خبرگزاری کار ایران

در گزارش رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی مطرح شد؛

تخلفات ساخت و ساز روند سعودی دارد/ چرا با تخلف پالادیوم برخورد نشد

asdasd
کد خبر : ۵۷۷۰۲۱

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گزارش صد روزه‌ای از عملکرد کمیسیون ارائه و به سوالات خبرنگاران درباره این گزارش پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد سالاری (رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی) امروز برای ارائه گزارش صد روزه از عملکرد این کمیسیون در جمع خبرنگاران حاضر شد.

سالاری با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داده است مدیریت یکپارچه در مدیریت شهری تهران به هیچ عنوان وجود ندارد، گفت: نه تنها در کل مدیریت شهری بلکه در حوزه شهرسازی و معماری هم مدیریت یکپارچه وجود ندارد. گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده 100 به گوش ما رسیده است و متاسفانه تخلفات همچنان سیر صعودی خود را طی می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد معاونت شهرسازی و معماری اساسا در سال‌های گذشته از مسیر خود منحرف شده و از ماموریت‌های اصلی خود فاصله گرفته و بیشتر در حوزه درآمدزایی وارد شده است.

وی با اشاره به بخشنامه‌های صادر شده توسط شهردار ادامه داد: یکی از مهمترین حوزه‌هایی که موجب ایجاد فساد و بی‌اعتمادی نسبت به مدیریت شهری شده است شورای معماری مناطق بود که فعالیت‌هایشان کاملا با طرح تفصیلی مغایرت داشت و بخشنامه شهردار در این زمینه بسیار راهگشا بود.

او ادامه داد: در صد روز گذشته روی هوشمندسازی ارائه خدمات در شهرداری کار کرده‌ایم چراکه با هوشمندسازی بخش عمده فساد و رانت حل خواهد شد و عامل عمده فساد همین دلال‌هایی هستند که به عنوان حد واسط بین مردم و شهروندان فعالیت می‌کنند. قرار شده معاونت معماری و شهرسازی تا یک ماه آینده گزارش کاملی در زمینه هوشمندسازی ارائه دهد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با اشاره به اینکه براساس بخشنامه دوم شهردار همه تصمیمات در شورای معماری مناطق زیر نظر شهردار گرفته می‌شود، افزود: اخیرا متوجه شدیم برخی اعتراض کردند و می‌خواهند رویه‌ها به حالت قبل بازگردد اما ما همین الان هشدار می‌دهیم که هیچکس حق ندارد بخشنامه را از محتوا تهی کند و بعدا باید پاسخگو باشد ما کاملا با درخواست‌ها مخالفیم.

سالاری در ادامه به‌صورت خلاصه به بخشی از اقدامات کمیسیون و معماری و شهرسازی در این چند ماهه اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی در زمینه ایمن‌سازی کالبدی شهر تهران انجام شده است همچنین براساس طرحی در کمیته معماری که مطرح شده و رای هم آورده است، قرار است ساختمان‌های بلندمرتبه شناسایی شده و برنامه جامع و کامل تهیه و ایمن‌سازی آنها صورت گیرد. همچنین همکاری برای نهضت پلمپ و ایمن‌سازی پاساژهای ناایمن آغاز شده و رو به پیشرفت است. به علاوه قرار است نقشه گسل‌های تهران روی طرح تفصیلی تدقیق شود تا اجازه ساخت و ساز روی گسل‌ و یا در حریم گسل داده نشود.

او ادامه داد: در زمینه بافت فرسوده هم امیدوار هستیم این دفعه قول همکاری دولت با مدیریت شهری در زمینه بافت‌های فرسوده شعاری نباشد چراکه تاکنون در زمینه وام بلندمدت و یا سایر خدمات با ما همکاری نکردند البته آقای نوبخت دیروز وعده‌هایی دادند.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه مردم از ما انتظار ویژه‌ای دارند، افزود: ما به عنوان کمیسیون معماری و شهرسازی تا آخر سال یک آمار عملیاتی ارائه خواهیم داد نه صرفا یک گزارش مکتوب. مردم از گزارش‌های تکراری خسته شده‌اند. در هر حال شورا و شهرداری همگام هستند و اگر در حوزه بافت فرسوده کاری صورت نگیرد مردم تهران هرگز ما را نخواهند بخشید.

سالاری با تاکید بر اینکه یکی از رویکردهای جدی شورا وجود پیوست‌های مطالعاتی است، افزود: دیگر نباید هیچ پروژه‌ای همچون پل صدر تکرار شود که به مشاوری پول بدهند و بعد از اتمام پروژه پیوست مطالعاتی ضمیمه شود. هیچ پروژه‌ای بدون پیوست مطالعاتی دیگر نباید وارد مرحله اجرایی شود.

او ادامه داد: مقرر شده نهاد مطالعه و تهیه طرح‌های توسعه شهری به منظور هماهنگی، بازنگری و پایش طرح‌های توسعه شهری ایجاد شود. این نهاد پیش از این در دوران احمدی‌نژاد به صورت یکطرفه منحل شد و الان شهرداری خود هم مجری و هم پایشگر است!

سالاری با بیان اینکه مقابله جدی با تخلفات جزو برنامه‌ها و اقدامات اصلی کمیسیون است، گفت: 14 طبقه ساختمان بدون پروانه ساخته شده که یک سوم عوارض قانونی را هم پرداخت نکرده است. تقاضای ما این است که با همه برخورد قانونی شود. پاساژ پالادیوم نیز دارای تخلفات جدی است. زمان شهردار قبلی یک پل هوایی و تونل زیرزمینی در شارع عام ایجاد شده که باید جمع‌آوری شود اما هنوز این اقدام صورت نگرفته است و اگر جلوی تخلف پالادیوم گرفته نشود به زودی با خبرنگاران عازم محل خواهیم شد.

او ادامه داد: براساس نظر کمیسیون معماری و شهرسازی مصوبه برج‌سازها باید به صورت کامل لغو شود. این تصمیم در کمیسیون گرفته شد و براساس تصمیم صاحب‌نظران اگر مصوبه ملغی نشود همین زمین‌های باغات باقیمانده هم از بین خواهد رفت.

او با بیان اینکه ارتقای سیما و منظر شهری یکی دیگر از رویکردهای اساسی این کمیسیون است، افزود: موضوع ایجاد منطقه تاریخی در کمیسیون معماری و شهرسازی در حال پیگیری است و باید منتظر انتخاب شهردار مناطق تاریخی تهران باشیم. 

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز