خبرگزاری کار ایران

گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران ارئه شد؛

باید سهم درآمدهای پایدار افزایش یابد/کاهش هزینه‌های شهرداری تهران

asdasd
کد خبر : ۵۷۶۹۴۱

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید میزان درآمدهای پایدار شهرداری تهران افزایش یابد، اظهار کرد: هزینه‌های شهرداری در سه ماهه (شهریور، مهر و آبان) روند کاهشی داشته است با این وجود چنانچه برای سال ۹۷ و برنامه سوم تصمیماتی مهم ولو دشوار در حوزه افزایش درآمدهای پایدار و کاهش هزینه‌ها اتخاذ نکنیم در وظایف صادقانه خویش در صیانت از حقوق شهروندان تلاش مؤثری به عمل نیاورده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن رسولی در جلسه امروز شورای شهر تهران در ارائه گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران (شهریور، مهر و آبان ماه ۱۳۹۶) با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی در حوزه مدیریت شهری ناپایداری اقتصاد است، تاکید کرد: طی سه‌ماهه شهریور، مهر و آبان؛ درآمدهای کسر شده به میزان ۲۶ درصد از هزینه‌ها فزونی گرفته، این شاخص نشان می‌دهد درک درست و انتخاب مسیر صحیح صورت گرفته است. صدور دو بخشنامه اخیر شهردار (پایان دادن به ماجرای هولگرام و انظباط بخشی به شوراهای معماری مناطق) نقش اساسی در این بهبودیابی داشته است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بیان داشت: براساس اطلاعات ارسالی توسط معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران، مدیریت جدید در سه ماهه فعالیت در مجموع ۲۳۹۴۹ میلیارد ریال درآمد وصولی داشته و هزینه‌های شهرداری در این مدت نیز ۱۸۹۸۵ میلیارد ریال بوده است. در این مدت ۴۹۶۳ میلیارد ریال درآمدها بیشتر از هزینه‌ها بوده است. در سه ماه  گذشته درآمدها بیش از هزینه‌ها محقق شده و هزینه‌های شهرداری روند کاهشی داشته به طورری ه درآمدهای وصولی در دو بخش نقد و غیرنقد در شهریورماه ۸۸۸۵ میلیارد ریال، در مهرماه ۷۶۵۸ میلیارد ریال و آبان ماه ۷۴۳۵ میلیارد ریال بوده و در بخش هزینه‌های نقد و غیرنقد به ترتیب ۸۲۸۵ میلیارد ریال، ۵۸۱۸ میلیارد ریال و ۴۸۸۱ میلیارد ریال بوده است.

وی اعلام کرد: براساس گزارش واصله از شهرداری تهران، از مجموع درآمدهای وصولی در این سه ماه  ۷۸ درصد نقد و ۲۲درصد آن غیر نقد محقق شده، بر این اساس درآمدهای نقدی در شهریورماه ۶۲ درصد، مهرماه ۸۴ درصد و آبان ۹۱ درصد بوده است. همچنین هزینه‌های صورت گرفته در سه ماه گذشته ۸۳ درصد به‌صورت نقد و ۱۷ درصد غیر نقد تأمین‌شده بر این اساس هزینه‌های شهرداری در شهریورماه ۸۴ درصد، مهرماه ۷۹ درصد و آبان ماه ۸۳ درصد به‌صورت نقد تأمین‌شده است.

رسولی با بیان اینکه با استناد به گزارش‌های ارسالی در ۸ ماه امسال تنها ۲۱ درصد از بودجه ۱۷۹۰۰۰ میلیارد ریال شهرداری از منابع پایدار تأمین شده و ۷۹ درصد دیگر سهم سرفصل‌های ناپایدار از قبیل فروش تراکم و سایر وجوه عوارض بخش شهرسازی تأمین شده است، اظهار کرد: بدون شک تداوم این روند با مصالح شهروندان در تعارض هست. همچنین از مجموع درآمدهای کسب‌شده در  شهریورماه امسال ۴۴۰۸ میلیارد ریال، مهرماه  ۲۴۲۷ میلیارد ریال و آبان ماه ۳۳۷۶ میلیارد ریال درآمد پایدار بوده است به عبارتی سهم درآمدهای پایدار در این سه ماه به ترتیب ۴۹ درصد, ۳۱ درصد و ۴۵ درصد بوده است.

وی در ادامه با اشاره به دیدار اخیر تمامی اعضای شورای شهر با رئیس‌جمهور تاکید کرد: در این دیدار ضمن اعلام سپاسگزاری از پیوستن شهردار به جمع هیئت‌وزیران نسبت به عدم واریزی حق‌السهم شهرداری از درآمد ناشی از موضوع بند الف ماده ۲۳ قانون راهنمایی و رانندگی (جریمه‌ها) و نیز یک‌سوم از حق‌السهم دولت در بخش یارانه بلیت مترو گلایه‌آمیز از ایشان تقاضای جبران مافات شد. پیش از اتمام این نشست، نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه نیز طی یادداشتی خطاب به ایشان یادآوری کردند که این دو مطالبه به‌حق شهرداری، عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: در جلسه مشترک کمیته راهبردی مجمع امید تهران (نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر تهران) نوبخت مجدداً عیناً این اقدام را تکرار کرد. متأسفم امروز اعلام کنم علیرغم تمامی مراحل مذکور تاکنون ریالی از این حیث به خزانه متمرکز شهرداری واریز نشده است. بنابراین به‌عنوان نماینده مردم و خزانه‌دار شورای شهر هشدار می‌دهم، چنانچه برای سال ۹۷ و برنامه سوم تصمیماتی مهم و لو دشوار در حوزه افزایش درآمدهای پایدار و کاهش هزینه‌های غیرضروری اداره شهر اتخاذ نکنیم، به وظایف صادقانه خویش در صیانت از حقوق شهروندان تلاش مؤثری به عمل نیاورده‌ایم.

سالاری در انتقاد از شهردار تهران گفت: ‌بعد از چهار ماه هنوز انسجامی میان ستاد و شهرداری وجود ندارد و برخی از شهرداران می‌گویند حتی با آن‌ها تماس هم گرفته نشده و نمی‌دانم که باید چه کار کنم. فرآیند انتصابات باید سرعت گیرد تا مدیران جدید به سرعت از شرایط شناخت کاملی پیدا کنند. بدون تردید با یک بخشنامه نمی‌توان کل مسائل تهران را حل کرد.

عضو شورای شهر در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با تخلف پالادیوم گفت: زمین پالادیوم براساس نظر شورا باغ شده است اما با این وجود ساخت و سازی در آن صورت نگرفته؛ همچنین پیوست ترافیکی هم ندارد. پالادیوم نباید ساخته می‌شد. این تخلفات کافی نبود! بازهم در معبر عمومی تونل ساخته و بین دو ساختمان پل هوایی زده است! به نظر می‌رسد شهردار سابق منطقه با مالک توافق کرده و پل هوایی زده است اما هر توافقی قانونی نیست.

سالاری در مورد گسل‌های تهران و ساخت و ساز روی گسل‌ها گفت: شهرداری وظیفه داشته طرح نقشه گسل‌های تهران را تهیه کرده و تدوین کند اما به این وظیفه خود پایبند نبوده و بالاخره سال ۹۵ با ابلاغ و پیگیری شورای عالی شهرسازی معماری این نقشه تهیه و با طرح تفصیلی تطبیق شد. در نتیجه پیش از سال ۹۵ روی گسل ساخت و ساز شده است. می‌توان گفت ۲۳۹ ساختمان بلندمرتبه روی گسل ایجاد شده. ساختمان‌های با اهمیت هم جزوی از آن هستند.

او ادامه داد: در حال حاضر براساس مصوبه شورای عالی قرار شده ساختمان‌های مهم شناسایی و ایمن‌سازی شود و از این به بعد به هیچ وجه مجوز ساخت و ساز ساختمان بلند مرتبه روی گسل‌ها داده نخواهد شد.

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: البته دانش کافی برای تعیین آیین‌نامه مقاوم‌سازی در برابر زلزله را هم نداریم. احیای بافت فرسوده با این مدل جواب نمی‌دهد. احیای پارسلی و تجلیل در شرایطی که معابر نفوذناپذیر کماکان سر جای خود هستند معضلی را حل نمی‌کند.

سالاری با بیان اینکه نوسازی بلوک شهری یکی دیگر از راه‌های نوسازی بافت فرسوده است، گفت: با این حال جامعه‌شناسان مخالف نوسازی بلوک شهری هستند. من معتقدم تبعات اجتماعی به همراه خواهد داشت. دولت و شهرداری باید در این زمینه به نتیجه برسند.

این عضو شورای شهر در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا متخلفان هنوز در مجموعه شهرداری فعال هستند و حتی ترفیع می‌گیرند، گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل این است که با تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرانی که مغایر اسناد بالادستی رای می‌دهند؛ برخورد شود که نمی‌شود و به نظرم نباید با سرمایه‌گذار که تنها متقاضی سرمایه‌گذاری است، برخورد شود.

سالاری با بیان اینکه با آمدن فضای مجازی رکن چهارم دموکراسی کامل شد، گفت: محاکمه در فضاهای مجازی انجام می‌شود، در منطقه ۲۲، ۱۴ ساختمان بدون کسب پروانه ساخت ساخته شده و وقتی که به بازدید از این تخلف پرداختم متوجه شدم که فردی که کنار دست من ایستاده این تخلف واضح را امضا کرده است و وقتی از او پرسیدیم که چرا این کار را کردی، گفت که اگر این امضا را نمی‌کردم عزل می‌شدم و حالا‌‌ همان شخص می‌خواهد معاون شود در صورتیکه بغل گوش ما ایستاده بود و حتی تعاونی مسکن شورای شهر قرار بود ۲۱ طبقه بسازد اما ۲۴ طبقه ساخته و ۹۰۰ متر تجاری اضافه کرده است. به نظر شما افرادی که این تخلف را تصویب کرده‌اند الان کجا هستند؟

سالاری ادامه داد: اگر با تخلف برخورد نکنیم مردم ما را نمی‌بخشند، در عین حال پرداختن مداوم به گذشته و در گذشته ماندن مدیران شهری درست نیست و مدیران فعلی باید به فکر آینده و مطالبات مردم باشد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در پاسخ به این سوال که آیا شهردار تهران از ترفیع متخلفان خبر دارد، گفت: دیدید که در موضوع قطع درختان منطقه یک شهردار تهران، شهردار ناحیه را عزل کرد و با اتفاقات اینچنینی به شدت برخورد می‌کند. اگر یک بار برخورد شود این اقدامات تکرار نخواهد شد. اگر شهردار نتطقه نمی‌تواند اداره کند برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز