خبرگزاری کار ایران

نجفی در صحن شورای شهر تهران:

انعقاد قرارداد یک میلیاردی در شهرداری به ارزش ۱۰ میلیون تومان!/هزینه‌کرد بودجه برای انتخابات

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۸۰۰

شهردار تهران برای ارائه گزارش تحویل و تحول شهرداری به صحن شورا آمد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی نجفی، شهردار تهران صبح امروز در صحن علنی شورای شهر حاضر شد تا گزارش تحویل و تحول شهرداری تهران را در شورا قرائت کند.

شهردار تهران با اشاره به میزان بدهی‌های شهرداری گفت: مرتب تذکر دادم انصاف و بی‌طرفی در تهیه گزارش مورد توجه قرار گیرد. براساس تحقیقات صورت گرفته شهرداری دارای ۲۹ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان بدهی ثبت شده، ۲۲هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی تقریباً قطعی و ۸هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی احتمالی است، یعنی جمعاً ۵۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی که سه برابر بودجه سال ۹۶ است.

مجموعه تعهدات شهرداری ۸۶ هزار میلیارد تومان است

او ادامه داد: در حال حاضر شهرداری برای اتمام و پیشرفت پروژه‌های عمرانی نیاز به ۳۴ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد. پس با حساب بدهی‌ها مجموعه تعهدات شهرداری ۸۶ هزار میلیارد تومان است.

نجفی با بیان اینکه ترسیم وضعیت یک امر ضروری بود حتی اگر تکلیفی از سوی شورا برای شهرداری اعمال نمی‌شد، گفت: اقدام هوشمندانه شورا و تصویب مصوبه برای تعیین وضعیت کار ما را وسعت بخشید. بین ۴۰ تا ۵۰ هزار ساعت کار برای تهیه گزارش وقت صرف شده و این گزارش ۵۰۰ صفحه دارد و یک سند استثنایی محسوب می‌شود‌ و ۹۵ درصد دقت و اطلاعات آن کافی است.

شهردار با بیان اینکه در ۱۲ سال گذشته شهرداری تهران فرصت‌های زیادی را از دست داده است ادامه داد: منطقه ۲۲ یک فرصت استثنایی بود. اولین منطقه‌ای که طرح تفصیلی کامل داشت و می‌توانستیم از آن به عنوان کانال هوا و ریه تهران استفاده کنیم اما این فرصت را از دست دادیم. همچنین خطاهای محاسباتی زیادی برای تعیین میزان هزینه پروژه‌هایی همچون صدر و توحید صورت گرفته است.

شهردار با اشاره به اینکه در ۱۲ سال گذشته شهرداری ضعف‌های عملکردی و مدیریتی فراوانی داشته است ادامه داد: در مواقعی سوءاستفاده تا حدی بوده که باید آن را به مراجع قضایی اعلام می‌کردیم اما خوشبختانه فرق این شورا با شورای قبلی عزم برای مبارزه با فساد بوده است. من به صورت مصداقی به دو مورد اشاره می‌کنم که برای مجموعه‌ای که ادعای مدیریت جهادی می‌کند بعید است.

او ادامه داد: برای مثال با فردی قراردادی یک میلیارد تومانی برای تدوین شاخص ارزیابی عملکرد منعقد کردند که ارزش آن فقط ۱۰ میلیون تومان بوده است.

او با بیان اینکه ۷۵۰ میلیون تومان برای این پروژه بعد از انتخابات در مرداد ۹۶ پرداخت شده است افزود: دوم مرداد ۹۶ دوباره با همین آقا قراردادی به ارزش ۷۳۰ میلیون تومان بسته شده که‌‌ همان روز قرارداد پول رابه او پرداخت کردند و اکنون این آقا مدعی است که از این ۱۳۴۴ میلیارد تومان فقط ۱۷۰ میلیارد را خودش برداشته و بقیه به حساب رئیس دفتر یکی از معاونین شهردار ریخته شده که او هم پول را صرف خرج انتخابات کرده است.

او ادامه داد: رئیس دفتر معاون نیز از این پول را مقداری برای خودش برداشته و بقیه را برای هزینه‌های عام‌المنفعه انتخابات خرج کرده است. به غیر از این مورد موارد متعدد دیگری هم وجود دارد و بعد از مطالعات و ارزیابی درخواهیم یافت که راه مدیریت شهر تهران با چه معضلاتی روبرو است.

اداره مالی شهرداری دیمی بوده‌است

او با بیان اینکه سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری فقط در نقش یک کارگزار عمل می‌کرده است، گفت: این سازمان به دنبال پیدا کردن سرمایه‌گذار خارجی و یا برنامه‌های جدید توسعه شهری نبوده است کارش این بوده که املاک و مستغلات را گرفته و به صورت مشارکتی ساخت و ساز کند.

او در ادامه به سازمان املاک و مستغلات اشاره کرد و گفت: هیچ اطلاعات دقیق و سندی از ارزش املاک اختصاصی شهرداری تهران و وضعیت ثبتی آن‌ها در دست نیست. اینکه چقدر از این املاک سند دارد و یا ارزش آن‌ها چقدر است. ۶۴۷ متر غالباً در اختیار نهاد‌ها قرار گرفته است و بحث املاک نجومی شامل این امر نمی‌شود البته املاک نجومی اصلاً در سیستم ثبت نشده است.

او با اشاره به نظام ارزیابی عملکرد در شهرداری تهران و معاونت برنامه‌ریزی وجود نداشته است، گفت: درصد درآمد پایدار کل شهرداری از هیچ فرمولی پیروی نمی‌کند. متاسفم که اینگونه صحبت می‌کنم، اما اداره مالی شهرداری دیمی بوده است یک جایی ۷ درصد و یک جایی ۲۵ درصد درآمد پایدار داشته است.

او درخصوص واگذاری املاک هم افزود: به طور مثال به یک نهاد ملکی ۵ میلیاردی و به نهاد دیگری که‌‌ همان فعالیت را داشته هیچ ملکی واگذار نشده است. جای سوال دارد که وجه تمایز چه بوده است؟ ما هیچ رابطه‌ای در این خصوص پیدا نکرده‌ایم. وضعیت کارگزاران که خروجی آن‌ها هم هولوگرام‌ها بوده بسیار تاسف‌بار است.

ماجرای استخدام ۱۳ هزار نفر در آستانه انتخابات

نجفی گفت: ۱۶ هزار پست در شهرداری داریم، اما ۶٨ هزار نفر کارمند داریم یعنی به ازای هر۴٢۶ نفر یک پست سازمانی در شهرداری وجود دارد.

نجفی با اشاره به اینکه در سال ٩۵ تعدادپرسنل ۵۵ هزار نفر بود اما در عرض سه ماه، ١٣ هزار نفر به نیروی انسانی اضافه شد گفت: برخی افراد حتی سابقه یک روز فعالیت در شرکت‌های پیمانی نداشتند.

وی افزود: در سال ۹۵ تعداد پرسنل شهرداری ۵۵ هزار و ۹۵۲ نفر بوده است که مستمر حقوق می‌گرفتند. طی سه چهار ماه مانده به انتخابات ناگهان ۱۳ هزار نفر به پرسنل شهرداری اضافه شدند به اسم اینکه عده‌ای کارگر پیمانکاران هستند و می‌خواهیم کارمند شهرداری کنیم.

اقدام خیانت آمیز در صندوق بازنشستگی شهرداری

شهردار تهران گفت: متاسفانه ٨۵ درصد دارایی صندوق بازنشستگی در بخش املاک بلوکه شده و ٧٠ درصد در پروژه ساریتای کیش سرمایه گذاری شده که به قاطعیت می‌گویم فساد دارد و یک کار خیانت آمیز در صندوق بازنشستگی شهرداری است.

شهردار تهران گفت: در سال‌های ٩٢ تا ٩۵، صد و نه هکتار از باغات تخریب و به منازل تبدیل شده است.

نجفی گفت: در شهرداری کارمندی با مدرک کار‌شناسی داریم که یک میلیون ۴۰۰ هزار حقوق می‌گیرد و کارمند دیگری با‌‌ همان سابقه کار حدود پنج و نیم میلیون حقوی می‌گیرد یعنی کاملا غیر عادلانه است و هیچ ضابطه‌ای نیست.

وی افزود: روند مقایسه‌ای تعداد کسور پردازان به تعداد بازنشستگان نشان می‌دهد که تعداد بازنشستگان پیشی گرفته است و این یعنی شکست صندوق بازنشتگی شهرداری در بلند مدت.

نجفی در ادامه گفت: ۸۵ درصد دارایی‌های صندوق ذخیره کارکنان شهرداری را در املاک و ساختمان حبس کردند در حالی که قرار بوده است این صندوق در بورس و مسایل اقتصادی سرمایه گذاری‌هایی کند.

وی افزود: از این رقم ۷۰ درصد در پروژه‌ای تحت عنان سارینا کیش سرمایه گذاری شده است که در آن فساد مالی وجود داشت و با فشاری که آوردیم بخشی از پول را برگرداندند. واقعا یک کار خیانت آمیز صورت گفته است.

وی افزود: یکپارچگی اطلاعات در شهرداری وجود ندارد اگر بخواهید از سازمان اطلاعات املاک را بگیرید هیچ چیزی وجود ندارد.

نجفی تاکید کرد: اصلا به پروژه هوشمند سازی در شهر پرداخته نشده است شورایی برای پیگیری این پروژه تعیین کردیم که اقدامات جالبی انجام می‌شود خبرهای خوبی طی چند ماه آینده در این بخش خواهیم داشت.

وی افزود: قراردادی با مدیریت کیش امضا کردیم تا بخشی از فعالیت‌های مربوط به هوشمند سازی را به صورت پایلوت در کیش اجرا کنیم.

نجفی تاکید کرد: در حال حاضر ۱۱۴ دفتر خدمات الکترونیکی در تهران وجود دارد اما نه تنها با این وجود نیرو‌ها کم نشده است بلکه ۱۳ هزار نفر به نیروهای شهرداری اضافه شده است.

وی افزود: بر اساس گزارش ۲۰۱۷در رتبه‌های بین المللی در میان ۱۸۰ شهر، تهران رتبه ۱۶۱ در شاخص شهرهای پویا را دارد. در شاخص رقابت پذیری رتبه ۱۲۰ و در شاخص زیست پذیری رتبه ۶۱ را بر اساس گزارش سال ۲۰۱۵ داریم و از نظر بین الملی واقعیت وضعیت خوبی نداریم.

زورمان به هیات مدیره همشهری نمی‌رسد

نجفی گفت: میزان برگشتی برخی از مجلات همشهری بیش از ۴۰ درصد است. سال‌ها پول دادیم این نشریات و مجلات را در همشهری منتشر کردیم. البته ما چهار نشریه را تعطیل کردیم و بقیه هم فعلا زورمان به هیات مدیره همشهری نمی‌رسد که یک مقدار انقلابی‌تر عمل کند.

وی افزود: در همشهری هم وضعیت مالی افتضاحی وجود دارد. در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، حمایت‌های شهرداری بیش از ۴ برابر شده است که ۶۴ درصد بودجه‌های حمایتی به فعالیت‌های مذهبی و بقیه به سایر فعالیت‌ها اختصاص یافته است.

نجفی گفت: در سازمان فرهنگی و هنری بزرگ‌ترین چالش ما این است که مدیریت شهری نقش تعیین کننده‌ای بر مدیریت این سازمان ندارد. یک هیات امنای ۱۱ نفره دارد و الان اگر سازمان فرهنگی و هنری هر کاری کند بلافاصله یقه شهردار و شورای شهر را می‌گیرند. کسی نمی‌گوید شش نفر دیگری که در هیات مدیره تصمیم می‌گیرند، چه می‌شود؟

فقط ۳ درصد زباله‌ها تفکیک می‌شود

نجفی گفت: درآمدهای عملیاتی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری طی سال های ۹۳ تا ۹۵ از ۳۳ هزار میلیارد تومان به ۱۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافته و از آن طرف کمک‌های دریافتی از شهرداری سال به سال بیشتر شده است.

وی افزود: در سال ۹۵ این سازمان ۶۵ میلیارد تومان از شهرداری تهران کمک گرفته است.

نجفی گفت؛ نسبت تفکیک از مبدا زباله در شهر تهران ۱۳ درصد است یعنی ۸۷ درصد تفکیک نمی شود. از این  ۱۳ درصد هم تنها ۳ درصد را ما هوشمندانه انجام می دهیم و ۱۰ درصد را کسانی که در زباله ها می گردند تفکیک می‌کنند. در واقع عملکرد شهرداری درباره تفکیک از مبدا زباله ۳ درصد است.

وی افزود:در سال ۹۶ سازمان مدیریت پسماند زیان خالص ۲۶ میلیارد تومانی دارد علی رغم اینکه در سال های قبلی ۶۱ میلیارد تومان سود داشته است.

نجفی تاکید کرد: زیر ساخت های تولید انرژی از زباله و تصفیه خانه زباله کاملا فاقد بهره برداری و کارایی بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز