خبرگزاری کار ایران

مسئول شوراهای کار گیلان:

زنان کشاورز گیلانی با وجود انجام کاری طاقت فرسا، بیمه نیستند

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۶۷۷

«زنان در ۶۰ درصد کشتزارهای گیلان کار می کنند / به دلیل مدیریت سنتی کشاورزان زن از مزایای بیمه تامین اجتماعی محروم هستند / به دلیل نبود بستر فرهنگی این کارگران تمایلی به دانستن حقوق خود ندارند».

مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان گفت: باوجد آنکه حدود ۶۰ درصد کشاورزی این استان بر دوش زنان است اما زنان کشاورز از هیچ حمایت اجتماعی برخوردار نیستند.

غلامحسین فلاحتی با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: در استان گیلان کشتزارها همچنان به شیوه سنتی اداره می‌شوند و بنابراین کارگران کشاورز که بیشتر زن هستند از حقوق قانونی خود محروم هستند.

وی یادآور شد: در کشاورزی به شیوه مکانیزه که در حدود ۴۰ درصد از کشتزارهای گیلان اعمال می‌شود مردان به عنوان نیروی فنی ماهر پشت دستگاه‌ها حضور دارند اما در سایر کشتزارها زنان هنوز با دست مشغول کار هستند.

وی با یادآوری اینکه کارگران کشاورز دارای مشاغل فصلی هستند افزود: از جمله موارد محرومیت‌های کارگران کشاورز به ویژه کشاورزان زن عدم برخورداری از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی است.

این مقام صنفی با یادآوری اینکه کار کشاورزی در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارد گفت: به دلیل نبود بسترهای فرهنگی لازم کارگران و کارفرمایان کشاورز از اهمیت پوشش بیمه تامین اجتماعی بی خبر هستند.

به گفته مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس شدت این بی اطلاعی در میان کشاورزان زن به حدی است که این کارگران ترجیح می دهند برای حفظ درآمد خود از حقوق قانونی خود چشم پوشی کنند.

فلاحتی بابیان اینکه در حال حاضر در آمد روزانه کشاورزان زن بالغ بر ۴۰ هزار تومان است‏، گفت: دلیل این پرهیز از بی اطلاعی نمی تواند ریشه اقتصادی داشته باشد زیرا در صورتی این کارگران بیمه باشند هزینه روزانه آنها در نهایت حدود ۱۰ هزار تومان گرانتر خواهد شد.

این فعال کارگری گفت: محرومیت کارگران کشاورز به ویژه کشاورزان زن از پوششهای بیمه‌ای درحالی است که مطابق قوانین کار و تامین اجتماعی تمامی کارگران فصلی از حق دسترسی به دخدمات بیمه‌ای برخوردار هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز