خبرگزاری کار ایران

ربیعی در کنفرانس جهانی کار کودک:

«جهان نابرابر» برنامه‌ریزی برای مقابله با کار کودکان را پیچیده کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۰۰۰

چکیده: «تقسیم ناعادلانه ثروت در جهان و از سویی نابرابری ذاتی جوامع در حال توسعه این رنج را مضاعف نموده و برنامه ریزی برای کار کودک را پیچیده‌تر کرده است.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: اشتغال به کار همه افراد زیر ۱۵ سال در ایران ممنوع است و این ممنوعیت برای برخی مشاغل، افراد زیر ۱۸ سال را هم در بر می‌گیرد.

به گزارش دریافتی ایلنا، «علی ربیعی» امروز چهارشنبه به وقت محلی - صبح پنجشنبه به وقت ایران - در سومین کنفرانس جهانی کار کودک در برازیلیا پایتخت برزیل افزود: در حال حاضر، یک کمیته ملی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت دوره‌ای، فهرست مشاغل ممنوعه برای افراد زیر ۱۸ سال را به دستگاه‌های اجرایی و شرکای اجتماعی دولت اعلان می‌کند و تاکنون بیش از چهل حرفه غیر استاندارد از سوی این کمیته شناسایی و رسماً در حوزه روابط کار ممنوع اعلام شده است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران دسترسی همه کودکان را به تحصیل رایگان فراهم کرده است و در مقابل، بهره‌کشی و بکارگیری آن‌ها به منظور ارتکاب اعمال خلاف از قبیل قاچاق خردسالان ممنوعیت شدیدی دارد.

ربیعی با بیان اینکه دولت‌ها باید با حرکت در مسیر خشونت زدایی و بازنگری در برنامه‌های توسعه‌ای خود، سیاست‌های فعالانه‌تری را در قبال کودکان متقبل شوند و مسئولیت‌پذیر باشند، خاطرنشان ساخت: دولت جمهوری اسلامی ایران با چنین راهبردی، توانسته است با تبیین و جانمایی شاخص‌های پایشی کنوانسیون ۱۸۲ سازمان بین المللی کار در نهادهای ملی مسئول خود، مدیریت سیستمی کنترل و اصلاح را در جهت تحدید و تعدیل عوامل موثر در بروز پدیده کار کودک بکار گیرد.

وی گفت: دولت ایران، تلاش برای محو بد‌ترین اشکال کار کودکان را وظیفه‌ای اخلاقی و دینی نیز تلقی می‌کند و در این زمینه، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی بومی، ملی و دینی برای مقابله با این پدیده را موثر می‌داند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه کار کودکان از روابط بین‌الملل تأثیر می‌پذیرد، یادآور شد: ابزارهای خشن روابط بین‌الملل، از تحریم گرفته تا جنگ، از جمله در افغانستان، عراق و برخی کشورهای دیگر و نیز اشغالگری که نمونه آن ‌را در فلسطین می‌توان مشاهده کرد، همگی بر سرنوشت کار کودکان مؤثرند. علاوه بر آن، جنگ داخلی و یا جنگ میان کشور‌ها نیز صد‌ها هزار کودک را با چنین سرنوشتی مواجه کرده است. لذا، خشونت‌زدایی از روابط بین‌الملل در این مسیر بسیار اهمیت دارد.

وی کودکان کار را در عرصه اقتصاد جهانی صد‌ها میلیون نفر برشمرد و آن‌ها را کودکانی خواند که زود بزرگ و پیر می‌شوند.
ربیعی گفت: برای پیشبرد مقابله با کار کودکان، به اشتراک گذاشتن دانش میان کشور‌ها ضروری است و در این راه، شناخت سیاست‌ها، ابداعات نهادی، و قانون‌گذاری‌ کشور‌ها در چارچوبی تطبیقی، برای تشریک مساعی و هم‌چنین اقدام مؤثر در سطح ملی ضرورت دارد.

وی خاطرنشان کرد: با همه این‌ها، موفقیت ما وقتی حاصل می‌شود که بتوانیم مسأله اشتغال و فقر بزرگسالان را بهبود دهیم و با رشد اقتصادی پایدار، قدرت دولت را برای حمایت منعطف از فقرا و استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی افزایش دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه لزوم دسترسی به اطلاعات آماری دقیق و بانک‌های اطلاعاتی کارآمد را مورد تاکید قرار داد و پیشنهاد کرد برای ارتقای سطح استانداردهای مهارتی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های ملی کشورهای عضو سازمان بین المللی کار، موضوع تدوین طرح تبادل دانش و تجربه در زمینه آموزش فنی و حرفه‌ای و نوین سازی آن با همکاری مرکز تورین از طریق تاسیس مراکز حرفه‌ای در مناطق جغرافیایی به روش‌های داوطلبانه دولت‌ها و یا زمینه سازی انعقاد همکاری‌های چند جانبه در دستور کار قرار گیرد.

ربیعی در عین حال مسأله کار کودکان را برآمده از الگوی توسعه کشور‌ها دانست و گفت: هر چهار راهبرد آموزش، قانون‌گذاری ملی و اجرا، سیاست‌های بازار کار و حمایت اجتماعی، در شرایط خاص کشورهای در حال توسعه و فقیر، و در حالی که سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی، الگوهای نئولیبرالی توسعه، مبتنی برای آزادسازی اقتصادی و کوچک‌سازی دولت‌ها، و کاستن از هزینه‌های دولتی را تبلیغ و بر کشورهای فقیر تحمیل می‌کنند، ناکارآمد هستند.

وی خاطرنشان کرد: جهان باید به این تناقض ذاتی توجه داشته باشد. جهان نابرابر، تقسیم ناعادلانه ثروت در جهان و از سویی نابرابری ذاتی جوامع در حال توسعه این رنج را مضاعف نموده و برنامه ریزی برای کار کودک را پیچیده‌تر کرده است.
سومین کنفرانس جهانی کار کودک با حضور ۱۳۴ هیئت خارجی و ۳۷ وزیر از کشورهای مختلف جهان و همچنین گروه‌های اجتماعی، تشکلهای مدنی و سازمان‌های بین المللی از ۸ تا ۱۰ اکتبر - ۱۶ تا ۱۸ مهر - در برازیلیا در حال برگزاری است.
دو کنفرانس قبلی در این زمینه در شهرهای آمستردام و لاهه هلند برگزار شده بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز