به سمت انتخابات پیش می‌رود، حضور ایران خیلی زیبنده نیست.

در نتیجه باید گفت که مذاکره درباره افغانستان نمی‌تواند سرآغازی بر مذاکره ایران و آمریکا باشد.

اگر بنا بر مذاکراتی درباره افغانستان باشد آمریکایی‌ها باید بدون هیچ قید و شرطی مذاکره کنند اما آنها مرتبا به دنبال اتهام‌زنی هستند.

در مجموع آمریکایی‌ها در افغانستان به ما نیاز داشته و دارند لکن نیاز بزرگ‌تر و اساسی‌تر آنها بحث منطقه‌ای و به‌ویژه موضوع خلیج فارس است.

* تحلیلگر مسائل بین‌المل

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز