خبرگزاری کار ایران

مولاوردی خبر داد:

تشکیل کارگروه ویژه برای حقوق شهروندی معلولان

asdasd
کد خبر : ۵۷۳۶۲۱

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی از برنامه‌ریزی برای تشکیل کارگروه ویژه با همکاری سازمان بهزیستی در حوزه حقوق شهروندی معلولان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهیندخت مولاوردی در همایش تجارب آموخته سازمان های مردم نهاد در حوزه معلولان به شعار این همایش، «بدون ما برای ما تصمیم نگیرید» اشاره کرد و گفت: مشارکت و برنامه ریزی مشارکتی با معلولان کلید اصلی در توسعه و احقاق حقوق شهروندی است. معتقدم برنامه ریزی باید با «حضور» معلولان و برای معلولان انجام شود.

او به پیام‌مدیر کل سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد و افزود: این شعار به تغییر به سوی جامعه ای پایدار، تاب‌آور و انعطاف‌پذیر با تاکید بر معلولان به عنوان ذینفعان اشاره می کند.

مولاوردی خاطر نشان کرد: با وجود ‌پیشرفت‌های جامعه جهانی در توجه به حقوق معلولان و مطرح شدن معلولیت به عنوان مساله ای چند جانبه در سند توسعه پایدار، این افراد همچنان از برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها محروم هستند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه تضمین غلبه بر چالش ها، فراگیری دسترسی به خدمات و‌تولیدات برای معلولان باید مورد توجه قرار گیرد تصریح کرد: باید همراهی معلولان در همه این موارد تضمین شود و به همین دلیل نیازمند راه های مبتکرانه و حرفه ای در این زمینه هستیم.

مولاوردی به ماده ۵ حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت:معلولان باید از توان بخشی و حق مشارکت در حوزه های مختلف اجتماعی بهره مند شوند. ارائه گزارش دستگاه های مختلف در حوزه عملکردشان در خصوص حقوق شهروندی معلولان فرصت خوبی برای آنها و سازمانهای مردم نهاد در حوزه معلولان خواهد بود.

مولاوردی او با تاکید بر اینکه باید رویکرد نیاز محور را کنار بگذاریم و به رویکرد حق محور برسیم خاطرنشان کرد: شهروندان صاحب حق برنامه ریزی درست و واقع بینانه با حضور سازمانهای مردم نهاد هستند.

همچنین الماسی نماینده مجلس شورای اسلامی در همایش سازمان های مردم نهاد و تجارب آموخته در حوزه معلولان گفت: لایحه حمایت از حقوق معلولان که در سال 83 در مجلس ششم مصوب شد 16 ماده داشت که ضمانت اجرایی در آن دیده نشده بود.

او با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه 30 برنامه در زمینه اجتماعی وجود دارد ادامه داد: بزرگترین دستاورد برنامه ششم درصد افزایش میزان مستمری است. لایحه حمایت از حقوق معلولان توسط دولت به مجلس دهم شورای اسلامی ارائه شده است کلیات این لایحه با آرای بسیار بالایی در مجلس رای اورده است و در حال بررسی جزییات هستیم.

او با اشاره به نبود نظارت بر رعایت حقوق معلولان گفت: نظارت مجلس شورای اسلامی بر رعایت حقوق معلولان بسیار کم بوده و امیدواریم بهتر شود. امیدوارم با کمک انجیوها اقدامات مناسب‌تری را برای معلولان ارائه دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز