خبرگزاری کار ایران

اعلام برنامه پیشنهادی شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۵۴۲

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا برنامه پیشنهادی شهرداری برای کاهش آلودگی هوای تهران را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن پورسیدآقایی، با بیان اینکه آلودگی هوا یکی از معضلات اصلی شهر تهران است، گفت: برنامه پیشنهادی شهرداری برای کاهش آلودگی هوای تهران طی 4 سال آینده است و بر اساس کاهش نشر آلاینده‌ها از منابع متحرک تنظیم شده است و بر اساس مطالعات پیش بینی می‌شود با سرمایه‌گذاری عمومی به مبلغ 7500 میلیارد تومان طی چهار سال آینده می‌توان نقش آلاینده‌های ذرات را به میزان 55 درصد و سایر آلاینده‌ها‌ی گازی را به میزان 45 درصد کاهش داد.

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه این برنامه شامل 6 پروژه است، ادامه داد: پروژه اول تحت عنوان نوسازی و بهسازی اتوبوس‌های شهر تهران، پروژه دوم نوسازی و بهسازی کامیون باری، پروژه سوم جایگزین موتورسیلکیت‌های بنزینی با برقی، پروژه چهارم جایگزینی مینی بوس فرسوده، پروژه پنجم نوسازی ناوگان سواری کاربراتوری و فرسوده و پروژه ششم تعویض کاتالیست تاکسی است.

معاون حمل و نقل و ترافیک در تشریح پروژه اول تحت عنوان نوسازی و بهسازی اتوبوس‌های شهر تهران افزود: بر اساس این برنامه سال اول 2 هزار دستگاه اتوبوس واحد از سایر بخش‌ها جایگزین خواهد شد. در مجموع 6 هزار دستگاه اتوبوس باید طی دو سال جایگزین شود و 554 میلیارد تومان بودجه عمومی برای کاهش حدود 9 درصد از انتشار ذرات معلق مورد نیاز است. همچین بر اساس این برنامه اجرایی باید تا پایان سال اول فیلتر دوده برای 2 هزار دستگاه اتوبوس نصب شود که نیاز به 80 میلیارد تومان بودجه عمومی دارد.

معاون شهردار در تشریح پروژه دوم تحت عنوان نوسازی و بهسازی ناوگان کامیون باری نیز تشریح کرد: 30 دستگاه کامیون باری باید تا پایان سال چهارم نوسازی شود در حال حاضر سهم کامیون‌ها به عنوان منابع آلاینده گازی 2 درصد و از میان منابع آلاینده ذرات نزدیک به 22 درصد است.

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه مینی بوس‌های فرسوده نقش بسیار آزاردهنده‌ای در شهر تهران بازی می‌کنند، گفت: بر اساس این برنامه باید تا سال چهارم جمعا سه هزار دستگاه مینی بوس فرسوده جایگزین شود که نیازمند به 91 میلیارد تومان بودجه عمومی دارد و 2 درصد از ذرات معلق هوای تهران را کاهش خواهد داد پروژه پنجم نیز به جایگزینی خودورهای سواری کابراتوری و فرسوده اختصاص دارد و در این زمینه تاکنون اقدامات مثبتی انجام شده و با جایگزینی 380 هزار سواری فرسوده تا پایان سال سوم برنامه می‌توانیم آنها را به کل از سیستم حذف کنیم.

معاون شهردار با تاکید بر اینکه بودجه مورد نیاز در مقایسه با اهمیت موضوع زیاد نیست تاکید کرد: سرجمع برای سال اول 1500 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و برای کل چهار سال نیازمند به 7500 میلیارد تومان اعتبار نیاز هست، این مبلغ کاملا از سوی دولت قابل تامین و برداشت است.

او ادامه داد: در حال حاضر دولت برای پرداخت برخی هزینه‌ها از صندوق ذخیره ملی برداشت کرده و اجازه گرفته‌اند و با توجه به اهمیت آلودگی هوا برای جان مردم می‌تواند این مبلغ را از صندوق ذخیره ملی برداشت کند. به واقع این درخواست زیاد نیست چرا که 51 درصد مالیات کشور را شهر تهران می‌دهد اما در بودجه سهم ناچیزی به تهران اختصاص می‌یابد.

پورسیدآقایی با بیان اینکه مردم تهران بخش مهمی از هزینه کشور را به شکل مالیات پرداخت می‌کنند ادامه داد: با وجود اینکه مردم تهران بخش مهمی از هزینه کشور را می‌دهند اما خودشان هوا ندارند. ما معتقدیم که همه کشور باید آباد شود اما حداقل باید در تهران به اندازه مالیاتی که شهروندانش پرداخت می‌کنند هزینه شود.

او ادامه داد: آلودگی و ترافیک دولت و مجلس و صنایع برای شهر تهران است و شهروندانش مالیاتش را پرداخت می‌کنند و در همین راستا باید اولویت به آلودگی هوای تهران اختصاص یابد ما از متخصص می‌خواهیم تا برنامه پیشنهادی ما را نقد کنند تا بتوانیم تا آخر امسال برنامه‌ای مدون  به مردم شهر تهران ارائه دهیم و تهران را تبدیل به شهری کنیم که مردم آن به دور از آلودگی زندگی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز