خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

جریان تعلیم و تربیت را باید از آزمون محور بودن نجات داد

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۹۳۴

تلاش‌های بسیار خوبی با حمایت وزیر و دیگر مسئولان وزارتخانه تاکنون انجام شده تا مواد و منابع آموزشی و کمک آموزشی سامان‌دهی بشود و جریان تعلیم و تربیت از آزمون محور بودن نجات یابد.

به گزارش ایلنا، رضوانه حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش  افزود: چیزی که ما در سند تحول بنیادین به دنبالش هستیم، در بستر شرایطی که اکنون وجود دارد کاملا رنگ می‌بازد و متاسفانه در بین خانواده‌ها نیز این موضوع و توسعه آزمون محوری از سوی برخی که منافع اقتصادی و تجاری دارند توسعه یافته است.

وی با اظهار امیدواری از این که سخن دکتر محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مبنی بر خاتمه دادن به پادشاهی کتاب‌های درسی، تحقق یابد، تصریح کرد: این، دیدگاهی بسیار خوب و اساسی است وهمه باید در مسیر تحقق چنین نگاهی همدیگر را یاری کنیم تا اهداف بزرگی که برای امر ساماندهی مواد و رسانه‌های آموزشی مورد نظر است، زودتر و بهتر اتفاق بیفتند.

وی متذکر شد: من نقد جدی به مشارکت بخش خصوصی در زمینه نشر مواد آموزشی و کمک آموزشی دارم، به خاطر آنکه آنها نیز محوریت کارشان را موضوع ارزشیابی و آزمون‌ها قرار داده‌اند، یعنی کمتر به سراغ آن می‌روند که فرصت‌های متنوع یادگیری را که تؤام با لذتبخش کردن یادگیری و ایجاد فرصت‌یابی برای بروز خلاقیت بویژه برای کودکان است، فراهم سازند.

وی با اشاره به این که کتاب درسی فقط یکی از منابع یادگیری است، گفت: در دوره ابتدایی، منابع یادگیری می‌توانند همة فضاهای پیرامونی بچه‌ها باشد. جامعه، خودش یک منبع یادگیری است. موزه‌ها، طبیعت، دشت‌ها، کوه‌ها، و همه این‌ها می‌توانند بهترین منابع یادگیری باشند و استفاده از فناوری‌های جدید هم این امکان را فراهم کرده است که ما بتوانیم در همه این زمینه‌ها فضاهای تعاملی ایجاد کنیم و متن مکتوب به عنوان منبع اصلی اصولاً جایگاهی در رویکردهای نوین ندارد.

حکیم زاده در مورد جایگاه منابع کمک آموزشی در دوره ابتدایی، دوره انتزاعی نیست و بچه‌های ما باید با دست ورزی و سروکار داشتن  با دنیای طبیعی مفاهیم علمی را یاد بگیرند. این دوره دوره‌ای است که باید  مهارت‌های اصلی ورود به زندگی را در کنار هم یاد بگیرند. به نظر من در کنار‌هم بودن، باهم زیستن، با هم تعامل کردن، و این موارد را به خواندن مطالب کتاب‌های درسی تقلیل دادن، جریان فروکاهنده‌ای است که می‌تواند آسیب‌های خیلی جدی را به بچه‌های ما وارد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز