خبرگزاری کار ایران

در صورت تجمیع بی‌برنامه صندوق‌های بیمه‌ای؛

شریف‌زادگان: بحران صندوق‌های کوچک به تأمین اجتماعی سرایت خواهد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۹۹۶۵

چکیده: صندوق مهم و گسترده‌ای همچون سازمان تامین اجتماعی را نمی‌توان به آسانی و سادگی در سایر صندوق‌های ارائه دهنده خدمات بیمه‌ای و درمانی ادغام کرد. / چنانچه این ادغام بدون بررسی صورت بگیرد امکان دارد تا بحران پیش‌امده به جای حل، تشدید شود.

مدیر عامل پیشین صندوق تامین اجتماعی از ورود بیمه‌های بازرگانی به حوزه خدمات پایه‌ای درمانی انتقاد کرد.

«محمدحسین شریف‌زادگان» در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: هم اکنون به دلیل نامشخص بودن بیمه پایه درمانی، بسیاری از خدمات معمولی پزشکی به ویژه عمل‌های جراحی از سوی بیمه‌های بازرگانی عرضه می‌شوند.

او افزود: وظیفه شرکت‌های بیمه بازرگانی خدمات پایه درمانی نیست بلکه وظیفه این بیمه ها ارائه خدمات بهداشتی اضافی و غیر ضروری به بیمه شدگان است.

به گفته شریفزادگان چنانچه خدمات پایه بهداشتی و درمانی مطابق نیاز جامعه و وضعیت اقتصادی بیمه شدگان مشخص شود، آنگاه می‌توان انتظار داشت که وضعیت نامطلوب کنونی خدمات درمانی بهبود یابد.

خطر صندوق‌های کوچک برای تامین اجتماعی

شریف‌زادگان همچنین در خصوص مسئله ادغام صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی در کشور گفت: در حال حاضر صندوق‌های متعدد و مختلفی برای ارائه خدمات بیمه‌های اجتماعی فعالیت دارند که وضعیت عمومی این صندوق‌ها به دلیل افزایش جمعیت بیمه شدگان مستمری بگیر غیرشاغل خوب نیست.

وی افزود: از آنجایی که اساس محاسابت مربوط به فعالیت صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی در سالهای آغاز فعاالیت بر دریافت حق بیمه بیشتر و پرداخت خدمات بیمه‌ای و درمانی کمتر است، این رابطه در بیشتر صندوق‌ها موجود که سابقه چند دهه فعالیت دارند برهم خورده است بطوری که در حال حاضر خروجی این صندوق‌ها بیشتر از ورودی آنهاست.

مدیرعامل پیشین صندوق تامین اجتماعی ادامه داد: چون در شرایط کنونی بروز ناکارامدی در فعالیت صندوق‌های ارائه دهنده بیمه‌های اجتماعی امری اجتناب ناپذیر است، بنابر قاعده اعداد بزرگ بهتر است که صندوق‌های موجود کوچک‌تر به ترتیب در یکدیگر ادغام شوند تا از طریق تجمیع منابع و امکانات امکان استمرار فعالیت آن‌ها در شرایط جدید تضمین شود.

شریف زادگان با تاکید براینکه پروسه ادغام این صندوق‌ها در یکدیگر بسیار مهم است افزود: چنانچه این ادغام بدون بررسی صورت بگیرد امکان دارد تا بحران پیش‌امده به جای حل، تشدید شود.

وی در عین حال یادآور شد که صندوق مهم و گسترده‌ای همچون سازمان تامین اجتماعی را نمی‌توان به آسانی و سادگی در سایر صندوق‌های ارائه دهنده خدمات بیمه‌ای و درمانی ادغام کرد.

وزیر پیشین رفاه با یادآوری اینکه سازمان تامین اجتماعی برخلاف سایر صندوق‌های اجتماعی بدون کمک مالی دولت و تنها به اتکای حق بیمه‌های دریافتی به جامعه بیمه‌شدگان خود طیف گسترده‌ای از خدمات بیمه‌ای و درمانی ارائه می‌کند، افزود: طبق براوردهای انجام شده زمانی ارزش مجموع این خدمات تا ۳۶ برابر حق بیمه پرداختی هر عضو تخمین زده شده بود.

مدیرعامل اسبق تامین اجتماعی بابیان اینکه سازمان تامین اجتماعی از طریق هدایت منابع مالی خود بازارهای اقتصادی توانسته بود چنین حجم گسترده‌ای از خدمات را به بیمه شدگان خود ارائه کند، گفت: در چنین شرایطی ادغام صندوق‌های بحران زده کوچک‌تر باعثمی‌شود تا بحران موجود در سازمان تامین اجتماعی نیز تسری یابد.

وی تاکید کرد: از آنجا که نسبت تعهدات دولت و همچنین میزان حق بیمه پرداختی و خدمات درمانی در صندوق‌های مختلف تامین اجتماعی، خدمات درمانی، بازنشستگی کشوری، بازنشستگی نفت، فولاد، مس و تامین اجتماعی نیروهای مسلح و… متفاوت است، حتی اگر روزی زمینه ادغام صندوق‌های بیمه‌گر در یکدیگر فراهم شود این امر باید بصورت حساب‌شده و با توجه به وضعیت خاص هر صندوق صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر براساس آمارهای موجود ۸۰ تا ۹۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش خدمات درمانی این صندوق‌ها قرار دارند، گفت: در راستای اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی که به برخورداری آحاد جامعه از مزایای تامین اجتماعی تاکید دارد، رسیدگی به وضعیت خدمات درمانی جمعیت باقیمانده بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: این جمعیت باقیمانده که بطور متوسط ۷ تا ۸ درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند ممکن است به لحاظ تمکن مالی در وضعیت مالی مطلوبی باشند و یا اینکه تحت شرایط نامناسب اقتصادی و اجتماعی از دستیابی به خدمات درمانی محروم باشند.

استمرار بیمه‌های اجتماعی تنها با مدیریت دولتی مقدور است

این کا‌رشناس تامین اجتماعی همچنین پیرامون احتمال خصوصی سازی و واگذاری مسئولیت بیمه‌های اجتماعی به بخش خصوصی گفت: به دلیل گسترده بودن دامنه استفاده کنندگان از خدمات بیمه‌های اجتماعی هیچ شرکت خصوصی نمی‌تواند وارد این عرصه شود.

وی بابیان اینکه ارائه خدمات بیمه‌های اجتماعی زمانی مستمر خواهد بود که با مدیریت دولتی ارائه شود، گفت: تجربه موفق کشورهای اروپایی در زمینه ارائه خدمات فراگیر بیمه‌های درمانی با مدیریت دولتی و نیز وضعیت بحران زده شرکت ‌های بیمه خصوصی در آمریکا بیانگر این مدعاست.

مدیر عامل پیشین صندوق تامین اجتماعی در بخش دیگری از این گفتگو در واکنش به تصمیم دولت برای اعمال تغییراتی به قصد تجمیع صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی، گفت: در شرایط کنونی هرگونه بازنگری در جهت کاهش هزینه بیمه‌ تامین اجتماعی به مصلحت کشور نیست.

این کارشناس تامین اجتماعی افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که در شرایط کنونی هزینه‌ بیمه‌های اجتماعی در ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته در حد متوسطی است.

وی گفت: در این شریط دولت باید به جای بازنگری در هزینه‌های مربوط به بیمه‌های اجتماعی در صدد باشد تا از طریق اصلاح ساختار مدیریتی کنونی و یا سرمایه گذاری منابع مالی در فعالیت‌های اقتصادی زودبازده، افزایش بهره‌وری صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی را میسر کند.

نخستین وزیر رفاه و تامین اجتماعی با یادآوری اینکه به دلیل ساختار نامناسب اقتصادی کشور، خدمات صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی ناکارآمد تلقی می‌شود، گفت: در این شرایط هر گونه بازنگری در جهت کاهش این هزینه‌‌ها باعثوخامت بیشتر بحران‌های اقتصادی و اجتماعی خصوصا در محیط‌های تولیدی و مناسبات بازار نیروی کار می‌شود.

شریف‌زادگان یادآور شد: وقتی به دلیل مسائلی از جمله تحریم‌های اقتصادی امکان به روز رسانی ابزار و فن‌آوری تولید وجود ندارد و واحدهای تولیدی با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت واقعی فعالیت می‌کنند و یا هنوز میزان انرژی مصرفی مورد نیاز برای تولید هر واحد کالا دو تا دو و نیم برابر استاندارد‌های جهانی است، طبیعی است که هزینه تمام شده بیمه‌های اجتماعی بزرگ به نظر می‌رسد.

این کار‌شناس بیمه‌های اجتماعی در عین حال یادآور شد که هرگونه بازبینی در تعرفه‌های هزینه‌های بیمه‌های اجتماعی منوط به زمانی است که بحران اقتصادی موجود خاتمه یابد و به دلیل رونق یافتن فعالیت بنگاه‌های تولیدی سهم نیروی کار از هزینه تمام شده تولید افزایش یافته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز