خبرگزاری کار ایران

نجفی در همایش اتاق اصناف ایران مطرح کرد:

معاونت مالی و اقتصاد شهری نتوانسته اقدامی برای کسب و کار انجام دهد

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۱۹۹

شهردار تهران گفت: 99 درصد فعالیت‌های معاونت معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری، مالی است و نه اقتصادی و نتوانسته هیچ اقدامی در راستای ایجاد فضای کسب و کار و اقتصاد انجام دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهردار تهران در همایش اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه نقش اصناف در کشور همواره فراتر از کسب و  کار و تجارت بوده است، گفت: اصناف از مسائل سیاسی گرفته تا تشکیل صندوق قرض الحسنه و حمایت از مساجد و حمایت از فقرا فعالیت دارند.

او با بیان اینکه اصناف در ایران سابقه خوبی در تاریخ کشور به جا گذاشته‌اند، ادامه داد: آنچه تحت عنوان مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی آنچه 25 سال پیش در غرب تحت عنوان مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی مطرح شده، سالیان سال است در کشور وجود داشته است و چه بسا ایران در این زمینه از آنها جلوتر و عمیق‌تر است.

شهردار با تاکید بر اینکه شهر و شهرنشینی به طور کامل متحول شده است، ادامه داد: در گذشته روستاها محل تولید و شهرها محل مصرف بودند اما امروز همه چیز تغییر کرده است. شهرها مولد و کارآفرین شده و روز به روز نقش عمده‌تری را ایفا می‌کنند به خصوص کلانشهرها. در این شش الی پنج سال اخیر روزی نبوده که همایشی در خصوص توسعه اقتصادی و بشری کلانشهرها برگزار نشود.

شهردار با بیان اینکه امروز کلانشهرها با چالش‌های عمده‌ای روبرو هستند و یکی از اصلی‌ترین مسائل بحث اقتصاد شهری است، افزود: اگر صحبت از درآمد پایدار می‌کنیم اما هنوز هم به آن نرسیده‌ایم 80 درصد از درآمد شهری ناپایدار است تا شهر اقتصاد بالنده‌ای نداشته باشد خودش بالنده نخواهد شد و همه اینها نیاز به جدی گرفتن توسعه اقتصادی شهر دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه سال‌ها پیش معاونت مالی و اقتصاد شهری در شهرداری تشکیل شد ادامه داد: 99 درصد فعالیت‌های این معاونت مالی است و نه اقتصادی و نتوانسته هیچ اقدامی در راستای ایجاد فضای کسب و کار و اقتصاد انجام دهد تنها راه این است که اقتصاد شهری با استفاده از فعالان جدی رونق یابد و شهر بدون مشارکت شهروندان و ا صناف قابل اداره نیست و شورای شهر نمی‌تواند در بحث مشارکت به تنهایی عمل کند باید خود مردم در محله خودشان احساس مسئولیت کرده و با مدیریت شهری مشارکت کنند این امر وجوه دیگری نیز دارد و آن مشارکت مستقیم با فعالان اقتصادی است.

او در ادامه گفت: در شهرداری 68 هزار کارمند وجود دارد که بیش از حد زیاد است. شیکاکو که از تهران بزرگتر است 32 هزار کارمند و سئول که هم اندازه تهران است هم 32 هزار پرسنل دارد. انشاالله که همه این 68 هزار نیروی پرسنل شهرداری کارآمد باشند اما با همین 68 هزار هم نمی‌توان شهر را اداره کرد و آنچه اهمیت دارد مشارکت است. در این میان بخش مهم اصناف و نهاد مدنی آن که همان اتاق اصناف است اهمیت دارد. شهرداری احساس نمی‌کند در تقابل با اصناف قرار دارد بر همین اساس کارگروهی تشکیل شده است.

او در تشریح کارگروه مذکور گفت: این کارگروه مورد به مورد مسائل فیمابین را بررسی می‌کند و جناب آقای یزدانی معاونت خدمات شهرداری تهران مسئول تیم شهرداری بوده و سه نفر از شهرداری و دو نفر از اصناف در این کارگروه شرکت خواهند کرد.

او در خصوص نمایشگاه‌هایی که در آستانه سال نو برگزار می‌شود، گفت: همیشه برای من عجیب بوده که این نمایشگاه‌ها به جای آنکه نمایشگاه باشند شبیه فروشگاه‌ هستند.

شهردار با تاکید بر اینکه این ارتباط باید دو طرفه باشد به صحبت‌های خود با هنرمندان اشاره کرد و گفت: درست است که شهرداری موظف است که از هنرمندان دفاع کند اما در نقطه مقابل هنرمندان هم باید در مقابل اخلاق شهروندی احساس مسئولیت کنند

شهردار ادامه داد: در اروپا و آمریکا در عیدهای بزرگ مثل کریسمس اصناف تخفیف حراج واقعی برگزار می‌کنند و مردم خریدهایشان را برای آن زمان نگه می‌دارند و این هم از نظر اقتصادی و هم از نظر مسئولیت اجتماعی درست است. اصناف باید کمک کنند و قیمت‌ها را پایین بیاورند و یک حراج واقعی برگزار کنند. اگر بنا است بگوییم نمایشگاه‌ها قابل دفاع نیستند اصناف هم باید حراج واقعی برگزار کنند و جامعه باید مسئولیت اجتماعی اصناف را حذف کنند.

شهردار در خصوص تثبیت کاربری‌ها نیز گفت: یک سری فعالیت‌ها سال‌ها است در این خصوص انجام می‌شود اما این روند تا کی می تواند ادامه یابد.  این عدم تثبیت کاربری ها برای برخی منبع درآمد شده و با خود می‌گویند هفته‌ای یکی دو بار به مغازه‌ها سری بزنیم و زیر سبیلی دریافت کنیم البته در این زمینه نیاز به مصوبه شورا هم داریم.

او در انتها به مساله سد معبر اشاره کرد و افزود: این مساله ابعاد مختلفی دارد 70 الی 80 درصد مغازه‌ها پیاده‌روها را نیز اشغال کرده و حق مردم را گرفته‌اند از سوی دیگر خودروها با پارک در پیاده رو سد معبر می‌کنند بخش دیگر دست‌فروش‌ها هستند که در مترو و پیاده‌روها بدون مجوز کار می‌کنند همه اینها چهره شهر را زشت و نامطلوب کرده است اما برای برخورد با آنها به جنبه‌های سیاسی و اجتماعی توجه کرد.

او در خصوص دستفروش‌ها ادامه داد: سخت‌ترین بخش این مساله بحث دستفروشان است وقتی آنها را جمع‌آوری می‌کنند زندگی عده‌ای مختل می‌شود در این زمینه طرحی در دست تهیه است که هنوز تکمیل نشده است.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز