خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر بهداشت خبر داد:

کمبود نیروی خدماتی در بیمارستان‌ها/ مجوز جذب 16 هزار نیروی جدید

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۶۲۲

قائم مقام وزیر بهداشت از کمبود نیروی خدماتی در بیمارستان‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به اهداف طرح تحول سلامت گفت: یکی از اهداف طرح تحول سلامت کاهش پرداختی از جیب مردم در بخش درمان بود که در برنامه ششم توسعه به زیر 25 درصد خواهد رسید. چهار سال قبل زمانی که هنوز طرح تحول سلامت اجرا نشده بود متوسط پرداختی از جیب مردم 54.3 درصد بود با اجرای این طرح در حال حاضر پرداخت از جیب مردم به زیر 41 درصد رسیده است. در سال 95 این مبلغ زیر 37.7 درصد بود که در نهایت مجموع خانوارهای ایرانی در این سال 15 میلیارد کمتر از جیب خود برای درمان پرداخت کردند یعنی هر ایرانی 22 هزار و 60 تومان کمتر پرداخت کرده است.

او ادامه داد: اگر منابع پایدار برای طرح تحول سلامت، بیمه‌ها و وزارت بهداشت تامین نشود ما در حفظ دستاوردهای طرح دچار مشکل خواهیم شد و پرداختی از جیب مردم ممکن است افزایش پیدا کند.

حریرچی افزود: با اقدامات مناسب صورت گرفته حدود 2 هزار میلیارد تومان منابع به سیستم دارویی در حال تخصیص است همچنین تلاش می‌کنیم که معوقات کارکنان و پرسنل بیمارستانی تا پایان شهریور تا آخر سال 96 یعنی دو ما ه آینده پرداخت شود تا فقط شش ماه تاخیر در پرداخت معوقات داشته باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به بازسازی بیمارستان‌های فرسوده گفت: در مورد نظافت بیمارستان‌ها و تجهیزات بهداشتی در اتاق عمل آزمایشگاه ، سی سی یو و مکان‌هایی از این قبیل مطابق با استانداردهای روز دنیا اقدامات بهداشتی صورت می‌گیرد اما ممکن است به دلیل کمبود منابع و کمبود نیروی انسانی برای حوزه خدماتی و عدم همکاری مراجعین به مراکز درمانی در رعایت موارد بهداشتی مشکلاتی وجود داشته باشد.

حریرچی با اشاره به کمبود نیروی خدماتی در بیمارستان‌ها گفت: در بیمارستان‌ها کمبود نیروی خدماتی داریم همچنین درباره بازسازی بیمارستان‌های فرسوده به رغم اینکه در راستای طرح تحول سلامت 24 هزار تخت بیمارستانی جایگزین تخت‌های فرسوده یا تخت‌های بیمارستانی ایجاد شده است اما هنوز کمبود تخت داریم راهکار اصلی افزایش تعداد تخت بیمارستانی است چرا که تخت های فرسوده فاقد ارزش مقاوم سازی و بهسازی هستند.قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: هر تخت بیمارستانی 70 تا 120 مترمربع فضا نیاز دارد.

او با اشاره به طرح سلامت معنوی و اجرای آن در برخی بیمارستان‌ها گفت: این طرح توسط بعضی از بیمارستان‌ها برای کمک به شرایط معنوی بیماران به صورت خودجوش در حال انجام است اما توسط ستاد وزارت بهداشت انجام نمی‌شود. مطابق با فرهنگ ملی و مذهبی‌مان باید از بیماران در این مورد حمایت شود و این حمایت معنوی مورد تایید است.

حریرچی درباره روند بودجه سلامت خاطرنشان کرد: قسمتی از منابع که البته رقم درشتی نیست از محل اوراق خزانه اسلامی به حوزه سلامت اختصاص داده شده است.

او ادامه داد:‌باید دستاوردهای عظیمی که در ارائه خدمات سلامت در طول این چهار سال ایجاد شده را حفظ کنیم در حال حاضر تخت‌های جدید به مرحله بهره‌بردرای رسیده است و نمی‌توان آنها را به خاطر کمبود نیروی انسانی راه‌اندازی کنیم همچنین برای 16 هزار نیرو از سوی سازمان امور استخدامی مجوز گرفته‌ایم.

حریرچی افزود: نوع هزینه نظام سلامت جاری و روزمره است و ما نگران این هستیم که منابع لازم برای سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که داریم را نتوانیم تامین کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد:‌ در جهت طرح تحول سلامت تعداد پزشکان تمام وقت به 51 درصد رسیده است که این میزان قبیل از طرح فقط 17 درصد بود همچنین 50 درصد ویزیت‌های سرپایی در مراکز دولتی و 42 درصد در مراکز خصوصی انجام می‌شود.

او افزود: در هر نظام اقتصادی صرفه‌جویی بیشتر و استفاده بهینه از منابع انسانی امکان‌پذیر است اما هر کدام از اینها نیاز به الزامات و تغییراتی دارد یکی از الزامات مدیریت منابع در حوزه سلامت پزشک خانواده است چرا که از مراجعه و فشار به متخصص و بیمارستا‌ن‌ها جلوگیری می‌کنند اما اینکه در فرهنگ ما چقدر امکان‌پذیر باشد مهم است.

حریرچی تاکید کرد: ما توانستیم هزینه‌های سلامت را کنترل و آ‌ن را ارزان‌سازی کنیم و معتقدیم هنوز  پولی که مجموع دولت و بیمه‌ها در حوزه سلامت هزینه می‌کنند نسبت به کشورهای هم سطح خودمان کمتر است ولی هزینه‌ای که مردم می‌دهند نسبت به کشورهای هم سطح بیشتر است بنابراین هر اصلاحی که صورت گیرد باید طوری باشد که پرداختی از جیب مردم کمتر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز