خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری روز هوای پاک مطرح شد؛

۸۵ درصد آلودگی هوا ناشی از تردد اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده است

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۵۹۸

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه از کلیه دستگاه‌های اجرایی در مورد روند اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا گزارش‌گیری کرده‌ایم، گفت: بسیاری از دستگاه‌ها به دلیل کمبود بودجه و عدم تخصیص اعتبارات نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند.

به گزارش ایلنا، مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری با موضوع تشریح تکالیف دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک و رونمایی از شعر و پوستر روز هوای پاک که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از مواد مصوبه ۹۵ نیز نیاز به سیاستگذاری دارد که درصورت تحقق این امر امکان اقدامات مناسب ایجاد می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بسیاری از کشورهایی که طی سال‌های گذشته مشکل آلودگی هوا داشتند از دهه ۸۰ به این نتیجه رسیدند که باید بر اساس یک قانون جامع در این زمینه عمل کنند؛ قانونی که همه دستگاه‌ها را موظف به اجرای تکالیفی در زمینه کاهش آلودگی هوا کند.

وی با اشاره به تصویب  قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن در مرداد ماه امسال گفت: بر اساس این قانون، وظایف کلیه دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلودگی هوا مشخص شده است. لازم به ذکر است که سازمان حفاظت محیط زیست یک دستگاه اجرایی نیست بلکه به عنوان یک نهاد حاکمیتی و نظارتی بر عملکرد دستگاه‌های مختلف در قبال قانون هوای پاک عمل می‌کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به منظور اجرای قانون هوای پاک باید آئین‌نامه‌هایی توسط دستگاه‌های اجرایی تهیه و تدوین شود، اظهار کرد: نظارت این سازمان بر روند اجرای قانون نیز بر مبنای این آئین‌نامه‌ها مشخص خواهد شد.

تجریشی در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های ۱۳۹۰، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ سه مصوبه هیات وزیران در زمینه کاهش آلودگی هوا داشته‌ایم، اظهار کرد: این مصوبات به صورت تکاملی تعهدات دستگاه‌های مختلف را نسبت به کاهش آلودگی هوا مشخص کرده است. در مصوبه ۱۳۹۵ تقسیم بندی بین منابع متحرک و ثابت آلودگی هوا صورت گرفت و وظایف هر یک از دستگاه‌های اجرایی مشخص شد و سازمان حفاظت محیط زیست نیز وظیفه نظارت بر اجرای این مصوبه را بر عهده دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برخی اقدامات در همه کشورهایی که دچار آلودگی هوا هستند مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: با توجه به نمونه گیری‌های انجام شده در برخی از کلانشهرها و بررسی این نمونه‌ها به این جمع بندی رسیده‌ایم که در کلانشهرها سوخت، عامل اصلی تولید ذرات معلق است. در شهر تهران با توجه به مطالعات صورت گرفته، دلیل عمده آلودگی به ذرات معلق بر می‌گردد بنابراین مهمترین آلاینده تهران در شرایط حاضر ذرات معلق است که از احتراق ناقص و کیفیت نامناسب سوخت تولید می‌شود.

تجریشی با تاکید بر اینکه نظارت بر کیفیت سوخت تولیدی بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و طبق قانون این سازمان باید سه ماه یکبار سوخت توزیعی در کشور را مورد پایش قرار دهد،اظهارکرد: طی ماه‌های آذر و دی پایش کیفیت سوخت در کلانشهرها به جای سه ماه یکبار به هفته‌ای یکبار رسید.

در هر سال دو درصد افزایش مصرف سوخت داشته‌ایم

وی با اشاره به افزایش مصرف بنزین طی چهار سال اخیر افزود: در هر سال دو درصد افزایش مصرف سوخت داشته‌ایم. در فصل سرما در برخی کلانشهرها مثل تهران بروز پدیده وارونگی دما در کنار افزایش مصرف سوخت و پایداری هوا باعث افزایش آلودگی می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مهمترین مسئله آلودگی هوا ذرات معلق ناشی از مصرف سوخت است. این ذرات از طریق ریه وارد بدن و خون انسان می‌شوند و عوارض بهداشتی و سلامتی بسیاری در پی دارند.

به گفته تجریشی در شش ماهه دوم سال به دلیل بروز پدیده وارونگی دما شاهد تشدید آلودگی هوا هستیم. ذرات معلق می‌تواند ناشی از نیروگاه‌ها، فعالیت‌های صنعتی، سوخت زباله و خودروها باشد اما سوخت و احتراق ناقص عمده‌ترین بخش را در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: طی سال‌های گذشته توانستیم برخی آلاینده‌ها را مدیریت کنیم ولی در حال حاضر ذرات معلق مهمترین مسئله در آلودگی هوای شهرها به ویژه تهران است. مقدار ذرات معلق در تهران ۳۲ میکروگرم در متر مکعب است این در حالیست که استاندارد جهانی ۱۰ میکروگرم در متر مکعب است. بنابراین سه برابر حد استاندارد جهانی ذرات معلق در هوای تهران وجود دارد.

تجریشی اظهار کرد: اندازه گیری‌ها حاکی از آن است که از  ۲۳ به بعد میانگین ذرات معلق افزایش می‌یابد که تردد وسایل نقلیه سنگین فرسوده علت عمده آن است.

وی ادامه داد: با توجه به ایمنی که وزارت راه در جاده‌ها در نظر گرفته تردد کامیون‌ها با عمر بالا در جاده‌ها ممنوع است. به همین علت کامیون‌های فرسوده به سمت شهر سرازیر شده‌اند همچنین در طول روز اتوبوس‌های فرسوده امکان تردد در شهر را دارند اما  این دستگاه‌ها نیز امکان تردد در جاده‌ها را ندارند.بنابراین ناوگان اتوبوسرانی و کامیون‌ها سهم قابل توجهی در ایجاد ذرات معلق دارند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بر اساس مطالعات سال ۱۳۹۵ سهم خودروهای سواری اعم از شخصی، ون و تاکسی در تولید آلودگی سه درصد است. علی رغم اینکه این دستگاه‌ها ۸۰ درصد ناوگان را تشکیل می‌دهند هچنین موتورسیکلت‌ها در تولید آلودگی ۱۲ درصد سهم دارند اما در این میان بیشترین سهم با میزان ۸۵ درصد متعلق به اتوبوس‌ها و کامیون‌ها است.

تجریشی تاکید کرد: بیشترین ذرات معلق در تهران از ناوگان فرسوده حمل و نقل و باری نشأت می‌گیرد بنابراین بر اساس یکی از مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا تردد کامیون‌ها در سطح شهر تا نیمه بهمن ماه ممنوع شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبه سال ۹۴ برای وسایل نقلیه دیزلی اظهار کرد: بر اساس این مصوبه قرار شد وسایل نقلیه دیزل با استاندارد یورو۴ به علاوه فیلتر دوده وارد چرخه مصرف شود البته سوخت دیزل باید استاندارد و میزان گوگرد آن پایین باشد و در صورتی که خودروی دیزلی نو و استاندارد از سوخت مرغوب و با کیفیت استفاده نکند فیلتر دوده آن از بین می‌رود.

به گفته تجریشی وزارت نفت نمی‌تواند بیش از ۵۰ درصد از گازوئیل مورد نیاز ماشین آلات سنگین را با استاندارد یورو۴ تولید کند بنابراین اگر کامیون نیز نو باشد ولی سوخت، استاندارد نباشد به هدف اصلی که کاهش آلودگی هوا است دست نمی‌یابیم.

تجریشی با اشاره به اینکه وزارت نفت باید کریدورهای توزیع سوخت  که به سمت شهرهای بزرگ هستند را شناسایی کند و در این مناطق تنها سوخت استاندارد ارائه دهد، گفت: وزارت نفت اعلام می‌کند که در شرایط کنونی امکان شناسایی این کریدورها و رساندن سوخت استاندارد را به این مناطق ندارد بنابراین به لحاظ اجرایی به دلیل نبود زیرساخت‌ها در زمینه تولید گازوئیل استاندارد با مشکلاتی روبرو هست

به منابع مالی برای تغییر سامانه انتقال گازوئیل نیاز است

وی ادامه داد: برای تغییر سامانه انتقال گازوئیل و ایجاد شبکه جدید احتیاج به منابع مالی داریم بنابراین وزارت نفت نمی‌تواند در کوتاه مدت نسبت به توزیع گازوئیل استاندارد در همه مناطق اقدام کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: گزارش عملکرد دستگاه‌های مختلف در زمینه عمل به مصوبات و تعهداتشان را برای ارائه به رئیس جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست آماده کرده‌ایم. بر اساس تصمیمات جدید دبیرخانه کارگروه کاهش آلودگی هوا به سازمان حفاظت محیط زیست منتقل شده است تا بتوانیم اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا را با جدیت پیگیری کنیم. در این شرایط سازمان حفاظت محیط زیست علاوه بر نظارت بر اجرای مصوبات باید راهکار اجرای قوانین و مسیر رفع موانع را نیز مشخص کند همچنین با کنسرسیوم ۱۳ دانشگاه برتر هم توافقنامه‌ای امضاء کرده‌ایم تا پشتوانه علمی و فنی را نیز فراهم کنیم.

تجریشی تاکید کرد: گزارش اقدامات دستگاه‌های مختلف در زمینه کاهش آلودگی هوا روی سایت سازمان حفاظت محیط زیست قرار خواهد گرفت تا همه مردم در جریان اقدامات دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلودگی هوا باشند.

وی با اشاره به برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران، گفت: با توجه به مصوبات دولت، شهرداری تهران در زمینه کاهش آلودگی هوا برای تهران برش اقدامات را تدوین و مشخص کرده که طی پنج سال آینده با تامین منابع مالی چه اقداماتی می‌تواند برای کاهش آلودگی هوا انجام دهد همچنین در این برنامه اثربخشی اقدامات نیز به طور کمی تعیین شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به پایش سوخت توزیعی در کشور اظهار کرد: بر اساس اندازه‌گیری‌ها آروماتیک سوخت در حد استاندارد است همچنین در صورت افتتاح کامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس امکان توزیع سوخت استاندارد برای همه شهرها وجود ایجاد می‌شود. در حال حاضر طبق توافقی که با وزارت نفت داشتیم در کلیه کلانشهرها سوخت یورو۴ توزیع می‌شود اما سوخت سایر شهرها یورو۲ است.

ضرورت خروج ۱۰ هزار اتوبوس فرسوده از سامانه حمل و نقل عمومی

وی با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از مواد مصوبه سال ۹۵ اظهار کرد: ۱۰ هزار اتوبوس فرسوده داریم که باید از سامانه حمل و نقل عمومی خارج شوند. در حال حاضر خوشبختانه بحث تامین اعتبار به شکل فایننس با سه کشور چین، ایتالیا و کره نهایی شده است و طی یک ماه آینده بحث نوسازی اتوبوس‌ها به طور دقیق مشخص خواهد شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به تولید،‌واردات موتور و خودروهای برقی به عنوان یکی از مواد مصوبه ۹۵ اظهار کرد: متاسفانه در این زمینه اقدام خاصی صورت نگرفته و این مصوبه اجرایی نشده است.

تجریشی در ادامه اظهار کرد: تا سال ۹۲، ۷۹۸۸ اتوبوس در شهر تهران وجود داشت که ۹۷ درصد آنها فرسوده هستند. سن فرسودگی اتوبوس‌ها هشت سال است همچنین بر اساس آمارهای این سال ۲۹ هزار و ۱۱۷ دستگاه کامیون در تهران تردد می‌کرد که بر اساس سن فرسودگی این کامیون‌ها - که ۱۵ سال است- ۳۴ درصد آنها فرسوده بودند. تعداد موتورسیکلت‌ها در تهران بیش از یک میلیون دستگاه برآورد شد که با توجه به سن فرسودگی آنها که پنج سال است بیش از ۸۰ درصد این دستگاه‌ها فرسوده هستند.

بررسی طرح یک ماهه تعطیلی مدارس این هفته در هیات دولت

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد طرح پیشنهادی این سازمان مبنی بر تعطیلی مدارس در ۱۵ آذر تا ۱۵ دی ماه اظهار کرد: این طرح پیشنهادی برای مناطق سردسیر است و شامل همه مناطق کشور نمی‌شود. در هفته جاری این طرح در هیات دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بعد از تصویب دولت به مجلس ارائه می‌شود.

تجریشی در ادامه در مورد اجرای طرح ترافیکی جدید در تهران اظهار کرد: مدل طرح ترافیکی جدید خوب است اما قیمت‌گذاری عوارض موضوع حائز اهمیتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بر اساس نظر برخی کارشناسان این نحوه قیمت‌گذاری بازدارندگی ایجاد نمی‌کند بنابراین اصل مدل را قبول دارم اما باید اشکالات آن رفع شود.

به گفته تجریشی طبق بررسی‌ها ۲۰ کشور دنیا طرحی مشابه طرح ترافیکی جدید اجرا کرده‌اند که در ۱۶ کشور موفقیت‌ آمیز بوده است و چهار کشوری که در اجرای این طرح موفق نبوده‌اند کشورهای آسیایی هستند.

وی تاکید کرد: کاهش آلودگی ناشی از اجرای طرح ترافیکی جدید باید توسط شهرداری و طبق مدل‌ها پیش بینی شود.

تجریشی با اشاره به بخشنامه اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق از سوی بخش‌های مختلف این سازمان اظهار کرد: سیاست ما این نیست که اگر هوا آلوده باشد از اعلام آن خودداری کنیم بلکه سیاست ما آن است که مردم در جریان دقیق اطلاعات باشند.

وی با اشاره به اینکه عدم توفیق دولت‌ها طی سال‌های گذشته در زمینه کاهش آلودگی هوا باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: یکی از دلایلی که باعث شده در سال‌های گذشته موفقیتی در زمینه کاهش آلودگی هوا نداشته باشیم این است که برنامه‌ها به طور آرمان‌گرایانه تدوین و بدون توجه به منابع مالی و توان کشور تهیه شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه‌های مختلف توسعه‌ای اظهار کرد: ۲۴۰ پروژه منتظر ارزیابی زیست محیطی سازمان بودند که برخی از این پروژه‌ها مربوط به ۱۳ سال پیش بود. طبق قولی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به رئیس جمهور داده بود قرار شد طی چهار ماه تعیین تکلیف این پروژه‌ها صورت گیرد. همین اتفاق هم افتاد و تعیین تکلیف بیشتر این پروژه‌ها تاکنون صورت گرفته است.

تجریشی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون به هیچ پروژه‌ای مجوز نداده است. تنها مجوزی که امروز قرار است صادر شود مجوز تاسیس یک نیروگاه در ساوه است.

به گفته وی تاکنون تنها تعیین تکلیف برای پروژه‌ها صورت گرفته و هیچ مجوزی از جمله مجوز انتقال آب داده نشده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهار کرد: هفته هوای پاک با شعار «قانون هوای پاک، قانون نفس» از امروز آغاز شده است. برای اجرای قانون هوای پاک در دستگاه‌های مختلف باید به وظایف و تکالیف خود عمل کنند.

خروج خودروهای فرسوده با مبالغ دولتی

مسعود زندی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه متاسفانه خروج خودروهای فرسوده تنها بر اساس واردات خودرو صورت می‌گیرد، گفت: طبق قانون هوای پاک، ساز و کار مشخصی برای خروج خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده است و دولت مکلف به اختصاص مبالغی برای خروج خودروهای فرسوده شده است.

وی افزود: در موضوع پرتوها و امواج، سازمان حفاظت محیط زیست قرار است با همکاری سازمان انرژی اتمی شبکه‌های پایش امواج راه‌اندازی کند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه به موضوع گرد و غبار در قانون هوای پاک پرداخته شده است، گفت: پیش از این برای مقابله با گرد و غبار مصوبه‌ای وجود داشت اما در قانون هوای پاک به‌طور روشن به این موضوع پرداخته و وظایف دستگاه‌ها تعیین شده است. برای مثال وزارت جهاد کشاورزی موظف است سالانه ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی که کانون‌های گرد و غبار هستند را بیابان زدایی کند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا اهمیت بسیار زیادی دارد، گفت: از گذشته مصوبات و قوانین خوبی در زمینه کاهش آلودگی هوا داشتیم اما آنچه در شرایط کنونی اهمیت دارد اجرای این مصوبات است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده نشان داده است که امکان اخذ جرایم آلودگی وجود دارد اما این جرایم باید در حساب‌هایی مانند صندوق ملی محیط زیست ذخیره و برای رفع آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی و تعویض کاتالیست خودروهای عمومی هزینه شود.

زندی تاکید کرد: آلودگی هوا یکی از چالش‌های مهم زیست محیطی است که طی سال‌های گذشته دامنه آن گسترده‌تر شده و بسیاری از کلانشهرهای کشور را در بر گرفته است.

وی با اشاره به سابقه مصوبات کاهش آلودگی هوا، گفت: در سال ۱۳۸۰ برنامه جامع کاهش آلودگی هوا مصوب و اجرا شد. از سال ۱۳۹۰ تاکنون چندین مصوبه به تصویب رسیده است. یکی از مصوبات مهم که از سوی دولت به مجلس پیشنهاد شد قانون هوای پاک است که حدود سال ۹۰ در این زمینه لایحه‌ای از سوی دولت تنظیم و به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. در آن مقطع ایراداتی به این لایحه گرفته شد و در نهایت بعد از گذشت چند سال در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس رسید و به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: قانون هوای پاک ۳۴ ماده و ۱۳ آئین‌نامه دارد. ۹ ماده از ۳۴ ماده این قانون به معاونت محیط زیست انسانی مرتبط است. مواد ۱۱ و ۱۲ این قانون نیازمند تهیه آئین‌نامه نیست بلکه نیاز به تهیه دستورالعمل دارد که با همکاری معاونت آموزش و دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت تدوین آئین‌نامه‌ها برای اجرای این قانون گفت: تهیه آئین‌نامه‌ها معمولا روندی طولانی دارد و بررسی این آئین‌نامه‌ها در کمیسیون‌های اصلی و فرعی دولت صورت می‌گیرد. در حال حاضر مرکز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست هفت آئین‌نامه مربوط به قانون هوای پاک را تنظیم و به دولت ارسال کرده است.

زندی با تاکید بر اینکه قانون هوای پاک تفاوت‌هایی با مصوبات قبلی دارد،اظهارکرد: در این قانون تعاریف شفافی ارائه و مسئولیت دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف مشخص شده است همچنین برای بخش‌هایی که در قوانین قبلی تکالیفی تعیین نشده بود، در این قانون وظایفی مشخص شده است.

سرپرست مرکز ملی هوا اظهار کرد: در ماده سه قانون هوای پاک به شرایط اضطرار آلودگی هوا پرداخته شده است و باید آئین‌نامه مربوط به شرایط مختلف آلودگی تهیه شود. بر اساس تبصره یک ماده سه قانون هوای پاک سازمان حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی مکلف به تعیین جرایم شده‌اند بنابراین اگر هنگام ایجاد محدودیت برای صنایع تخلفی صورت گیرد، جرایم مربوط به متخلفین را مشخص می‌کنند همچنین بر اساس این قانون جرایم زیست محیطی نظام‌مند شده است.

زندی گفت: در حال حاضر مرکز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست هفت آئین‌نامه مربوط به قانون هوای پاک را تنظیم و به دولت ارسال کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون هوای پاک خسارات وارده به محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است و اگر واحد صنعتی باعث ایجاد خسارت زیست محیطی شود مکلف به جبران آن شده است همچنین افزایش گارانتی خودروها در این قانون مورد اشاره قرار گرفته که از ۲۰ هزار کیلومتر به ۴۰ هزار کیلومتر رسیده است.

اطلاع رسانی آنلاین ۱۱۵ ایستگاه پایش کیفی هوا/ اعلام شاخص کیفیت هوای تهران به شکل منطقه‌ای

شینا انصاری مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست گفت: در حال حاضر ۱۹۰ ایستگاه پایش کیفی هوا در سراسر کشور وجود دارد اما مدل‌ها و برندهای این ایستگاه‌ها به چالش عمده‌ای تبدیل شده است.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ وجه مشکلات مربوط به ایستگاه‌ها را نفی نمی‌کند اما واقعیت این است که در حال حاضر ۱۱۵ ایستگاه در کل کشور آنلاین شده‌اند و اطلاعات آنها «برخط» ارائه می‌شود.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه هنوز ایستگاه‌های سه استان به سامانه پایش آنلاین ملحق نشده‌اند، گفت: سعی داریم در سال‌های آینده اطلاعات همه ایستگاه‌ها را به طور برخط ارائه دهیم. ضمن اینکه صحت و دقت داده‌ها نیز اهمیت زیادی دارد.

انصاری با اشاره به وجود مشکلاتی در زمینه زیرساخت‌ها اظهار کرد: هزینه‌های راهبری، کالیبراسیون و تعمیرات ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا سرسام آور است بنابراین سعی داریم از همکاری دستگاه‌های مختلف به ویژه شهرداری‌ها در این زمینه استفاده کنیم. در حال حاضر در شهرهایی مثل تهران، ارومیه، مشهد و اصفهان شهرداری‌ها نیز کیفیت هوا را مورد پایش قرار می‌دهند و سعی داریم طی تفاهم‌نامه‌ای در ارائه شاخص‌های کیفیت هوا با این بخش‌ها همکاری بکنیم.

وی افزود: در حال حاضر دستورالعمل استاندارد ملی و راهبری ایستگاه‌های پایش کیفی هوا را در دستور کار داریم و در این زمینه از همکاری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز استفاده می‌کنیم بنابراین صحت و دقت آمارها و اطلاعات ایستگاه‌ها دغدغه ما نیز است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه شاخص اعلامی از سوی ایستگاه‌های پایش کیفی هوای تهران شاخصی برای کل تهران نیست، اظهار کرد: به دلیل وسعت ۷۰۰ کیلومتر مربعی تهران، «میانگین» شاخص کیفیت هوا اعلام می‌شود اما در سایر شهرهای کشور ماکزیمم شاخص کیفیت هوا اعلام و بر اساس آن تصمیم گیری می‌شود. بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده با شرکت کنترل کیفیت هوای تهران قرار شد شاخص‌ها را در تهران به شکل منطقه‌ای اعلام کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز