خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران:

توان مالی شهرداری برای کاهش آلودگی هوا کافی نیست

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۴۳۴

شهردار تهران گفت: شهرداری در حد توان خود می‌تواند برای کاهش آلودگی هوا برنامه‌ریزی کند، اما توان مالی شهرداری برای این منظور کافی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد علی نجفی در ششمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا در خصوص حضور ژاپنی‌ها و جایکا برای کمک به حل معضل آلودگی هوا گفت: آنچه که توسط جایکا انجام خواهد شد، بیشتر جنبه مطالعاتی دارد و عملیاتی نیست و ما در قبال کمک‌های بانک جهانی و جایکا هیچ تعهد متقابلی نداریم.

او ادامه داد: البته در همایش امروز علاوه بر جایکا چندین شهر بزرگ دیگر نیز همچون میلان دعوت شده‌اند تا تجربیات خود را با ما به اشتراک‌ گذاشته تا بتوانیم در برابر آلودگی هوا خود را تقویت کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه این گونه همایش‌های علمی بیشتر محل تبادل اطلاعات و تجربیات است، افزود: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم این همایش آلودگی هوا را کاهش دهد. شهرداری در حد توان خود می‌تواند برای کاهش آلودگی هوا برنامه‌ریزی کند اما توان مالی شهرداری برای این منظور کافی نیست.

او با اشاره به برنامه‌ای که شهرداری برای کاهش آلودگی هوا به مجلس و دولت ارائه داده است، گفت: این برنامه حول محورهای مختلف مطرح شده است و ما وعده‌ داده‌ایم که با 1500 میلیارد تومان اعتبار سالانه می‌توانیم تا 50 درصد از آلودگی هوا جلوگیری کرده و 20 تا 25 درصد از غلظت آلاینده‌ها بکاهیم اما این برنامه کاملا عملی نیازمند به بودجه و همراهی نمایندگان مجلس است.

وی افزود: نمایندگان مجلس باید در این زمینه از خود عزم جدی نشان دهند و بودجه پیش بینی شده را تصویب کنند. حرف زیاد زده شده اما عزم جدی نبوده است.

نجفی با اشاره به بودجه شهرداری که یکشنبه به شورای شهر تقدیم شد افزود: در بودجه اولویت را به حمل و نقل عمومی دادیم اما باز هم کافی نیست باید در بودجه عمومی هم برای حمل و نقل عمومی بخشی پیش‌بینی شود و امیدوار هستیم آثار این بحث‌ها و تبادل نظرها در خصوص بودجه ببینیم.

نجفی در خصوص تردد کامیون‌های قدیمی که بخش عمده‌ای از آلودگی هوا را موجب می‌شوند گفت: پیش از این برای تردد این کامیون‌ها هماهنگی وجود نداشت اما اکنون هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است و زمانی که آلودگی هوا افزایش یابد با هماهنگی‌ها از تردد کامیون‌ها جلوگیری می‌شود که تجربه نشان داده تاثیر بسیار مثبتی روی آلودگی هوا داشته است در خصوص موتورهای برقی نیز دولت باید از نظر تامین بودجه به ما کمک کند.

او ادامه داد: سال 1392 دولت مصوبه‌ای در خصوص آلودگی هوا به تصویب رساند که برای همه دستگاه‌ها در این زمینه تکالیفی را مشخص کرده بود اما هیچ کدام البته به غیر از یکی دو مورد عملی نشد. در همین راستا به آقای جهانگیری معاون رئیس جمهور نامه‌ای نوشتم و در نامه روی این مساله تاکید کردم.

شهردار در ادامه در خصوص تغییرات ایجاد شده در طرح ترافیک گفت: شورای هماهنگی ترافیک شهر تهران طرح ترافیک را با یک سری تغییرات جزئی تصویب کرده است کلیات طرح نیز توسط شورای شهر تصویب شده و فکر نمی‌کنم برای مصوب شدن طرح در سال آینده مانعی وجود داشته باشد. بر اساس طرح جدید 20 الی 25 درصد ورود خودروها به داخل طرح کاهش خواهد یافت و برخلاف تصور عده‌ای قصد ما افزایش درآمد از طرح ترافیک نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز