خبرگزاری کار ایران

دبیر نهمین جشنواره فارابی:

درخواست از رئیس‌جمهور برای جلسه ماهیانه با برگزیدگان فارابی/صدای علوم انسانی کمتر شنیده می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۸۵۸

میرزایی با درخواست از رئیس جمهور برای جلسه ماهیانه با برگزیدگان جشنواره فارابی گفت: صدای علوم انسانی کمتر شنیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین میرزایی (دبیر نهمین جشنواره فارابی) در مراسمی که امروز به منظور تقدیر از برگزیدگان این جشنواره در سالن اجلاس سران برگزار شد، خطاب به رئیس جمهور گفت: از وجود ارزشمندتان در جمع خانواده خود یعنی خانواده فارابی که خود از برگزیدگان آن هستید و خانواده بزرگ علوم انسانی و اسلامی کشور که گستره آن در تمام شئون نیمی از آموزش عالی را دربرمی‌گیرد، صمیمانه تشکر می‌کنم.

دبیر نهمین جشنواره فارابی ادامه داد: علوم انسانی علومی سیاستگذار است که در کنار علوم تکنیکی و مهارتی، اصالت خود را  دارد و لاجراً مسئولیت اجتماعی آن مقدم بر تجاری شدگی آن است و این مسئولیت و حضور کاربردی و موثر آن می‌تواند گره‌های فروبسته را بیشتر بگشاید.

میرزایی ضمن اشاره به این مطلب که علوم انسانی و اسلامی لاجرم نقاد است و بهترین خادم، ناقد است چراکه پیشگیری‌کننده است و علاج واقعه را قبل از وقوع طلب می‌کند، گفت: در علوم انسانی صداهایی وجود دارد که باید شنیده شود ولی متاسفانه در بسیاری از مواقع کمتر شنیده می‌شود و مهم‌ترین آن این است که سرمایه اجتماعی ما دچار چالش‌هایی شده است.

وی اضافه کرد: مرحوم جلال آل‌احمد ادبیات را مهم‌ترین آنتن پیشگو می‌دانست و به تاسی از او این را در شان کل علوم انسانی می‌دانم.

میرزایی در ادامه خطاب به ریئس جمهور گفت: خوشبختانه شما جزو سرمایه‌داران هستید و سرمایه شما جمع حاضر است و سرمایه اجتماعی بخشی از معدود سرمایه‌هایی است که هرچه بیشتر استفاده شود، فزون می‌گردد. براین اساس پیشنهاد می‌دهد جلسات محتوایی به صورت مستقیم و منظم حداقل به صورت ماهیانه با اصحاب علوم انسانی برگزار شود.

دبیر نهمین جشنواره فارابی به دغدغه‌ها و دیدگا‌های برگزیدگان جشنواره فارابی اشاره کرد و گفت: تداوم پاسداشت منزلت برگزیدگان از طریق استمرار یافتن و سازمان یافتگی تقدیرها، تاکید بر استقلال و آزادی دانشگاهی و استقلال نهاد علم برای اثربخشی چنین رویدادها، لزوم دوری از کمیت‌گرایی و حمایت از کمی‌گرایی در علوم انسانی، لزوم توجه برای جلوگیری از هدر رفت مغزها در کنار فرار مغزها، اعتماد به جوانان و زنان در ساحت مدیریتی و علمی و سپردن اغلب امور به آنها، بین‌المللی‌تر شدن فضای آموزش و پژوهش، الزام دستگاه‌های اجرایی به بهره‌گیری از دانش و تجربه عالمان علوم انسانی برای امر سیاستگذاری و لزوم طراحی فضای گفت‌وگوی علمی در کشور ازجمله دغدغه‌های برگزیدگان جشنواره فارابی و اصحاب علوم انسانی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز