خبرگزاری کار ایران

استاندار تهران مطرح کرد:

شناسایی ۷۶۷ واحد صنعتی آلاینده/رفع آلایندگی‌ها تا پایان سال ۹۸

asdasd
کد خبر : ۵۷۹۴۰۹

استاندار تهران با بیان اینکه طی سه سال گذشته ۷۶۷ واحد صنعتی آلاینده شناسایی شده است، گفت: تاکنون ۳۴۳ واحد آلایندگی‌شان را برطرف کرده‌اند و باید واحدهای آلاینده صنعتی تا پایان سال ۹۷ شناسایی و آلایندگی‌شان را تا پایان سال ۹۸ برطرف کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسین مقیمی؛ استاندار تهران در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران با بیان اینکه باید در خصوص تفکیک زباله‌ از مبدا فرهنگ‌سازی شود گفت: ما در شهر تهران نسبت به سایر شهرها زباله بیشتری تولید می‌کنیم و باید نسبت به کاهش تولید زباله و پسماند فرهنگ‌سازی شود. همچنین در تفکیک زباله و پسماند از مبدا نیز باید کار فرهنگی انجام شود چراکه یکی از مهمترین اقدامات تفکیک زباله و پسماند از مبدا است و باید این فرهنگ‌سازی صورت بگیرد که زباله از همان ابتدا جداسازی شده و در اختیار شهرداری قرار بگیرد.

او با بیان اینکه همه ما باید در این فرهنگ‌سازی نقش موثر داشته باشیم گفت: تفکیک زباله از مبدا در بسیاری از کشورها انجام شده و در برخی از شهرهای کشور نیز این اقدام صورت می‌گیرد اما در تهران تنها 10 درصد زباله از مبدا تفکیک می‌شود و بقیه آن به صورت مخلوط تحویل شهرداری می‌شود و باید تلاش کنیم تا این 10 درصد را به 100 درصد برسانیم.

استاندار تهران با بیان اینکه کارهای تخصصی انجام شده و شهرداری تهران مطالعات زیادی روی پسماندها داشته است گفت: این مطالعات باید اجرایی شود و اقدامات لازم برای تفکیک زباله و تبدیل آن به مواد بازیافتی و یا استحصال برق یا گاز صورت بگیرد.

مقیمی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا از زباله این طلای کثیف در مرکز شهر برق تولید می‌شود گفت: ما نیز باید 3هزار و 500 تن از حدود 9 هزار تن زباله‌ای که در تهران تولید می‌شود را به برق تبدیل کنیم. بنابراین شرکت پسماند باید اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد و در صورتی که نیاز باشد ما از طریق استانداری پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

او با اشاره به بازیافت نخاله‌های ساختمانی گفت: اگر قرار است بازیافت نخاله‌های ساختمانی در تهران انجام شود سازمان محیط زیست مجوز آن را صادر می‌کند و با این موضوع مخالفتی ندارد. همچنین اگر قرار است در محل دپوی زباله بازیافتی صورت بگیرد از نظر صدور مجوز با مشکلی مواجه نخواهند بود.

استاندار تهران در خصوص پسماندهای بیمارستانی نیز خاطرنشان کرد: پسماندهای بیمارستانی در جلسه‌ دیگری مورد بررسی قرار می‌گیرد درک مباحث مالی در این خصوص مطرح است و با توجه به اینکه شهرداری تهران کار جمع آوری پسماندهای بیمارستانی را انجام می‌دهد و براساس قانون تولیدکننده پسماند بیمارستانی موظف به پرداخت هزینه برای جمع آوری آن است این موضوع در جلسه دیگری مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته قانون باید اجرا شود و متاسفانه یکی از مشکلات ما این است که در اجرای قانون تعلل می‌کنیم.

مقیمی با بیان اینکه پسماندسوزی و زباله‌سوزی خلاف قانون است گفت: هیچ کس در هیچ واحد صنفی نمی‌تواند اقدام به پسماندسوزی یا زباله سوزی کند و فرمانداران و بخشداران و شهرداری‌ها با تمام توانشان از این اقدام جلوگیری می‌کنند. پسماندسوزی باید در محل مشخصی که سازمان حفاظت محیط زیست مجوز آن را صادر کرده انجام شود و این محل باید در فاصله معقولی از شهر و در جهت بادهای غالب وارد شده در شهر نباشد.

او ادامه داد: در حریم قانونی شهر نباید پسماندسوزی انجام شود و این اقدام مخالف قانون است و متاسفانه درصدی از آلودگی هوای تهران مربوط به همین پسماندسوزی است که باید جلوی آن گرفته شود و مسوولیت جلوگیری از آن نیز برعهده سازمان حفاظت محیط زیست و مسوولان محلی است.

استاندار تهران درخصوص حمل و نقل ریلی کلانشهر تهران به شهرهای جدید اطراف آن گفت: تا پایان سال آینده 82 هزار واحد مسکونی مسکن مهر در منطقه پردیس تکمیل خواهد شد و با توجه به اینکه شهرهای اقماری نیز در آن اطراف وجود دارند جمعیت بسیار بالایی در این مناطق ساکن خواهند شد و باید از همین الان به فکر حمل و نقل آنها باشیم و آن را جزو اولویت‌هایمان قرار دهیم. از همین رو در بحث اتصال کلانشهر تهران به شهرهای جدید زیرپروژه پردیس در اولویت است.

مقیمی خاطرنشان کرد: همه خطوطی که در شهرهای جدید دنبال می‌شود چه از طریق راه آهن و چه شهرداری‌ها باید با جدیت پیگیری شده و در صورت نیاز نیز با وزیر راه و شهرسازی نیز جلساتی برگزار خواهیم کرد تا بتوانیم با تکمیل حمل و نقل ریلی پروسه رفت و آمد شهروندان را از طریق حمل و نقل ریلی کامل کنیم تا ورود ماشین به تهران کم شده و کاهش آلودگی هوا را شاهد باشیم.

استاندار تهران همچنین با اشاره به مصوبه سال 93 هیات دولت در خصوص کاهش آلودگی هوای تهران گفت: باید سطح فضای سبز استان را به طرح جامع برسانیم و حداقل 15 متر مربع فضای سبز در شهرها ایجاد شود. همه دستگاه‌ها از جمله منابع طبیعی، سازمان محیط زیست، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها موظف هستند تا شهرها را برای اجرای طرح فضای سبز تجهیز و مهیا کنند.

مقیمی با بیان اینکه طی سه سال گذشته 767 واحد صنعتی آلاینده شناسایی شده است گفت: تاکنون 343 واحد آلایندگی‌شان را برطرف کرده‌اند و باید واحدهای آلاینده صنعتی تا پایان سال 97 شناسایی و آلایندگی‌شان را تا پایان سال 98 برطرف کنند.

او با بیان اینکه در سال جاری نیز 160 واحد آلاینده صنعتی برنامه خود را برای کاهش آلایندگی‌شان ارائه کرده‌اند گفت: آنچه که دولت مصوب کرده تکلیف ما و آلودگی هوا زمانی از بین می‌رود که این مصوبات اجرایی شود. برخی از این مصوبات نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین و بلندمدت دارند مانند خودروها که عامل 70 درصد آلودگی هوا هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز